Pengaruh Metode Pembelajaran Inkuiri dan Diskusi pada Materi Pokok Bentuk Aljabar terhadap Kemampuan Komunikasi dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika

Ali Sadikin Wear(1*), Renny Indrawati(2)

(1) Politeknik Perikanan Negeri Tual
(2) SDN Palmerah 19 Pagi
(*) Corresponding Author

Abstract


The research is aimed to know; 1) interaction of inquiry learning  method application and discussion on communication ability and student’s mathematics  problem solving skills on multivariate. 2) the impacts of learning method on mathematics communication ability on univariat.3) the impacts of learning method on mathematics problem solving skills on univariat. This research is false experiment used non equivalent control group design with 2 factors  measurement technique. The instrument is essay test (problem solving and communication question). This research was conducted at public SMP in Palmerah distric, west Jakarta. The sample is the students of class VIII about 140 students. Data analyze used MANOVA analysis. The result of this research is: 1) there are significant impacts of learning method on communication ability and mathematics problem solving skills on multivariate. 2) there are significant impacts of learning method on mathematics communication ability on univariat 3) there isn’t significant impact of learning method on mathematics problem solving skill.

Full Text:

PDF

References


Adi, W. G. (2007). Genius Learning Strategy: Petunjuk Praktis untuk Menerapkan Accelarated Learning. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Ansari, I. B. (2009). Komunikasi Matematika Konsep dan Aplikasi. Banda Aceh: Yayasan Pena.

Atmaha, U. (2018). Media Pembelajaran. http://ulfiaatm.blogspot.com / 2013/06/ metode-diskusi.html. Diakses 03/05/2018 11:46:12

Badan Standar Nasional Pendidikan (BSNP). (2006). Model Penilaian Kelas. Jakarta: Depdiknas.

Bennett, A. B. (2004). Mathematic for Elementary Teachers A Conceptual Approach. WI: New York: Aleks Corporation.

Danoebroto, S. W. (2011). Faktor-Faktor yang Berpengaruh terhadap Kemampuan Siswa Memecahkan Masalah Matematika. http://p4tkmatematika.org/file/Karya%20WI14%20s.d%2016%20Okt%202011/Faktor%20dalam%20Problem%20Solving.pdf. Diakses 24 Maret 2013.

Darto. (2008). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education di SMP Negeri 3 Pangkalan Kuras. Thesis. UNP.

Depdikbud. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Dharma, S. (2008). Strategi Pembelajaran dan Pemilihannya. Jakarta: Direktur Tenaga Kependidikan. Departemen Pendidikan Nasional.

Emzir. (2009). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Fitrianik. (2010). “Keefektifan Pembelajaran Kooperatif tipe CIRC Berbantuan Kartu Soal Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Pada SMP Negeri 2 Ulujami”, Semarang: Program Sarjana UNNES. 2010.

Goetz, J. (2004). Top Ten Thoughts about Communication in Mathematics.http://www.kent.k12.wa.us/KSD/15/Communication_in_math.htm. (diakses 20 Oktober 2011)

Herdian. (2011). Kemampuan Komunikasi Matematika, (online), (http://herdy07_wordpress.com). diakses 22 oktober 2011.

Hudojo, H. (1990). Strategi Mengajar Belajar Matematika. Malang: IKIP Malang. 1990.

Jihad, A. (2008). Pengembangan Kurikulum Matematika Tinjauan Teoritis dan Historis. Bandung: Multi Pressindo.

Kasiram, M. (2008). Metodologi Penelitian Refleksi Pengembangan Pemahaman dan Penguasaan Metodologi Penelitian. Malang: UIN-Malang Press.

Kunandar. (2008). Langkah Mudah Penalitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

LACOE (Los Angeles County Office of Education). Communication. http://teams.lacoe.edu. 2004.

Latifah, E. (2013). Perbedaan Diskusi dan Debat. http://euislatifah.blogspot.com/ 2013/11/perbedaan-diskusi-dan-debat.html. Diakses 03/05/2018 11:46:12.

Naim, N. (2011). Dasar–Dasar Komunikasi Pendidikan. Yogyakarta: Ar-Ruz Media.

Nasution, S. (2008). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston: NCTM.

Peraturan Menteri Nomor 23 Tahun 2006 Tentang Standar Kompetensi Lulusan.

______. (2003). Program Standards. Program for Initial Preparation of Mathematics Teacher. Standar for Scondary Mathematics Teachers. Tersedia di http://www.math.uri.edu/~eaton/NCATENCTM.pdf. Diaksestanggal 09 April 2012.

Ramadhina, D. (2007). Pengaruh Kemampuan Bernalar dan Kemampuan Komunikasi Matematika terhadap Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Melalui Model Pembelajaran Pemecahan Masalah. http://digilib.umnes.ac.id (diakses 20 Oktober 2011)

Risnawati. (2008). Strategi Pembelajaran Matematika. Pekanbaru: Suska Pers.

Sofan, A., dkk. (2010). Proses Pembelajaran Kreatif dan Inofatif dalam Kelas, Jakarta: Prestasi Pustaka.

Sahidin, L. (2011). Membangun Komunikasi Matematika Siswa. (online) Blog Latif Sahidin, diakses 20 Oktober 2011.

Shadiq, F. (2004). Pemecahan Masalah, Penalaran dan Komunikasi. Makalah disampaikan pada Diklat Instruktur/Pengembang Matematika SMA Jenjang Dasar di PPPG Matematika. Yogyakarta.

Sitorus, M. (2011). Metodologi Penelitian Pendidikan Islam, Medan: IAIN Press.

Slameto. (1991). Proses Belajar Mengajar Dalam Sistem Kredit Semester (SKS), Jakarta: Bumi Aksara.

Sudjana, N. (2008). Penilaian Proses Hasil Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

_____. (2009). Penilaian Hasil Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sulastri, (2008). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe Think-Pair-Share (TPS) dan Numbered Heads Together (NHT) melalui Pemanfaatan LKS terhadap Kemampuan Komunikasi Matematik pada Siswa SMP. Semarang: Program sarjana UNNES.

Suriasumantri, J. S. (2007). Filsafat Ilmu Sebuah Pengantar Populer. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta.

Syaban, M. (2011). Menumbuhkembangkan daya Matematis Siswa. Pendidikan dan Budaya, (online), (http://educare,e-fkipunla.net, diakses ( 20 Oktober 2011).

Takahashi, A. (2006). Communication as A Process to for Students to Learn Mathematical.http://www.criced.tsukuba.ac.jp/math/apec/apec2008/papers/PDF/14.Akihiko_Takahashi_USA.pdf. (diakses 20 Oktober 2011).

Wardani, S. (2005). Prinsip Penilaian Pembelajaran Matematika SMP, dalam TIM PPPG Matematika, Materi Pembinaan Matematika SMP di Daerah. Yogyakarta: Depdiknas.

Wena, M. (2009). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer. Jakarta.

Zakaria, E. (2007). Trend Pengajaran dan Pembelajaran Matematika, Kuala Lumpur: Publications & Distributor SDN BHD.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/jkpm.v2i2.2489

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Ali Sadikin Wear, Renny Indrawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Alamat: Jln. Nangka No. 58C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530 Flag Counter