KEDISIPLINAN DAN FASILITAS BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR SEJARAH INDONESIA

Surachman Surachman(1), Maman Achdiyat(2*)

(1) Fakultas Pascasarjana Universitas Indraprasta PGRI
(2) Fakultas Pascasarjana Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


This study to determine effect of discipline and learning facilities on the learning achievement of Indonesian history subjects at Private High Schools in East Jakarta. The research method in this study is a survey method with correlation analysis. While data and information in the field were captured with the help of a questionnaire. Based on data analysis, it be concluded that:(1) There is a significant influence of discipline and learning facilities together on the achievement of learning subjects in Indonesian history. This is evidenced by the acquisition of Sig=0,000<0.05 and Fcount =10,051.(2) There is a significant influence of discipline on the achievement of learning history in Indonesia. This is evidenced by the acquisition of Sig=0.006<0.05 and tcount = 2.885. (3) There is a significant influence of learning facilities on the achievement of learning history. This is evidenced by the acquisition of Sig=0.033<0.05 and tcount = 2.192.

Keywords


Discipline; Learning Facilities; Learning Achievement History Indonesia.

Full Text:

PDF

References


Adhipati, Rasidi. (2012). “Manajemen Sarana dan Prasarana”. Makalah. Diakses dari http://rasidiadhipati.blogspot.com/2012/02/ manajemen-sarana-dan-prasarana.html

Ainur, Sofi. (2010). “Pengadaan Sarana dan Prasarana Sekolah”. Makalah. Diakses dari http://sofiainur.wordpress.com/2010/04/01/ pengadaan-sarana-dan- prasarana-sekolah/

Anshari, Muhammad. (2012). “Manajemen Sarana Prasarana Pendidikan di Lingkungan Pendidikan Islam”. Artikel. Diakses dari http://heryproxim.blogspot.com/2012/06/ manajemen -sarana-prasarana- pendidikan.html

Aqib, Z. (2011). Pendidikan Karakter Membangun Perilaku Positif Anak Bangsa. Bandung: Yrama Widya

Arikunto, S. (2009). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara Aikunto, S. (2009). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Arikunto, Suharsimi & Yuliana, Lia. (2008). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Adita Media Yogyakarta.

Azwar, S. (2012). Tes Prestasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Baharuddin dan Wahyuni, E. N. (2008) . Teori Belajar & Pembelajaran. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media

Dalyono, M. (2009). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta

Daud, Abu. (2010). “Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan”. Artikel.Diakses dari http://abudaud2010.blogspot.com /2010/08/ dhukun -kun- dono.html

Depdiknas. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Dimyati dan Mudjiono. (2006). “Belajar dan Pembelajaran”. Jakarta :Rineka Cipta

Djamarah, (2005). Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif Suatu Pendekatan Teoretis Psikologis. Bandung: PT. Rineka Cipta.

Djamarah, S. B. (2008). Rahasia Sukses Belajar. Jakarta: Rineka Cipta

Furqon. (2004). Statistika Terapan untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta

Fattah, Nanang. (2004). Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Fauzi, Imron. (2008). ”Administrasi Sarana dan Prasarana Pendidikan”. Artikel.Diakses dari: http://imronfauzi.wordpress.com/2008 /06/12/ administrasi-sarana-dan-prasarana-pendidikan, pada tanggal 4 November 2011.

Fuad, Ainun. (2011). “Perencanaan Sarana dan Prasarana Persekolahan Sebagai Sumber Belajar”. Artikel. Diakses dari http://fuadmje.wordpress.com/2011/12/24 /perencanaaan-sarana-dan- prasarana-persekolahan-sebagai-sumber-belajar/

Garmo, John. (2013). Pengembangan Karakter untuk Anak. Jakarta: Kesaint Blanc

Gunarsa, S. B. (1992). Psikologi untuk Membimbing. Jakarta: Gunnung

Mulia Hamalik, O. (2010). Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara

Hendrawan. (2012). “Manajemen Sarana dan Prasarana Sekolah”. Artikel. Diakses dari http://hendrapgmi.blogspot.com/2012/10/ manajemen -sarana-dan- prasarana-sekolah.html

Hoy, W.K. and Miskel, C.G. (2008). Educational Administration : Theory, Research, and Practice. Singapore: Mc.Graw Hill

Hughes, A. G. and Hughes , E. H. (2012). Learning & Teaching. Bandung: Nuansa

Jihad, A. dan Abdul Haris. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Presindo.

Lunenburg, Fred C. (2010). ”School Facilities Management”. National Forum of Educational Administration & Supervision Journal. Volume 27, Number 4, 2010.

Majid, Abdul. (2008). Perencanaan Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Manaf, Abdul. (2013). “Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan pada Madrasah Sekolah”. Jurnal Sarana dan Prasarana Pendidikan. Diakses dari http://www.slideshare.net /manafmada/jurnal-sarana-dan-prasarana- pendidikan

Margono. (2009). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta : Rineka Cipta.

Miarso, Yusufhadi. (2005). Sarana dan Prasarana Sekolah Model Unggulan di DKI Jakarta. Diakses dari: http://yusufhadi.net/wp- content /uploads/2009/02/sarana-dan-prasarana-sekolah-unggulan.pdf, pada tanggal 4 November 2011.

Miles, B Matthew & A. Michael Huberman. (2008). Analisis Data Kualitatif. Jakarta: UI Press.

Moleong J. Lexy. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mulyana, Deddy. (2008). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2003). Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Munawar, Indra. (2009). “Hasil Belajar (Pengertian dan Definisi )”. (Artikel online) Didapat dari http://indramunawar.blogspot.com/2009/06/hasil-belajar-pengertian-dan-definisi.html. Internet : Diakses pada 17 September 2014).

Purwanto, N. (2011). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya

Purwanto. (2009). “Evaluasi Hasil Belajar”. Surakarta : Pustaka Pelajar

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana, Nana. (2010). “Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar”. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Sudjana. (2009). Metode Statistika. Bandung: Tarsito.

Syah, M. (2011). Psikologi Belajar dengan Pendekatan Baru. Jakarta: Grafindo

Syah, M. (2012). Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Press

Tim Pengembang MKDP. (2009). Kurikulum & Pembelajaran. Bandung: Jurusan Kurikulum dan Teknologi Pendidikan FIP UPI

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/herodotus.v2i2.9211

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Surachman Surachman, Maman Achdiyat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  Publisher:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Fakultas Pascasarjana | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 04.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 


  Creative Commons License
Herodotus : Jurnal Pendidikan IPS is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.