PERSEPSI ATAS PENGGUNAAN MEDIA POWER POINT DAN MOTIVASI TERHADAP PRESTASI BELAJAR SOSIOLOGI

Yulianto Yulianto(1), Sri Hapsari(2*)

(1) 
(2) Fakultas Pascasarjana Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose is to determine how much influence the perception of the use of power point media and motivation on sociology learning achievement. The research method used is a survey method with correlational analyst,  with the help of a questionnaire, and it can be concluded that: (1) There is a significant influence on the perception of the use of power point media and motivation together on the sociology learning achievement . This is evidenced by the acquisition of Sig = 0,000 <0.05 and Fcount = 19,695. (2) There is a significant influence on the perception of the use of power point media on the sociology learning achievement. This is evidenced by the acquisition of Sig = 0,000 <0.05 and tcount = 2.325. (3) There is a significant influence of motivation on sociology learning achievement. This is evidenced by the acquisition of Sig = 0,000 <0.05 and tcount = 3.828.

Keywords


Use of Power Point Media; Motivation; Sociology Learning Achievement

Full Text:

PDF

References


Abdullah, S. I. (2014). Aplikasi Komputer Dalam Penyusunan Karya Ilmiah. Jakarta: Pustaka Mandiri.

Ahmadi, Abu. (2004). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Ahmad Susanto. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Alwi, Hasan. (2007). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka: Jakarta.

Arikunto, (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, Suharsimi. (2012). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Budimansyah, Dasim. (2002). Model Pembelajaran dan Berbasis Portopolio. Bandung: PT Genesindo.

Daitin, Tarigan. (2006). Pembelajaran Matematika Realistik. Jakarta: Depdiknas.

Djaelani, M.S. dkk. (2014). Dasar-Dasar Kependidikan. Tanggerang: PT. Pustaka Mandiri.

Djamarah, Syaiful Bachri. (2002). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Fudyartanto. (2002). Metode Pembelajaran. Jakarta: PT Genesindo.

Hamalik, O. (2000). Pengajaran Bahasa dan Sastra Indonesia dalam Mempergunakan Media Elektronik. Bandung: FPBS IKIP Bandung.

Haris, Mujiman. (2007). Manajemen Pelatihan Berbasis Belajar Mandiri. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Herdiansyah. (2010). Metode Penelitian Kualitatif untuk Ilmu-ilmu Sosial. Jakarta: Salemba Humanika.

Hetherigton dan Parke. (2000). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja, Alih Bahasa: Soemitro. Jakarta: Universitas Indonesia.

Huda. (2013). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ibrahim. (2001). Perencanaan Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Kartono, K. (1995). Psikologi Anak (Psikologi Perkembangan). Bandung: CV Mandar Maju.

Kunandar. (2011). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Press.

Krisnadi. (2004). Prematuritas. Cetakan Pertama. Bandung: PT Refika Aditama.

Mulyana. (2007). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mutakin, T. Z. & Maria, C. (2015). Suplemen Aplikasi Komputer Dalam Penyusunan Karya Ilmiah. Jakarta: Pustaka Mandiri.

Muhibbin Syah. (1999). Psikologi Belajar. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Muhibbin Syah. (2017). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Jakarta: Rosda.

Nasution. (2001). Manajemen Mutu Terpadu (Total Quality Management). Jakarta: Ghalia Indonesia.

Nasution. (2010). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Purwanto, Ngalim. (2006). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rochiati Wiriaatmadja. (2010). Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Riyana, C. (2008). Media Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Sadiman. (2006). Media Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Sadiman. (2014). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Salim, Emil. (1991). Mencari Strategi Pengembangan Pendidikan Nasional Menjelang Abad XXI. Jakarta: Gramedia Widia Sarana.

Soemanto, wasti. (2006). Psikologi pendidikan (landasan kerja pemimpin pendidikan). Jakarta: Rineka cipta

Soekamto. (2008). Sosiologi Suatu Pengantar. Rajawali Pers

Slamento. (1995). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Slameto. (2013). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sadiman, Arief S, dkk. (2006). Media Pendidikan. Jakarta. PT Raja. Grafindo Persada.

Sudjana. (2001). Metode & Teknik Pembelajaran Partisipatif. Bandung: Falah Production.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suharsimi, Arikunto. (2002). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi). Yogyakarta: Bumi Aksara.

Sumanto. (2000). Metode Penelitian Sosial dan Pendidikan. Yogyakarta: Andi Offset.

Suryabrata. (2008). Metodologi Penelitian. Jakarta: Raja Grafindo

Tarigan. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi. Aksara.

Tulus, Tu’u. (2004). Peran Disiplin pada Perilaku dan Prestasi Belajar. Jakarta: Grasindo.

Yusuf, M. (2005). Pendidikan Bagi Anak dengan Problema Belajar. Solo: Tiga Serangkai.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/herodotus.v2i2.7245

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Yulianto Yulianto, Sri Hapsari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  Publisher:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Fakultas Pascasarjana | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 04.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 


  Creative Commons License
Herodotus : Jurnal Pendidikan IPS is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.