Pengaruh Ketelitian Membaca Soal Cerita terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika
(1) Universitas Indraprasta PGRI
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author
Abstract
The purpose of this research is to find out whether there is influence of accuracy of reading matter of stories against the ability of solving math problems. This research was conducted in the country in JUNIOR 1 Klapanunggal, Bogor 2016/2017 school year where its implementation starts from October 2016 until February 2017. The population in this research is grade VIII and sampelnya taken as a random grade VIII class VIII and Shiva B F with the number of students is 60. This research is descriptive research types and uses of research survey (survey research). To obtain data about the population and sample of researchers using the method documentation, method of observation, and test method. The instruments used in this research is shaped reserved as many as 10 description of problem. The instrument has been tested the validity and reliabiltas first before the instrument is used for research by using correlation Product Moment. This research analysis prerequisite test IE test Kolmogorov-Smirnov using Normality and its homogeneity test using the test F which menghasilakan that the Gaussian data and homogeneous. While the test whose hypotheses using correlation Product Moment. The calculations in this study use Microsoft Excel 2010 and SPSS 20.0. Results of the study show that there are influences accuracy of reading matter of stories against the ability of solving math problems.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmadi & Amri. (2011). Mengembangkan Pembelajaran Aktif Inovatif Kreatif Efektif Menyanangkan Gembira dan Berbobot. Surabaya: PT. Prestasi Pustaka Raya.
Anshori, Muhammad Toha. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Perbandingan Di Kelas VII SMP. Unpublished Skripsi. Pontianak : Universitas Tanjung Pura.
Awaliyah, Tuti. (2014). Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Pemecahan Masalah Matematika. Proseding Seminar Nasional, 1: 118-146. Bandung: Pendidikan Matematika Program Pasca Sarjana STKIP Siliwangi.
Auzar. (2013). Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Kemampuan Memahami Bahasa Soal Hitungan Cerita Matematika Murid-murid Di Kelas 5 SD 006 Pekanbaru. Jurnal Bahasa 8 (1) : 33-38.
Depdiknas. (2003). Standar Kompetensi Matematika SMP. Jakarta : Depdiknas RI.
Dewi, Sari K., Md Suarjana, dan Md Sumantri. (2014). Penerapan Pola untuk Meningkatkan Hasil Belajar dalam Memecahkan Soal Cerita Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesa1(2).
Erliani, Eneng., Eli Rohmatullaeli, dan Nanang. (2011). Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Membuat Model Matematika dari Soal Cerita. Jurnal PTK Khusus(1): 1-6.
Hidayat, Ryan. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran dan Minat Belajar Bahasa Indonesia terhadap Kemampuan Menulis Karangan Siswa Kelas IX SMP Negeri di Kabupaten Bogor. Jurnal Deiksis, Vol 08 No.3.
Lestari, Nur I., Anton Noornia, dan Wardani Rahayu. (2010). Analisis Kemampuan Siswa SD dalam Menerjemahkan Soal Cerita ke dalam Model Matematika dan Penyelesaiannya. Jurnal Matematika , Aplikasi dan Pembelajarannya 9(1): 22-34.
Mahardi et al. (2011). Pengaruh Ketelitian Membaca dan Minat Terhadap Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. http://www.jurnalpendidikaninside.blogspot.com (Akses 24 Oktober 2017).
Mulyasa, E. (2008). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Rosdakarya.
Ningrum, Lilis S., dan Sri Sutarni. (2013). Analisis Kemampuan Siswa Menyelesaikan Soal Matematika dalam Bentuk Cerita Pokok Bahasan Barisan dan Deret pada Siswa Kelas XII SMA Al-Islam 3 Surakarta. Makalah disajikan di Seminar Nasional Pendidikan Matematika, pada 15 Mei 2013, Universitas Muhammadiyah Surakarta: 110-117.
Nugraha, Muhamad Lutfi. (2015). Pengaruh Persistensi Diri Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Di Smp Swasta Jakarta Timur. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1): 14.
Rahardjo dan Astuti Waluyati. (2011). Pembelajaran Soal Cerita Operasi Hitung Campuran di Sekolah Dasar. http://eprints.uny.ac.id/19328/1/SKRIPSI.pdf (Akses 5 November 2016).
Retna, Milda., Lailatul Mubarokah, dan Suhartatik. (2013). Proses Berpikir Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau Berdasarkan Kemampuan Matematika (The Student Thinking Process in Solving Math Story Problem). Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sidoarjo 1(2): 71-82.
Robbins, Stephen. (2006). Organizational Behavior. Alih Bahasa. Jakarta : Kelompok Gramedia
Santrock. J. W. (2008). Perkembangan Anak.(edisi Sebelas. Jakarta: Erlangga.
Seruni. (2018). Pengaruh model pembelajaran terhadap kemampuan pemecahan masalah. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 4(1), 35-42.
Somawati. (2016). Pengaruh Kecemasan Dan Kemandirian Belajar Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Sma Negeri Di Kecamatan Pasar Rebo. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(1) :40.
Tarigan, Henry Guntur. (2008). Berbicara Sebagai Suatu Ketrampilan Berbahasa. Bandung : Angkasa.
White, Allan L. (2005). Active Mathematics in Classrooms: Finding Out Why Children Make Mistakes – and Then Doing Something to Help Them. Square One 15(4): 15-19.
Wijaya Kustianto. (2008). Pengertian Soal Cerita. http://www.matematika.blogspot.co.id (Akses 12 Januari 2017).
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/jkpm.v4i2.4189
Article Metrics
Metrics powered by PLOS ALM
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Ukti Lutvaidah, Ryan Hidayat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Alamat: Jln. Nangka No. 58C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530