Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Ditinjau Dari Motivasi Dan Disiplin Belajar
(1) PDII LIPI
(*) Corresponding Author
Abstract
Abstract : This study aims to determine the extent of the Influence of Motivation and Discipline Learning Against Social Learning Achievement in East Jakarta Junior High School'.Penelitian using survey methods with correlation and regression analysis.Data on motivation and learning discipline obtained through a questionnaire. While the data about IPS learning achievement obtained through the value of UTS.Hasil research shows 1) .There is a significant influence simultaneously the motivation of learning and learning discipline on social learning achievement. This is evidenced by the acquisition of Sig value. 0,000 <0.05 and Fh = 21,191. Taken together the motivation of learning and learning discipline contributed 32.8% 2) .There is a significant influence of learning motivation on Social Science learning achievement This is evidenced by the acquisition of Sig value. 0,000 <0.05 and th = 4.608. Motivation to learn to contribute 23.75% .3). There is a significant influence of learning discipline on learning achievement Social Science This is evidenced by the acquisition of Sig value. 0.023 <0.05 and th = 2.320. Discipline learn to contribute 9.01%. Based on research findings that IPS learning achievement results can be improved by increasing motivation and discipline learning.
Keywords: Learning Motivation, Learning Discipline and Learning Achievement
References
DAFTAR PUSTAKA
Asroi & Syarif H. (2014). Kaidah praktis dalam menyusun laporan hasil penelitian. Jakarta: Pustaka Mandiri.
Asmani, J. M. (2013). Buku panduan internalisasi pendidikan karakter di sekolah. Yogyakarta: Diva Press.
¬--------. (2015). Tips menjadi guru inspiratif, kreatif dan inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Daldjoeni. (1985). Dasar-dasar ilmu pengetahuan sosial. Bandung: Alumni.
Depdiknas. (2015). Kamus besar bahasa Indonesia Pusat Bahasa. Jakarta: Gramedia.
Dimyati. (2009). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Hamalik, O. (2011). Kurikulum dan pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Hidayat, S. (2012). Profesi kependidikan teori dan praktik di era otonomi. Tangerang: Pustaka Mandiri.
--------. (2015). Teori dan prinsip pendidikan. Tangerang: Pustaka Mandiri.
Hidayat, S. & Asroi. (2013). Manajemen pendidikan. Tangerang: Pustaka Mandiri.
Kompri. (2016). Motivasi pembelajaran perspektif guru dan peserta didik. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Majid, A. (2013). Strategi pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya Offsel.
Musfiqon., & Andiek W. (2015). Desain presentasi pembeajaran inovatif. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Rizkiyah, N. (2016). Teori belajar dan pembelajaran. Jakarta: Responsible Development International Indonesia.
Sagala, S. (2010). Konsep dan makna pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Sjarif, A. (1985). Disiplin militer dan pembinaannya. Jakarta: Gahlia Indonesia.
Susanto, A. (2014). Pengembangan pembelajaran IPS di sekolah dasar. Jakarta: Kencana.
Tu’u, T. (2004). Peran disiplin pada perilaku dan prestasi peserta didik. Jakarta. Grasindo.
Uno, H. B. (2008). Profesi kependidikan problema, solusi dan reformasi pendidikan di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.
--------. (2011). Model pembelajaran menciptakan proses belajar mengajar yang kreatif dan efektif. Jakarta: Bumi Aksara.
--------. (2011). Perencanaan pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Uno, H. B., & Nurdin M. (2011). Belajar dengan pendekatan aktif inovatif lingkungan kreatif efektif menarik. Jakarta: Bumi Aksara.
Uno, H. B. (2014). Variabel penelitian dalam pendidikan dan pembelajaran. Jakarta: Ina Publikatama.
Wahab, A. A. (2007). Metode dan model-model mengajar ilmu pengetahuan social Bandung: Alfabeta.
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/fjik.v5i2.2683
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Maman Achdiyat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Publisher: Universitas Indraprasta PGRI Address: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. |
|
Faktor : Jurnal Ilmiah Kependidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. |