Pengaruh Model Pembelajaran CORE (Connection, Organizing, Reflecting, Extending) Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa

Sheilla Rosalline(1), Mailizar Mailizar(2*), Lasia Agustina(3)

(1) Universitas Indraprasta PGRI
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(3) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this research is to determine the implementation of the CORE type of Cooperative learning model for understanding students ' mathematical concepts. The research method used in this research is the quasi-experimental method. Where experiment classes use the Core Type Cooperative learning model and control class using AIR type Cooperative. Instrument in this research is a question of essay-form. The test instruments used are validity tests and reliability tests. In the hypothesis test using test-T obtained the value of t_hitung > t_ (table) (3,925 > 2,0021), meaning understanding of the mathematical concepts of students taught with a cooperative model of type cooperatives is higher than those taught with models WATER-type cooperative learning to prove that there is an influence on the model of CORE cooperative Learning to understand the mathematical concepts of students.

Full Text:

PDF

References


Elida, N.(2012).Meningkatkan Komunikasi Matematika Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Pembelajaran Think Talk Write (TTW). Jurnal Infinity.Vol,1 No.2. DOI: https://doi.org/10.22460/infinity.v1i2.p178-185

Husna, R.., & Saragih, S. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Komunikasi Matematik Melalui Pendekatan Matematika Realistik pada Siswa SMP Kelas VII Langsa. JurnalParadikmaMatematika,6(2),175–186. http://digilib.unimed.ac.id/964/2/FullText.pdf

Leonard, & Supardi U.S. (2010). Pengaruh konsep diri, sikap siswa pada matematika, dan kecemasan siswa terhadap hasil belajar matematika. Cakrawala Pendidikan, 29(3), 341–352. https://doi.org/10.21831/cp.v3i3.362

Misdalina, Zulkardi dan Purwoko. 2009. Pengembangan materi integral untuk sekolah menengah atas (SMA) menggunakan pendekatan pendidikan matematika realistik Indonesia (PMRI) di Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 3 (1): 61-74. DOI:https://doi.org/10.22342/jpm.3.1.321.

Ngh, wicaksana jaya, Wirya, I. N., & Margunayasa, I. G.(2014). Pengaruh Model Pembelajaran CORE ( Connecting, Organizing, Reflecting, Extending) Berbasis Koneksi Matematis Terhadap Hasil Belajar Matematika. E-Journal, 2(1), 121–125.https://ejournal.undiksha.ac.id

Oktavia, Ida. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif dan Kreativitas Belajar Siswa Terhadap Pemahaman Konsep Matematika. JKPM : Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 1(1), 16-30. https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/jkpm/article/view/889/832

Suandito, B. (2017). Bukti Informal dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 8 no 1, 13–24. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/al-jabar/article/viewFile/1160/902

Siregar, N. R. (2017). Persepsi siswa pada pelajaran matematika?: studi pendahuluan pada siswa yang menyenangi game. Jurnal Formatif, 224–232. http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/ippi/article/view/2193

Supardi.(2013). Aplikasi Statistika Dalam Penelitian Edisi Revisi. Jakarta: Change Publication

Utomo, D. P.(2012).Pembelajaran Lingkaran dengan Pendekatan Pemecahan Masalah Versi Polya Kelas VII di SMP PGRI 01 DAU. (Online). http://repository.upi.edu/2601/9/T_PD_1101670_Blibiography.pdf. (diakses pada tanggal pada 18 Maret 2019).

Widiyanti, N. M. N.(2012). Penerapan Model CORE untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar TIK Siswa Kelas VIII B di SMP Negeri 1 Sukasada Tahun Ajaran 2011/2012. KARMAPATI. 1(4): 586-597. Diunduh di http://www.pti- undiksha.com/karmapati/vol1no4/15.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/jkpm.v5i1.5283

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Sheilla Rosalline, Mailizar Mailizar, Lasia Agustina

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Alamat: Jln. Nangka No. 58C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530 Flag Counter toto slot

toto slot

togel online

situs toto

toto slot login

bandar togel

toto slot

toto slot

toto slot