Pengaruh Pendapatan Orang Tua Dan Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial
(1) 
(*) Corresponding Author
Abstract
Abstract: This study aims to determine the effect of parental income and learning discipline on social science learning achievement. The research used quantitative approach with survey method. The number of samples is 80 people through simple random sampling. Multiple regression analysis technique is used to analyze data by using SPSS Ver application. 22 for Window. The result of research proves There is significant influence of parent income and discipline learn to social science learning achievement in SMPN Kabupaten Lebak. There is a significant influence of parental income on Social Science learning achievement in SMPN Kabupaten Lebak. There is a significant influence on the learning discipline of learning achievement of Social Sciences at SMPN Kabupaten Lebak.
References
DAFTAR RUJUKAN
A.S. Munandar. 1987. Mengembangkan Bakat dan Kreatifitas Anak Sekolah. Jakarta: PT. Gramedia
Setiawan, Agus & Basri Musri. 2012. Perpajakan Umum. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Al Muchtar, Suwarma. 2007. Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (dalam ilmu dan aplikasi pendidikan). Bandung: Imperial Bakti Utama
Anastasi, Anna, Urbina, Susana. 1997. Tes Psikologi (Edisi Bahasa Indonesia jilid. 1) Alih Bahasa: Robertus. Jakarta: Gramedia
Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta
Depdiknas Republik Indonesia. 2003. Undang-Undang Repulik Indonesia Nomor 20 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta
Djaali. 2002. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Era Suryani. 2007. Pengaruh Pendapatan Orang Tua terhadap Motivasi Menyekolahkan Anak ke SMA di Desa Ngadem Kecamatan Rembang Kabupaten Rembang Tahun 2006. Jawa Tengah: UNNES
Gunarsa & Gunarsa. 1995. Psikologi Praktis: Anak, Remaja dan Keluarga. Jakarta: Gunung Mulia
Hanneman Samuel dan Aziz Suganda. 1997. IPS. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan
Hudoyo, Herman. 1998. Mengajar Belajar Matematika. Jakarta: Depdikbud
Hurlock, E.B. 1999. Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga
J. Dwi Narwoko dan Baging Suyanto. 2004. IPS Teks Pengantar dan terapan. Jakarta: Prenada Media
Kadariyah. 1981. Analisa Pendapatan Nasional. Jakarta: Bina Aksara
Mulyasa, E. 2003. Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: Remaja Rosda Karya
Nasution, Thamrin. 1986. Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Prestasi Anak. Jakarta: BPK Gunung Mulia
Nurasiah, A. dkk. 2011. Pendapatan Orang Tua. Bandung: PT. Refika Aditama
Rasdiyanah, Andi. 1995. Pendidikan Agama Islam. Bandung: Lubuh Agung
Rooijakers. 1982. Mengajar dengan Sukses. Jakarta: Gramedia
Sanjaya, Wina. 2005. Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Kencana Pranada Media Group
Soejanto, Sandjaja. 2002. Pengaruh Keterlibatan Orang Tua terhadap Minat Membaca Anak Ditinjau dari Pendekatan Stres Lingkungan. Jakarta: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, No. 3
Sudjana, Nana. 1989. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru
Sukirno, Sadono. 2008. Makro Ekonomi, Teori Pengantar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Suryabrata, Sumadi. 1998. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Suyasa, Made. 2002. Ekonomi dan Koperasi. Bandung: Remaja Rosda Karya
Tulus, Tu’u. 2004. Peran Disiplin pada Perilaku dan Prestasi Belajar. Jakarta: Grasindo
Winkel, W.S. 1990. Bimbingan dan Konseling Pendidikan dari Institusi Pendidikan. Jakarta: Grasindo
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/herodotus.v1i1.2856
Article Metrics
Metrics powered by PLOS ALM
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Iis Halimatusadiah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Publisher: Universitas Indraprasta PGRI Address: Fakultas Pascasarjana | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. |
|
Herodotus : Jurnal Pendidikan IPS is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. |