Pengaruh Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Realistik terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik

Elis Yusimarliah(1*)

(1) Maadrasah Tsanawiyah Ciniru, Kecamatan Ciniru, Kabupaten Kuningan, Provinsi Jawa Barat
(*) Corresponding Author

Abstract


The aim is to examine the different of math learning outcome using realistic mathematics education and conventional learning. This research used true experimental designed through pretest-posttest control group designed, there is experiment and control classed which is used as sample classes. Two sample classes were taken fromĀ  three parallel class through random class sample. Collecting the data by using learning outcome in essay form. Data analysis through ttest, which examined normality and homogeneity. The result shows that learning mathematic through realistic mathematics education is higher than learning mathematic through mechanistic approach.

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Budi, R. R. S. (2008). Penerapan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia Melalui Penggunaan Alat Peraga Praktik Miniatur Tandon Air terhadap Hasil Belajar Siswa di Kelas X SMA Negeri 3 Kota Manna. Jurnal Pendidikan Matematika. II (1): 63-80.

Diknas. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional dan Penjelasannya. Yogyakarta: Media Wacana.

Diknas. (2005). Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia yang Disempurnakan. Jakarta: Balai Pustaka.

Diknas. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa Edisi Keempat. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Muchlis, E. E. (2012). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) terhadap Perkembangan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas II SD Kartika 1.10 Padang. Jurnal Exacta, X (2): 136-139.

Mustika, A. M. (2012). Penerapan PMRI dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar untuk Menumbuhkembangkan Pendidikan Karakter. Prosiding: Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika FMIPA UNY. 121-130.

Prabawanto, S. dan Mujono. (2006). Model Pembelajaran Matematika. Bandung: UPI Press.

Rooijokkers. (2003). Mengajar dengan Sukses. Jakarta: Grasindo.

Saefudin, A. A. (2012). Pengembangan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI). Jurnal Al Bidayah, IV (1): 37-48.

Sagita, L. (2014). Efektivitas Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia (PMRI) untuk Peningkatan Kemampuan Berpikir Matematis Siswa. Jurnal Derivat. I (2): 1-7.

Sugiono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suherman, E. (2001). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: JICA UPI Bandung.

Sujianto, A. E. (2009). Aplikasi Statistik dengan SPSS 16.0. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Supardi, U. S. (2008). Pengaruh Pembelajaran Matematika Realistik terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Motivasi Belajar. Faktor Exacta. I (1): 1-19.

Usdiyana, D., Purniati, T., Yulianti, K., dan Harningsih, E. (2009). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Logis Siswa SMP Melalui Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Pengajaran MIPA. XIII (1): 1-14.

Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistik, Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/jkpm.v1i1.888

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Elis Yusimarliah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Alamat: Jln. Nangka No. 58C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530 Flag Counter