Hubungan Kemampuan Berpikir Kreatif dengan Kemampuan Menulis Cerpen (Studi Korelasional pada Siswa SMA Negeri 39 Jakarta)

Anggun Citra Dini Dwi Puspitasari(1*)

(1) Teknik Informatika, Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


The objective of this research is to know whether there is any correlation between creative thinking and short story writing abilities. This research is conducted at XI grade of SMA Negeri 39 in Jakarta, with the sample consisting of 40 students. The research employs a survey method by applying regression and correlation analysis techniques. Further, the result of the research indicates that there is a positive and significant correlation between creative thinking ability (X) and short story writing ability (Y), as shown by the (r) value of 0,902 and regression equation of ? = 20,261 + 0,707X.

Keywords


Ability; Creative Thinking; Short Story Writing

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Ahmad, Shahnon. (1994). Sastera; Pengalaman Ilmu Imaginasi dan Kitarannya. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pendidikan Malaysia.

Ambarjaya, B. S. (2012). Psikologi Pendidikan dan Pengajaran: Teori dan Praktik. Yogyakarta: CAPS.

Aziez, Furqonul dan Hasim, Abdul. (2010). Menganalisis Fiksi sebuah Pengantar. Jakarta: Multikreasi Satudelapan.

Buzan, Tony. (2007). Buku Pintar Mind Map. Jakarta: PT Gramedia.

Dalman. (2014). Keterampilan Menulis. Jakarta: Rajawali Press.

Jamaris, Martini. (2010). Orientasi Baru dalam Psikologi Pendidikan. Jakarta: Yayasan Penamas Murni.

Kaufman, J. C. dan Sternberg, R. J. (2010). Creativity, ed. Cambridge: Cambridge University Press.

Keraf, Gorys. (2005). Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Klarer, Mario. (2004). An Introduction to Literary Studies. London: Routledge.

Kosasih, E. (2012). Dasar-dasar Keterampilan Bersastra. Bandung: Yrama Widya.

Muhardi dan Hasanuddin. (1992). Prosedur Analisis Fiksi. Padang: IKIP Padang Press.

Munandar, Utami. (2012). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Nurgiyantoro, Burhan. (2013). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Pranoto, Naning. (2004). Creative Writing. Jakarta: PT Primamedia Pustaka.

Purwanto, Ngalim. (2007). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Resmini, Novi dan Dadan Juanda. (2007). Pendidikan Bahasa dan Sastra Indoesia di Kelas Tinggi. Bandung: UPI Press.

Ridwan, Sakura. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa: Aplikasi dalam Pengajaran Morfologi-Sintaksis. Yogyakarta: Kepel Press.

Santrock, J. W. (2006). Educational Psychology. New York: McGraw-Hill.

Semi, M. A. (1988). Anatomi Sastra. Padang: Angkasa Raya.

Stanton, Robert. (2012). Teori Fiksi Robert Stanton terjemahan Sugihastuti dan Rossi Abi Al Irsyad. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sumardjo, Jakob dan Saini K.M. (1997). Apresiasi Kesusastraan. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Tarigan, H. G. (2008). Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa Bandung.

Yunus, Syarifudin. (2015). Kompetensi Menulis Kreatif. Bogor: Ghalia Indonesia.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v1i3.1180

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 SAP (Susunan Artikel Pendidikan)

 

SAP (Susunan Artikel Pendidikan) indexed by:




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.


View My Statis


Flag Counter