LATAR BELAKANG PENDIDIKAN ORANG TUA DAN KEDISIPLINAN TERHADAP PRESTASI BELAJAR

Muhlis Asianto(1*), Heru Sriyono(2)

(1) 
(2) Fakultas Pascasarjana Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose to determine how much influence the parents' educational background and discipline  on the learning achievement of science at state junior high schools in East Jakarta. The research method used a survey method with correlation analysis, with the help of a questionnaire. Based on data analysis, it can be concluded that: (1) There is a significant influence of parents' educational background and discipline together on the social science learning achievement. This is evidenced by the acquisition of Sig = 0,000 < 0.05 and Fcount = 71,640. (2) There is a significant influence of parents' educational background on social science learning achievement. This is evidenced by the acquisition of Sig = 0.048 <0.05 and tcount = 2.011. (3) There is a significant influence of discipline on the achievement of social science learning achievements. This is evidenced by the acquisition of Sig = 0,000 <0.05 and tcount = 7.201.

Keywords


Parental Education Background; Discipline; Social Science Learning Achievement.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, S.I. (2014). Aplikasi Komputer Dalam Penyusunan Karya Ilmiyah. Jakarta: Pustaka Mandiri.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: Rineka Cipta.

Damiyati & Mudjiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Depdikbud. (2007). Model Penilaian Kelas. Jakarta: BSNP (Badan Standar. Nasioanal Pendidikan)

Depdiknas. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sekjen Depdiknas.

Depdiknas. (2007). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Elis Ratna Wulan. (2005). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Pustaka Setia.

Faturohhman, P & Sutikno. (2007). Startegi Belajar Mengajar Melalui Penanaman Konsep Umum & Konsep Islam. Cetakan II. Bandung: PT Refika Aditama.

Good & Borphy. (2000). Educational Psychology, A Realistic Approach. London: Logman

Hamalik,O. (2000). Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Bandung.

Hamalik,O. (2000). Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis Bisnis.Edisi Baru. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Hanafiah & Suhana,C. (2012). Konsep Strategi Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hasbullah. (2005). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan (Edisi Revisi). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Herdiansyah. (2010). Metode Penelitian Kualitatif untuk Ilmu-ilmu Sosial. Jakarta: Salemba Humanika.

Hisyam, Z. (2008). Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.

Huda, M. (2013). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Idris, Z. (1995). Pengantar Pendidikan. Jakarta: Grasindo.

Idris, Z. (1995). Pengantar Pendidikan 2. Jakarta: Gramedia Widiasari.

Moleong, L.J. (2005). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.

Munib, A. (2004). Pengantar Ilmu Pendidikan. Semarang: UPT Unnes Press.

Nasution. (1982). Metode Research. Jakarta: Bumi Aksara.

Nasution, Az. (2004). Hukum Perlindungan Konsumen, Suatu Pengantar. Jakarta: Diadit Media.

Purwanto, N. (1988). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remadja Karya.

Purwanto, N. (2000). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Jakarta: PT Remaja Rosdakarya.

Singgih, S. (2000). Latihan SPSS Statistik Parmetik. Jakarta: Gramedia.

Sudjana & Rivai. (2001). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Sudjana. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2012). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2004). Statistik Untuk Penelitian, Cetakan keenam. Bandung: Alfabeta.

Supardi. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Slamento. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Soemanto, W. (2006). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Soewadji, J. (2012). Pengantar Metodologi Penelitian. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Sumanto. (2000). Metode Penelitian Sosial dan Pendidikan. Yogyakarta: Andi Offset.

Suryosubroto. (1997). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Uno, H. (2007). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Usma, & Uzner,M. (2010). Menjadi Guru Professional. Bandung: PT Remaja.

Wens, Tanlain dkk. (2010). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Wisnijati, B. (2013). Statistika Parametrik dan Non Parametrik Untuk Penelitian. Tangerang: Pustaka Mandiri.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/herodotus.v2i2.7243

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Muhlis Asianto, Heru Sriyono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  Publisher:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Fakultas Pascasarjana | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 04.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 


  Creative Commons License
Herodotus : Jurnal Pendidikan IPS is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.