PENGARUH PERSEPSI PESERTA DIDIK ATAS GAYA BELAJAR DAN KECERDASAN INTELEKTUAL TERHADAP PRESTASI BELAJAR BAHASA INGGRIS

Elia Rosa(1*)

(1) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract:

The Effect of Student Perception on Learning Styles and Intellectual Intelligence towards English Learning Achievement. This study aims to determine the effect of student perception on learning styles and intellectual intelligence towards English learning achievement. This research used survey method with correlation and multiple regression technique, the population of senior high school in Serang, the writer has taken 3 schools there are SMAN 1 Serang, SMAN 2 Serang, SMAN 3 Serang, and used proportional random sampling technique. The sample of 92 respondent. Multiple correlation and regression technique used for data analysis using SPSS application program. The results of research that there are effects between students perception on learning styles and intellectual intelligence towards English learning achievement.

 

Keywords: perceptions, learning style, intellectual intelligence, English learning achievement

 

Abstrak:

Pengaruh persepsi peserta didik atas gaya belajar dan kecerdasan intelektual terhadap prestasi belajar bahasa Inggris. Penelitian ini bertujuan mengetahui pengaruh persepsi peserta didik atas gaya belajar dan kecerdasan intelektual terhadap prestasi belajar bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan metode survey dengan teknik korelasi dan regresi ganda, dengan populasi SMA Negeri di Kota Serang, yang di ambil 3 sekolah yaitu SMAN 1 Kota Serang, SMAN 2 Kota Serang, SMAN 3 Kota Serang, dan melalui teknik sampling acak proposional diperoleh sampel sebesar 92 orang. Teknik korelasi dan regresi ganda digunakan untuk analisis data dengan menggunakan program aplikasi SPSS. Hasil Penelitian membuktikan bahwa persepsi peserta didik atas gaya belajar dan kecerdasan intelektual berpengaruh terhadap prestasi belajar bahasa Inggris.

 

Kata kunci: persepsi, gaya belajar, kecerdasan intelektual, prestasi belajar bahasa Inggris


Full Text:

PDF (Indonesian)

References


DAFTAR RUJUKAN

Arikunto, S.(1988).Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta

Depdikbud. (2003). Undang-Undang RI N0 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Semarang: Aneka Ilmu

Dimyati & Mujiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : PT Rineka Cipta

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta

Syah, T. (2004). Peran Disiplin pada Perilaku dan Prestasi Belajar. Jakarta: Grasindo.

Unindra. (2008). Buku Panduan Penulisan Tesis Program Pascasarjana Universitas Indraprasta PGRI. Jakarta : Unindra




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/inference.v1i1.3814

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Published by:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Kampus A Building 2, 3rd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia.
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm.

Creative Commons License
INFERENCE: Journal of English Language Teaching is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License