PERSEPSI ATAS GAYA KEPEMIMPIAN KEPALA SEKOLAH DAN TIPE KEPRIBADIAN TERHADAP KINERJA GURU
(1) 
(*) Corresponding Author
Abstract
Abstract: The purpose of this study is to determine the role of perception of the leadership style applied by school principals and personality types on teacher performance. The research method used in this thesis is a quantitative method. The study population included all teachers in SMK Global Paskita, SMK Mahadia 4 and SMK PGRI 16. The sampling technique used was simple random sampling with Slovin technique and the number of samples were 80 samples. Data collection uses a questionnaire while data analysis uses correlation coefficient and regression analysis, which is connecting data that shows the effect of perception of the principal's leadership style and personality types on teacher performance. data on perceptions variables on the principal's leadership style, personality type and teacher's performance were obtained through a questionnaire prepared by the researcher. Hypothesis test results indicate: There is a significant influence of perception of leadership style and personality types together on teacher performance. There is no significant effect of perception of leadership style on teacher performance. There is a significant influence of personality type on teacher performance.
Keywords: Perception of Principal's leadership style, Personality Type, Teacher Performance
References
DAFTAR PUSTAKA
A, Suparman I. (2013). Aplikasi Komputer Dalam Penyusunan Karya Ilmiah. Tanggerang: Buku Super
A, Tabrani R. (2000). Upaya Meningkatkan Budaya Kinerja Guru. Cianjur: CV Dinamika Karya.
Danim, Sudarwan. (2004). Motivasi Kepemimpinan & Efektivitas Kelompok, Jakarta: Rineka Cipta.
Fathoni, Abdurrahman. (2006). Manajemen Sumber Daya Manuisa. Jakarta: Rineka Cipta.
Florence, Littaurer. ( 2006 ). Personality Plus. Jakarta : PT. Rosdakarya.
Flores, M. A. (2010) Teacher Performance Appraisal in Portugal: The (Im)Possibilities of A Contested Model. Mediterranean Journal of Educational Studies. 15(1), Hlm. 41-60.
Ismira. (2016). Kesesuaian Tipe Kepribadian Dengan Pekerjaan Sebagai Guru Dan Hubungannya Dengan Kinerja Guru. Jurnal EDUCATIO: Pendidikan Indonesia, 2 (2), Hlm. 1-8
Karweti, E. (2010) Pengaruh Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah dan Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Kerja terhdap Kinerja Guru SLB di Kabupaten Subang. Jurnal Penelitian Pendidikan. 11(2), Hlm. 77-89.
______. (2013). Kinerja dan Profesionalisme Kepala Sekolah (Membangun Sekolah yang Bermutu). Bandung; Alfabeta.
Koswara, E. ( 2016 ). Teori- teori Keperibadian, Edisi Revisi. Bandung: Eresco
Littauer, F. (2012). Personality Plus, Edisi Revisi. Jakarta: Karisma.
Mangkunegara, Anwar Prabu. (2005). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Miftah, Toha. (2003). Kepemimpinan dalam Manajemen. Jakarta: PT Raja Grapindo.
Marlina, N. (2013) Persepsi Guru tentang gaya kepemimpinan kepala sekolah di sekolah menengah kejuruan (SMK) Sijunjung. Jurnal Administrasi Pendidikan, 1 (1), Hlm. 125-461
Mutakin, Tatan Zaenal dan Maria Cleopatra. ( 2015 ). Suplemen Aplikasi Komputer Dalam Penyusunan Karya Ilmiah. Tanggerang: Buku Super
Pervin, L. A., Cervone, D., John, O. P. (2004). Psikologi kepribadian: teori dan peneltian. Jakarta: Fajar Interpratama Offset.
Purwanto, M. N. ( 2006 ). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rahman dkk. (2006). Peran Strategis Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jatinangor: Alqaprint.
Rismawati. (2008). Etika Kepribadian. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Rivai, Veithzal. (2004). Kepemimpinan dan Prilaku Organisasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Saefudi, Akhmad, dkk. (2014). Perilaku Organisasi. Jakarta: Unindra Press
Sidik Priadana. (2005). Panduan Penyusunan Skripsi dan Tesis. Bandung: STIE Pasundan.
Singgih, Santoso. (2012). Panduan Lengkap SPSS Versi 20. Jakarta: Gramedia.
Sobur, Alex. (2003). Psikologi Umum. Bandung: Pustaka Setia.
Sujana. (2005). Metode Statistika. Bandung : CV Tarsito.
______. (2003). Teknik Analisis Regresi dan Korelasi. Bandung: CV Tarsito
Sujanto, A., Lubis, H., dan Hadi, T. ( 2001 ). Psikologi Kepribadian. Jakarta: Bumi Aksara,
Sugiyono. (2011). Metodologi Penelitian Kombinasi (Mixed Metod). Bandung: Alfabeta.
_________. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sukardi. (2007). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Sulistyowati. Sofchah. (2002). Cara Belajar Yang Efektif dan Efisien. Pekalongan: Cinta Ilmu.
Supranto J. (2000). Statistik Teori dan Aplikasi. Bandung : PT Gelora Aksara.
Suryabrata, S. ( 2007 ). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT. Grafindo Persada
Timple, Dale A. (2000). Seri Kepemimpinan Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Wahjosumijo. (2002). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Wirawan. (2014) Kepemimpinan (Teori, Psikologi, Perilaku Organisasi, Aplikasi dan Penelitian). Depok: Rajagrafindo Persada.
Yariv, E. (2011) Deterioration in Teachers’ Performance: Causes and Some Remedies. World Journal of Education. 1(1), Hlm. 81-91.
Yulk Garry. (2005). Kepemimpinan Dalam Organisasi. Jakarta: PT Yudeks.
Yusuf, M. M, Muda, A, Abdullah, M. A., Samah, B. A., Basri, R., & Rashid, N. A. (2013). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Efikasi Kendiri Guru Sekolah Menengah di Malaysia dalm Pelaksanaan Pendidikan Alam Sekitar. Asia Pasific Journal of Educator and Education. 28, Hlm. 131-153.
Yusuf, Syamsu dan Nurihsan, A. Juntika. (2007). Teori Kepribadian. Divisi Buku Umum. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/herodotus.v1i3.5869
Article Metrics
Metrics powered by PLOS ALM
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Annisa Zatil Aqmar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Publisher: Universitas Indraprasta PGRI Address: Fakultas Pascasarjana | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. |
|
Herodotus : Jurnal Pendidikan IPS is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. |