PERSEPSI ATAS GAYA KEPEMIMPIAN KEPALA SEKOLAH DAN TIPE KEPRIBADIAN TERHADAP KINERJA GURU

Annisa Zatil Aqmar(1*)

(1) 
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract: The purpose of this study is to determine the role of perception of the leadership style applied by school principals and personality types on teacher performance. The research method used in this thesis is a quantitative method. The study population included all teachers in SMK Global Paskita, SMK Mahadia 4 and SMK PGRI 16. The sampling technique used was simple random sampling with Slovin technique and the number of samples were 80 samples. Data collection uses a questionnaire while data analysis uses correlation coefficient and regression analysis, which is connecting data that shows the effect of perception of the principal's leadership style and personality types on teacher performance. data on perceptions variables on the principal's leadership style, personality type and teacher's performance were obtained through a questionnaire prepared by the researcher. Hypothesis test results indicate: There is a significant influence of perception of leadership style and personality types together on teacher performance. There is no significant effect of perception of leadership style on teacher performance. There is a significant influence of personality type on teacher performance.

 

Keywords: Perception of Principal's leadership style, Personality Type, Teacher Performance


References


DAFTAR PUSTAKA

A, Suparman I. (2013). Aplikasi Komputer Dalam Penyusunan Karya Ilmiah. Tanggerang: Buku Super

A, Tabrani R. (2000). Upaya Meningkatkan Budaya Kinerja Guru. Cianjur: CV Dinamika Karya.

Danim, Sudarwan. (2004). Motivasi Kepemimpinan & Efektivitas Kelompok, Jakarta: Rineka Cipta.

Fathoni, Abdurrahman. (2006). Manajemen Sumber Daya Manuisa. Jakarta: Rineka Cipta.

Florence, Littaurer. ( 2006 ). Personality Plus. Jakarta : PT. Rosdakarya.

Flores, M. A. (2010) Teacher Performance Appraisal in Portugal: The (Im)Possibilities of A Contested Model. Mediterranean Journal of Educational Studies. 15(1), Hlm. 41-60.

Ismira. (2016). Kesesuaian Tipe Kepribadian Dengan Pekerjaan Sebagai Guru Dan Hubungannya Dengan Kinerja Guru. Jurnal EDUCATIO: Pendidikan Indonesia, 2 (2), Hlm. 1-8

Karweti, E. (2010) Pengaruh Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah dan Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Kerja terhdap Kinerja Guru SLB di Kabupaten Subang. Jurnal Penelitian Pendidikan. 11(2), Hlm. 77-89.

______. (2013). Kinerja dan Profesionalisme Kepala Sekolah (Membangun Sekolah yang Bermutu). Bandung; Alfabeta.

Koswara, E. ( 2016 ). Teori- teori Keperibadian, Edisi Revisi. Bandung: Eresco

Littauer, F. (2012). Personality Plus, Edisi Revisi. Jakarta: Karisma.

Mangkunegara, Anwar Prabu. (2005). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Miftah, Toha. (2003). Kepemimpinan dalam Manajemen. Jakarta: PT Raja Grapindo.

Marlina, N. (2013) Persepsi Guru tentang gaya kepemimpinan kepala sekolah di sekolah menengah kejuruan (SMK) Sijunjung. Jurnal Administrasi Pendidikan, 1 (1), Hlm. 125-461

Mutakin, Tatan Zaenal dan Maria Cleopatra. ( 2015 ). Suplemen Aplikasi Komputer Dalam Penyusunan Karya Ilmiah. Tanggerang: Buku Super

Pervin, L. A., Cervone, D., John, O. P. (2004). Psikologi kepribadian: teori dan peneltian. Jakarta: Fajar Interpratama Offset.

Purwanto, M. N. ( 2006 ). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rahman dkk. (2006). Peran Strategis Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jatinangor: Alqaprint.

Rismawati. (2008). Etika Kepribadian. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Rivai, Veithzal. (2004). Kepemimpinan dan Prilaku Organisasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Saefudi, Akhmad, dkk. (2014). Perilaku Organisasi. Jakarta: Unindra Press

Sidik Priadana. (2005). Panduan Penyusunan Skripsi dan Tesis. Bandung: STIE Pasundan.

Singgih, Santoso. (2012). Panduan Lengkap SPSS Versi 20. Jakarta: Gramedia.

Sobur, Alex. (2003). Psikologi Umum. Bandung: Pustaka Setia.

Sujana. (2005). Metode Statistika. Bandung : CV Tarsito.

______. (2003). Teknik Analisis Regresi dan Korelasi. Bandung: CV Tarsito

Sujanto, A., Lubis, H., dan Hadi, T. ( 2001 ). Psikologi Kepribadian. Jakarta: Bumi Aksara,

Sugiyono. (2011). Metodologi Penelitian Kombinasi (Mixed Metod). Bandung: Alfabeta.

_________. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sukardi. (2007). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sulistyowati. Sofchah. (2002). Cara Belajar Yang Efektif dan Efisien. Pekalongan: Cinta Ilmu.

Supranto J. (2000). Statistik Teori dan Aplikasi. Bandung : PT Gelora Aksara.

Suryabrata, S. ( 2007 ). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT. Grafindo Persada

Timple, Dale A. (2000). Seri Kepemimpinan Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Wahjosumijo. (2002). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Wirawan. (2014) Kepemimpinan (Teori, Psikologi, Perilaku Organisasi, Aplikasi dan Penelitian). Depok: Rajagrafindo Persada.

Yariv, E. (2011) Deterioration in Teachers’ Performance: Causes and Some Remedies. World Journal of Education. 1(1), Hlm. 81-91.

Yulk Garry. (2005). Kepemimpinan Dalam Organisasi. Jakarta: PT Yudeks.

Yusuf, M. M, Muda, A, Abdullah, M. A., Samah, B. A., Basri, R., & Rashid, N. A. (2013). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Efikasi Kendiri Guru Sekolah Menengah di Malaysia dalm Pelaksanaan Pendidikan Alam Sekitar. Asia Pasific Journal of Educator and Education. 28, Hlm. 131-153.

Yusuf, Syamsu dan Nurihsan, A. Juntika. (2007). Teori Kepribadian. Divisi Buku Umum. Bandung: PT Remaja Rosdakarya




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/herodotus.v1i3.5869

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Annisa Zatil Aqmar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  Publisher:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Fakultas Pascasarjana | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 04.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 


  Creative Commons License
Herodotus : Jurnal Pendidikan IPS is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.