The Effect Of Family Harmony And Emotional Intelligence On Social Studies Learning Achievement Of Junior High School Students In Bogor Regency
(1) Universitas Indraprasta PGRI
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(3) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author
Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of family harmony and emotional intelligence together on social studies learning achievement. The research method used is a survey method with multiple linear regression techniques, which is a research method that takes a sample from a population and uses a questionnaire as a data collection tool. The population came from 4 schools at level VIII, namely Prima Bangsa Terpadu Junior High School, Al-Husna Junior High School, and Wirabuana Junior High School and Citayam Plus Junior High, totaling 527. The results of this study showed that: There is a significant effect of family harmony and emotional intelligence together on Social Science learning achievement of private junior high school students in Bogor Regency. This is evidenced by the value of Sig = 0.000 <0.05 and F_count = 75.459. There is a significant influence of family harmony on Social Science learning achievement of private junior high school students in Bogor Regency. This is evidenced by the value of Sig = 0.000 <0.05 and t_count = 9.656. The family harmony variable contributes to social studies learning achievement in the amount of 54,9%. There is a significant influence of emotional intelligence on social science learning achievement of private junior high school students in Bogor Regency. This is evidenced by the value of Sig = 0.000 <0.05 and t_count = 4.857. Emotional intelligence variable contributes to learning achievement in the amount of 24,9%.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh keharmonisan keluarga dan kecerdasan emosional secara bersama-sama terhadap prestasi belajar IPS. Metode Penelitian yang digunakan adalah metode survey dengan teknik regresi linear berganda, yaitu suatu metoda penelitian yang mengambil sampel dari suatu populasi dan menggunakan kuesioner sebagai alat pengumpulan data. Hasil Penelitian ini menunjukkan bahwa: Terdapat pengaruh yang signifikan keharmonisan keluarga dan kecerdasan emosional secara bersama-sama terhadap prestasi belajar Ilmu Pengetahuan Sosial siswa SMP Swasta di Kabupaten Bogor. Hal ini dibuktikan dengan nilai Sig=0,000<0,05 dan =75,459. Terdapat pengaruh yang signifikan keharmonisan keluarga terhadap prestasi belajar Ilmu Pengetahuan Sosial siswa SMP Swasta di Kabupaten Bogor. Hal ini dibuktikan dengan nilai Sig= 0,000<0,05 dan = 9,656. Variabel keharmonisan keluarga memberikan kontribusi kepada prestasi belajar IPS sebesar 54,9%. Terdapat pengaruh yang signifikan kecerdasan emosional terhadap prestasi belajar Ilmu Pengetahuan Sosial siswa SMP Swasta di Kabupaten Bogor. Hal ini dibuktikan dengan nilai Sig=0,000<0,05 dan = 4,857. Variable kecerdasan emosional memberikan kontribusi kepada prestasi belajar sebesar 24,9%
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Windayana, H. (2012). Penelitian Tindakan Sekolah. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1) . https://doi.org/10/17509/eh.v4il.2815
Sa’o, S. (2014). Berpikir Intuitif sebagai solusi mengatasi rendahnya prestasi belajar Matematika. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 1(1): 43-56. https://doi.org/10.15642/jrpm.2016.1.1.43-56
Hyosciamina. (2012). Peran keluarga dalam membangun karakter anak. Jurnal Psikologi, 10(2):144-152. https://doi.org/10.14710/jpu.10.2.144-152
Rambe, N., M. (2019). Peran keluarga dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. Prosiding Seminar Nasional, 930-934. Sumatera Barat: Program Studi Pendidikan Sosial, Universitas Negeri Medan.
Putri, N. (2023). Peran komunikasi keluarga dalam pencegahan pergaulan bebas mahasiswa rantau terhindar dari HIV/AIDS. Jurnal Ilimiah Ilmu Pendidikan, 6(7): 5167-5176. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i7.1930
Rochaningsih. (2014). Dampak pergeseran peran dan fungsi keluarga pada perilaku menyimpang remaja. Jurnal Pembangunan Pendidikan, 2(1): 59-71. https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i1.2618
Friedman, M., Vicky, R., & Elaine, G. (2010). Buku Ajar Keperawatan Keluarga. Jakarta: EGC
Mangkunegara, A. P. (2014). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: Remaja Rosdakarya
Suhendro, J. L., & Talip, T. (2015). Love = Time + Attention. Jakarta : Gramedia
Iskandar. (2021). Metode Penelitian Campuran. Jawa Tengah : NEM
Sugiyono. (2020). Monograf : hubungan penggunaan model pembelajaran blanded learning terhadap hasil belajar matematika. Nusa Tenggara Barat : Kanhaya Karya
Widodo. (2021). Metodologi Penelitian Populer dan Praktis. Depok: Rajagrafindo Persada
Kasmadi. (2023). Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi Dan Aplikasinya. Sumatra Barat: Global Eksekutif Teknologi
Wahyudin. (2023). Metodologi penelitian kuantitatif: dengan aplikasi ibm spss. Sumatra Barat: Global Eksekutif Teknologi
Riyanto, S. (2020). Metode Riset Penelitian Kuantitatif Penelitian Di Bidang Manajemen, Teknik, Pendidikan Dan Eksperimen. Yogyakarta : Deepublish
Yunica, A. (2022). Relaksasi pernafasan ballon blowing tinjauan pada kasus ppok. Jawa Timur: Qiara Media
Sarwono, J. (2006). Metode penelitian kuantitatif & kualitatif / Jonathan Sarwono. Yogyakarta: Graha Ilmu
Kasmadi, & Siti, N. (2014). Panduan Modern Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta
Mukmina, Masrura, S., & Mahmud. (2021). The Effects of Family Harmony and School Environment on Student’s Learning Outcomes in Mathematics Subject. Tarbiyah dan Keguruan, 9(2), 292-303. https://doi.org/10.24252/mapan.2021v9n2q7
Arafa, S., Musalim, & Ihsan. (2022). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Prestasi Belajar Siswa SDN 26 Kota Serang. Publikasi Pendidikan Dasar, 4(1), 47-54. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v4i1.2061
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/herodotus.v6i3.20273
Article Metrics
Metrics powered by PLOS ALM
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Asyifa Fauziah, Widodo, Syahid
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Publisher: Universitas Indraprasta PGRI Address: Fakultas Pascasarjana | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. |
|
Herodotus : Jurnal Pendidikan IPS is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. |