Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematika Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Novick

Sri Rezeki(1*)

(1) Teknik Informatika, Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to study the improvement in mathematical representation ability of the students through the application of Novick learning model. The population of this research is all students of class X in one of private Senior High Schools (SMA) in Bandung, with two classes taken as the sample. The experimental class is taught using Novick learning model while the control class is taught employing a conventional learning model. Sampling is conducted adopting a purposive sampling technique. The data analysis is quantitatively performed by analyzing the pre-test and the average N-gain data between the two sample groups by using Games-Howell test and two-way ANOVA test. The result of the research shows an improvement in the mathematical representation ability of students learning with Novick learning model is better than those learning with a conventional learning model.

Keywords


Mathematical Ability; Representation; Novick Learning;

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Alhadad, S.F. (2010). Meningkatkan Kemampuan Representasi Multiple Matematis, Pemecahan Masalah Matematis dan Self-esteem Siswa SMP melalui Pembelajaran dengan Pendekatan Open-Ended. Disertasi SPs UPI Bandung: Tidak Diterbitkan.

Amri. (2009). Peningkatan Kemampuan Representasi Matematik Siswa SMP melalui Pembelajaran dengan Pendekatan Induktif-Deduktif. Tesis SPs UPI Bandung: Tidak Diterbitkan.

Fauziah, Yayu Hafsari. (2016). Peningkatan Kemampuan Representasi dan Komunikasi Matematis melalui Pembelajaran dengan Model Penemuan Terbimbing Ditinjau dari Minat Belajar Siswa SMA. Tesis Unpas Bandung: Tidak Diterbitkan.

Hutagaol, K. (2012). Strategi Multirepresentasi dalam Kelompok Kecil untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Disertasi SPs UPI Bandung: Tidak Diterbitkan.

Hwang, W. Y., Chen. N.S., Dung, J.J., & Yang, Y.L. (2007). Multiple Representation Skills and Creativity Effects on Mathematical Problem Solving using a Multimedia Whiteboard System. Educational Technology & Society, Vol. 10 No. 2 Tahun 2007. 191-212.

National Council of Teacherof Mathematics. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.

Natsir, Muhammad. (1997). Strategi Penggunaan Model Pembelajaran Novick untuk Meningkatkan Keaktifan dan Pemahaman Siswa tentang Listrik dalam Pembelajaran IPA di SD. Tesis SPs UPI Bandung: Tidak Diterbitkan.

Neria, D & Amit, M. (2004). Student Preference of Non Algebraic Representations In Mathematical Communication. Proceding of the 28th International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3 Tahun 2004. 409-416.

Partono. (2003). Pengaruh Strategi Konflik Kognitif dalam Pembelajaran Fisika terhadap Pemahaman Siswa SMA tentang Gerak dan Gaya. Tesis SPs UPI Bandung: Tidak Diterbitkan.

Ratnaningdyah, Dwi. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Novick Dipadukan dengan Strategi Cooperative Problem Solving (CPS) untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMA. Tesis SPs UPI Bandung: Tidak Diterbitkan.

Ruseffendi, E.T. (2010). Dasar-dasar Penelitian Pendidikan dan Bidang Non eksakta Lainnya. Bandung: Tarsito.

Solehat, Devi. (2012). Implementasi Model Pembelajaran Konstruktivisme Tipe Novick untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Pembiasaan Cahaya dan Keterampilan Generik Sains Siswa SMKN. Tesis SPs UPI Bandung: Tidak Diterbitkan.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Wahyuni, Septia. (2012). Peningkatan Kemampuan Representasi Matematis dan Self Esteem Siswa Sekolah Menengah Pertama dengan Menggunakan Model Pembelajaran Arias. Tesis SPs UPI Bandung: Tidak Diterbitkan.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v1i3.1203

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 SAP (Susunan Artikel Pendidikan)

 

SAP (Susunan Artikel Pendidikan) indexed by:




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.


View My Statis


Flag Counter