MINAT BELAJAR DAN KEDISIPLINAN TERHADAP PRESTASI BELAJAR ILMU PENGETAHUAN SOSIAL

Dwi Sandira Putri(1*)

(1) Pascasarjana Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study was to determine the effect of interest in learning and discipline together on learning achievement in Social Sciences, to determine the effect of interest in learning on learning achievement in Social Sciences, and to determine the effect of discipline on learning achievement in Social Sciences. The research sample was taken using proportional random sampling technique, with a total sample of 75 students from all seventh grade students of SMP Negeri in West Jakarta. Data collection was carried out by distributing questionnaires and learning achievement tests. Data analysis consisted of testing research instruments with validity and reliability testing. Furthermore, the analysis requirements test was carried out with the normality test and the homogeneity test. Hypothesis testing is done using multiple linear regression. This research was conducted from October 2019 to January 2020. Based on the results of the hypothesis and data analysis, the following concludes: 1) There is a significant influence on learning interest and discipline together on the learning achievement of students of State Junior High Schools in Jakarta West. This is evidenced by Sig = 0.000 <0.05 and Fcount = 9.400. 2) There is a significant effect of interest in learning on the learning achievement of Social Science students of SMP Negeri in West Jakarta. This is evidenced by Sig = 0.002 <0.05 and tcount = 3.205. 3) There is a significant effect of discipline on the learning achievement of Social Science students of SMP Negeri in West Jakarta. This is evidenced by Sig 0.027 <0.05 and tcount = 2.265

Keywords


interest in learning; discipline; social studies learning achievement

Full Text:

PDF

References


Ahmad, Abu. (2003). Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Alma, Buchari. (2010). Pembelajaran Studi Sosial. Bandung: Alfabeta

Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Cece, W. & A. Tabrani, R. (2000). Kemampuan Dasar Guru Dalam Proses belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya

Crow and Crow. (1990). Psikologi Pendidikan (dikutip and diterjemahkan oleh Rochman Abror). Yogyakarta: Nur Cahaya

DePorter, Bobbi & Mike Hernacki. (2001). Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa

Djahiri, A. Khosasih. (1996). Refleksi Dasar-Dasar Umum Metodologi dan Pengajaran Nilai Moral PVCT. Bandung: Lab PKN FPIPS

Djamarah. (1994). Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional

Fathurrahman, P. (2007). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Refika Aditama

Gie, The Liang. (1994). Cara Belajar Yang Efisien. Yogyakarta: Liberty

Hidayat, Syarif. (2013). Teori dan Prinsip Pendidikan. Tangerang: Pustaka Mandiri

Munib, Achmad. (2004). Pengantar Ilmu Pendidikan. Semarang: UPT UNNES Press

Nanik, Munawi. (2007). Pengaruh Kedisiplinan dan Intelege Quontient Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Kelas VII Negeri 2 Mojolaban Tahun Ajaran 2006/2007. UMS: Tidak Dipublikasikan

Nasution, S. (1998). Metode Penelitian Naturalistik Kualitatif. Bandung: Tarsito

Purwanto, Ngalim. (2003). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya

Republik Indonesia (2003). Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Sekretariat Negara. Jakarta

Riduwan. (2008). Rumus dan Data dalam Analisis Statistika. Bandung: Alfabeta

Sardiman, A.M. (2003). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Schaefer, Charles. (1996). Cara Efektif Mendidik dan Mendisiplinkan Anak (diterjemahkan oleh R. Turman Sirait). Jakarta: Mitra Utama

Shalahuddin, Mahfudz. (1990). Pengantar Psikologi Pendidikan. Surabaya: Bina Ilmu

Soekanto, S. (1982). Sosiologi Hukum Dalam Masyarakat. Jakarta: Rajawali

--------------- (1992). Kesadaran Hukum dan Kepatuhan Hukum. Jakarta: Rajawali

Soemantri, Mulyani (1988). Kurikulum dan Pengajaran. Jakarta: P2LPTK

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Sudjana, Nana. (1991). Teori-Teori Belajar Untuk Pengajaran. Jakarta: FEUI

------------------ (2000). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo

------------------ (2004). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo

Sugiyono. (2016). Metode Penelitan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Supardan, Dadang. (2015). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial: Perspektif Filosofi dan Kurikulum. Jakarta: Bumi Aksara

Supardi. (2013). Aplikasi Statistika Dalam Penelitian Konsep Statistika Yang Lebih Komprehensif. Jakarta: Change Publication

Surya, Moh. (2004). Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran. Bandung: Pustaka Bani Quraisy.

Suryabrata, Sumadi. (1995). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Raja Gravindo Persada

Syah, Muhibbin. (1995). Psikologi Pendidikan: Suatu Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Syah, Muhibbin. (1999). Psikologi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Syamsudin, Abin. (2003). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya

Thantawy, R. (1997). Manajemen Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Pamator

Tilaar, H.A.R. (1996). Menumbuhkan Minat dan Motivasi Belajar. Jakarta: Gramedia

Tulus, T. (2004). Peran Disiplin Pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta: Grasindo

Wijaya, Cece & Tabrani Rusyan. (1994). Kemampuan Guru Dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya

Winarno, Surakhmad. (2004). Pengantar Penelitian Ilmiah, Dasar, Metode dan Teknik. Bandung: Tarsito

Winkel, W.S. (1999). Psikologi Pengajaran. Jakarta: Grasindo

Yusuf, L.N. Syamsu. (2006). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya

Zahara, H. T. (2016). Landasan Kependidikan. Jakarta: Pustaka Mandiri




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/herodotus.v2i3.9219

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Dwi Sandira Putri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  Publisher:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Fakultas Pascasarjana | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 04.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 


  Creative Commons License
Herodotus : Jurnal Pendidikan IPS is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.