Pengaruh Motivasi Belajar Dan Persepsi Atas Kompetensi Guru Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial
(1) 
(*) Corresponding Author
Abstract
This study aims to determine the influence of learning motivation and perceptions of teacher competence on social science learning achievement. The research used quantitative approach with survey method. The number of samples is 80 people through simple random sampling. Multiple regression analysis technique is used to analyze data by using SPSS Ver application. 22 for Window. The results of the study prove There is a significant influence of learning motivation and perceptions of the competence of teachers collectively on social science learning achievements in SMPN Kabupaten Lebak. There is a significant influence of learning motivation on social studies achievement in SMPN Kabupaten Lebak. There is a significant influence perceptions on teacher competence on Social Science learning achievement in SMPN Kabupaten Lebak.
Full Text:
Tidak berjudul (Indonesian)References
SUMBER RUJUKAN
Asmara. 2009. Prestasi Belajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Burhanudin & Danang Sunyoto. 2011. Teori Perilaku Keorganisasian. Jilid Pertama. Jakarta: PT. Buku Seru.
Gerungan, W.A. 1991. Psikologi Sosial. Bandung: Refika Aditama.
Gunarsa, Singgih, D. 2004. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Jakarta: Gunung Mulia.
Harjati. 2008. Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Hetika. 2008. Pembelajaran Menurut Aliran Kognitif. [online]. Tersedia: http://teoripembelajaran.blogspot.com/2008/04/pembelajaran menurut-aliran-kognitif.html. [3 Januari 2018]
Hidayat, Syarif. 2013. Teori dan Prinsip Pendidikan. Tangerang: Pustaka Mandiri.
Huitt, W. 2001. Motivation to Learn: an overview. Educational Psychology Interaktive. Valdosta: Valdosta State University.
Husein Umar. 2000. Riset Pemasaran dan Prilaku Konsumen. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka.
Lie, Anita. 2005. Cooperatif Learning. Jakarta: Gramedia Widiasarana.
Mar’at. 2001. Sikap Manusia, Perubahan Serta Pengukurannya. Jakarta: Ghalia.
Muhibbin, Syah. 2010. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.
Notoatmodjo, S. 2002. Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.
Payaman J. Simanjuntak. 2001. Pengantar Ekonomi Sumber Daya Manusia Edisi 2001. Jakarta: FEUI
Purwanto, Ngalim. 2007. Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.
Purwanto. 2008. Metodologi Penelitian Kuantitatif untuk Psikologi dan Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Ranupandojo, H., dan Suad Husnan. 2002. Manajemen Personalia. Yogyakarta: BPFE
Sabri, Ahmad. 2003. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Sagala, S. 2006. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: CV. Alfabeta.
Saidiharjo & Sumaji, HS. 1996. Konsep Dasar Ilmu Pengetahuan Sosial. Yogyakarta: FIP IKIP.
Sapriya. 2008. Pendidikan IPS. Bandung: CV. Yasindo Multi Aspek.
Sardiman, A.M. 2011. Interaksi dn Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
______. 2014. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Siagian, Sondang P. 2003. Teori & Praktek Kepemimpinan. Jakarta: Rineka Cipta.
Soetomo. 1993. Dasar-Dasar Interaksi Belajar Mengajar. Cetakan Ke-1. Surabaya: Usaha Nasional.
Sudjana, Nana. 1990. Teori-Teori Belajar untuk Pengajaran. Bandung: Fakultas Ekonomi UI.
Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suparman, Abdulah, I. 2014. Aplikasi Komputer Dalam Penyusunan Karya Ilmiah. Tangerang: Pustaka Mandiri.
Supranto, J. 2000. Statistik (Teori dan Aplikasi), Edisi Keenam. Bandung: Alfabeta.
Winardi. 2002. Motivasi dan Pemotivasian dalam Manajemen. Jakarta: PT. Raja Grafindo
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/herodotus.v1i1.2876
Article Metrics
Metrics powered by PLOS ALM
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Tita Tresnawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Publisher: Universitas Indraprasta PGRI Address: Fakultas Pascasarjana | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. |
|
Herodotus : Jurnal Pendidikan IPS is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. |