PERSEPSI SISWA ATAS LAYANAN KONSELING INFORMASI DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR ILMU PENGETAHUAN SOSIAL

Jubaedah Jubaedah(1*)

(1) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


The objectives of the study were: 1) The influence of students' perceptions of information counseling services and learning motivation together on social studies learning achievement of private junior high school students in South Jakarta. 2) The influence of students' perceptions of information counseling services on social studies achievement of private junior high school students in South Jakarta. 3) The effect of learning motivation on social studies achievement of private junior high school students in South Jakarta. The method used in this research is a survey method with multiple linear regression analysis techniques and a sample of 55 students. The results showed: 1) There was a significant influence on students' perceptions of information counseling services and learning motivation together on the social studies achievement of students of private junior high schools in South Jakarta. This is evidenced by the acquisition of sig. = 0.000 <0.05 and Fcount = 2100.901. 2) The significant influence of students' perceptions of information counseling services on social studies achievement of private junior high school students in South Jakarta. This is evidenced by the acquisition of sig. = 0.000 <0.05 and tcount = 4.519. 3) There is a significant effect of learning motivation on the social studies learning achievement of private junior high school students in South Jakarta. This is evidenced by the acquisition of sig. = 0.000 <0.05 and tcount = 5.647.

Keywords


Student perceptions of information counseling services, learning motivation; learning achievement in Social Sciences.

Full Text:

PDF

References


ABKIN. (2013). Panduan umum pelayanan bimbingan dan konseling. Semarang: Pengurus Besar ABKIN.

Arikunto, S. (2006). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

BSNP & Pusat Kurikulum. (2006). Panduan pengembangan diri. (untuk Satuan Dasar dan Menengah).

Departemen Pendidikan Nasional (2012). Undang-undang No. 20 Tentang Sisdiknas dan Peraturan Pemerintahan Republik Indonesia Tahun 2012. Tentang Penyelenggaraan Pendidikan serta Wajib Belajar. Bandung: Citra Umabara.

_________________. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa. Edisi ke empat. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Dimyati & Mudjiono. (2009). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Djamarah, S.B. (2008). Psikologi pelajar. Edisi 2. Jakarta: Rineka Cipta.

Geldrad, K, David, G. (2011). Konseling remaja pendekatan proaktif untuk anak muda. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hamalik, O. (2009).Kurikulum dan pembelajaran. Jakarta: PT. Bumi Aksara

_________. (2010). Pendidikan guru berdasarkan pendekatan kompetensi. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Hidayati, M. (2002). Pendidikan ilmu pengetahuan sosialdi sekolah dasar. Yogyakarta: UNY Press.

Luddin A.B. (2009). Kinerja kepala sekolah dalam kegiatan bimbingan dan konseling. Bandung: Cipta Pustaka media.

Makmun. (2012). Psikologi kependidikan; perangkat sistem pengajaran modul. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Maramis, W.F. (2006). Ilmu perilaku dalam pelayanan kesehatan. Surabaya: Airlangga University Press.

Prayitno & Erman, A. (2004). Seri panduan layanan dan kegiatan pendukung konseling. Padang: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negri Padang.

Prayitno & Erman, A. (2009). Dasar-dasar bimbingan dan konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Prayitno. (2012). Seri panduan layanan dan kegiatan pendukung konseling. Padang: Fakultas Ilmu Pendidikan UNP.

Purwanto, N.M. (2007). Psikologi pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Purwoko, B. (2008). Organisasi dan manajemen bimbingan dan konseling. Surabaya: Unesa University Press.

Sadirman. A.M. (2010). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: Rajawali Press.

Sagala. S. (2010). Konsep dan makna pembelajaran untuk membantu memecahkan problematika belajar dan mengajar. Bandung : Alfabeta.

Saidiharjo. (2002). Konsep dasar ilmu pengetahuan sosial. Yogyakarta: FIP IKIP

Sapriya. (2009). Pendidikan IPS konsep pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sarlito. W.S. (2010). Pengantar psikologi umum. Jakarta: PT. Remaja Grafindo.

Sekretariat Negara. (2012). Peraturan pemerintahan republik indonesia tahun 2012 tentang penyelenggaraan pendidikan serta wajib belajar.

Siagian,S. (2004). Teori motivasi dan aplikasinya. PT. Rineka Cipta

Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sobur, A. (2009). Psikologi umum. Cetakan Kedua. Bandung: CV. Pustaka Setia.

Sternberg, R.J. (2008). Psikologi kognitif. Yogyakarta: pustaka Belajar.

Sugiyono (2003). Stastistik untuk penelitian pendidikan kompetensi dan praktiknya. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

________ (2000). Metode penelitian bisnis. Bandung: CV. Alfabeta

Suharman. (2005). Psikologi kognitif. Surabaya: Penerbit Srikandi.

Sukardi. (2009). Metodologi Penellitian pendidikan kompetensi dan praktiknya. Jakarta: Bumi Aksara.

Sukmadinata., S.N. (2007). Landasan psikologi proses pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Surya, M. (2003). Psikologi konseling. Bandung: CV. Pustaka Rani.

Suryabrata. (2005). Psikologi pendidikan. PT. RajaGrasindo Persada.

Sutikno, M.S. (2009). Belajar dan pembelajaran “upaya kreatif dalam mewujudkan pembelajaran yang berhasil. Bandung: Prospect.

Tohirin. (2007). Bimbingan dan konseling di sekolah dan madrasah (berbasis integrasi). Jakarta: PT. Raja Grafindo.

Uno, H.B. (2008). Teori motivasi dan pengukurannya analisis di bidang pendidikan. PT. Bumi Aksara.

Usman, H. (2009). Manajemen teori, praktik, dan riset pendidikan. Edisi 3. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Winkel, W.S. (2005). Bimbingan dan konseling di institusi pendidikan. Edisi Revisi . Jakarta: Gramedia.

Zuriah, N. (2009). Metodologi penelitian sosial dan pendidikan teori-aplikasi. Jakarta: PT. Bumi Aksara




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/herodotus.v2i3.9214

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jubaedah Jubaedah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  Publisher:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Fakultas Pascasarjana | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 04.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 


  Creative Commons License
Herodotus : Jurnal Pendidikan IPS is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.