PENGARUH MINAT DAN KEMANDIRIAN BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR SEJARAH
(1) 
(*) Corresponding Author
Abstract
The research aims to analyze and test the truth of hypotheses regarding the influence of Learning Interest and Independence on Learning Achievement in Social Sciences. The research hypotheses tested included: 1) The Effect of Interest on Social Studies Learning Achievement. 2) The Effect of Learning Independence on Social Science Learning Achievement. 3) The Effect of Interest and Learning Independence on Social Studies Achievement. The study was conducted by survey method. The population is grade VII students of SMP Negeri in South Jakarta, with the sampling technique used is random cluster sampling. Data analysis uses multiple regression. The results of hypothesis testing obtained the following conclusions: 1) There is a significant influence of Interest and Learning Independence together on Social Learning Achievement of Social Studies students in South Jakarta Public Middle School. This was proven by the calculated F value of 80.129 and sig = 0.000 <0.05. 2) There is a significant influence of Interest in Learning towards Social Studies Learning Achievement of South Jakarta Public Middle School students. This is evidenced by the t value of 1.997 and sig = 0.049 <0.05. 3) There is a significant influence of Learning Independence on Social Studies Learning Achievement of South Jakarta Public Middle School students. This is evidenced by the t value of 2.929 and sig = 0.004 <0.05. The results of this study are useful for increasing Student Interest and Learning Independence at the SMP level.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdilah, Suparman I. (2012). Aplikasi Komuter Dalam Penyusunan Ilmiah. Tangerang: Pustaka Mandiri.
Ahmadi, H.Abu. (2003). Psikologi Umum. Jakarta: Rineka Cipta
Arikunto, Suharsimi. (2007). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Dendasurono. (1997). Pembinaan Kompetensi Mengajar. Jakarta: Lembaga Penelitian IKIP Jakarta.
Dimyati, dkk. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Djaali. H. (2002). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
E.Mulyasa. (2009). Praktik Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Rosdakarya
Hamalik. Oemar. (2003). Perencanaan Pengajaran. Bandung: Cipta Aneka.
Hasibuan , J.J. dan Moedjiono. (2006). Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Makmun, Abin Syamsuddin. (2000). Psikologi Kependidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mar’at. (1982). Sikap Manusia, Perubahan Serta Pengukurannya. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Margono. (2007). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Nasution, S. (2008). Didaktik Azas-Azas Mengajar. Bandung: Jenmars.
Purwanto, Ngalim. (2010). Psikologi Pendidikan. Cetakan ke 24. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Prawira, Purwa A. (2012). Psikologis Pendidikan Dalam Perspektif Baru. Yogyakarta: Ar ruzz.
Prawiro, Atmojo. (1987). Pembinaan Kompetensi Mengajar. Jakarta: Lembaga IKIP Jakarta
Rasyad, Amminudin. (2003). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : UHAMKA Press & Yayasan PEP-Ex 8.
Riduwan. (2007). Belajar Mudah Penelitian untuk Guru-Karyawan dan Penelitian Pemula. Bandung: Alfabeta.
Rusefendi, E.T. (2000). Pengantar kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.
Sabri. Ahmad. (2007). Strategi Belajar Mengajar dan Micro Teching, Quantum Teaching, Jakarta.
Safari, Ahmad. (2004). Teknik Analisis Butir Soal Instrumen Tes dan Non Tes. Jakarta : Depdiknas.
Sapriya, dkk. (2006). Konsep Dasar IPS. Bandung: UPI Press.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Soleh. (1998). Pokok-Pokok Pengajaran Matematika Sekolah. Jakarta: DEPDIKBUD.
Sudarmanto, R. Gunawan. (2005). Analisis Regresi Linier Ganda dengan SPSS. Yogyakarta: Penerbit Graha Ilmu.
Sudijono, Anas. (2007). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo.
Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, Nana Syaodih. (2003). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sumahamijaya. (2001). Membina Sikap Mental Wiraswasta. Jakarta: Gunung Jati.
Supardi. (2013). Aplikasi Statistika Dalam Penelitian Konsep Statistik Lebih Komprehenshif. Jakarta: Change Publication.
Surapranata, Sumarna. (2009). Analisis Validitas Reliabilitas dan Interprestasi Hasil Tes. Cetakan keempat. Bandung: Remaja Rosdakarya offset.
Sutarno. (2005). Tanggungjawab Perpustakaan dalam Mengembangkan Masyarakat Informasi. Jakarta: Pantai Rei.
Syah, Muhibbin. (2005). Psikologi Pendidikan. Edisi Revisi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syamsudin. (2006). Sanggar Bahasa Indonesia. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta
Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa.
Tirtarahardja, Umar dan La Sulo. (2005). Pengantar Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Uno, Hamzah B. (2010). Orientasi Baru Dalam Psikologi Pembelajaran. Cetakan keempat. Jakarta: Bumi Aksara.
Winkel, W.S. (1996). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Pendidikan, Grafindo, Jakarta.
__________.(1999). Psikologi Pengajaran, Edisi Revisi. Jakarta: Grafindo.
__________.(2004). Psikologi Perkembangan. FKIP Yogyakarta: Sanatha Dharma.
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/herodotus.v2i3.5964
Article Metrics
Metrics powered by PLOS ALM
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Titik Winarni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Publisher: Universitas Indraprasta PGRI Address: Fakultas Pascasarjana | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. |
|
Herodotus : Jurnal Pendidikan IPS is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. |