Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial
(1) 
(*) Corresponding Author
Abstract
This Research Aims to Find Out The Impact of Emotional Questions and The Interest of Learning Social Sciences Toward Students In South Jakarta. Using a correlation method, this research apllies regression techniques and survey approach. Researcher tooks 600 students as population, consist of 265 Junior High School and 73 Junior High School students, by using multiple choice questionaries as the data collection method. This study has proven that emotional questions and interest of learning simultaneously affect students achievement on social sciences.
Keywords : Emotional Questions, Interest of Learning, Student Achievment, Social Sciences
References
RUJUKAN
Agustian, A. G (2003). Rahasia Sukses Membangkitkan ESQ Power. Jakarta : Arga.
Aminuddin, R (2003). Teori Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta : Uhamka Press.
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : PT. Rineka Cipta.
Arikunto, S. (2009). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (edisi revisi). Jakarta : Bumi Aksara.
Dann, J. (2002). Mengenal Kecerdasan Emosional Dalam Seminggu. Jakarta : Prestasi Pustaka.
Desmita. (2008). Psikologi Perkembangan. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.
Djamarah, S. B. (2008). Psikologi Belajar. Jakarta : PT. Rineka Cipta.
Efendi, A. (2005). Revolusi Kecerdasan Abad 21. Bandung : Alfabeta.
Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence (Terjemahan). Jakarta : PT. Gramedia Pustaka Utama.
------------ (1997). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : PT. Grasindo.
------------ (2002). Working With Emotional Intelligence (Terjemahan). Jakarta : PT. Gramedia Pustaka Utama.
------------ (2003). Kecerdasan Emosi Untuk Mencapai Puncak Prestasi. Jakarta : Gramedia Pustaka.
Hamalik, O. (2009). Proses Belajar Mengajar. Jakarta : PT. Bumi Aksara.
Kunandar. (2007). Guru Professional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan dan Sukses Dalam Sertifikasi Guru. Jakarta : Raja Grafindo.
Kusuma, W., & Dedi, D. (2010). Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : PT. Indeks.
Neni, I. K. (2008). Psikologi Pengantar Pemahaman Diri Dari Lingkungan. Jakarta : Kizi Brothers.
Ngalim, P. (1997). Psikologi Pendidikan. Bandung :Remaja Rosdakarya.
Nurhayati, L. (2008). Psikologi Anak. Jakarta : Indeks.
Pidarta, M. (2014). Landasan Kependidikan. Jakarta : Rhineka Cipta.
Purwanto, N. (2004). Teknik Pengujian Data. Bandung : CV. Remaja Karya.
Ridwan. (2007). Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru, Pegawai Dan Peneliti Pemula. Bandung : Alfabeta.
Sardiman, A. M. (2011). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.
Slameto. (2010). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta : Rhineka Cipta.
Sudjana, N. (2002). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : Rosdakarya.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Bisnis. Bandung : Alfabet.
Sukmadinata, N. S. (2009). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung : Remaja Rosdakarya.
Sumiati. (2008). Metode Pembelajaran. Bandung : CV Wacana Prima.
Yamin, M. (2009). Strategi pembelajaran berbasis kompetensi. Jakarta : GP. Press.
Yaumi, M, & Ibrahim, N. (2013). Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Jamak (Multiple Intelligences) Mengidentifikasi dan Mengembangkan Multi Talenta Anak. Jakarta: Prenada Media Group.
Catatan perbaikan
Perbaikan penulisan daftar pustaka
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/herodotus.v1i1.2867
Article Metrics
Metrics powered by PLOS ALM
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Metri Apriyana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Publisher: Universitas Indraprasta PGRI Address: Fakultas Pascasarjana | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. |
|
Herodotus : Jurnal Pendidikan IPS is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. |