Pendidikan Karakter dan Nilai Budaya dalam Novel Teluk Alaska Karya Eka Aryani

Kiki Kurnia(1*), Merry Lapasau(2), Nani Hanifah(3)

(1) Universitas Indraprasta PGRI
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(3) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study is to describe character education and cultural values contained in the novel Teluk Alaska by Eka Aryani. This research uses literary sociology method with descriptive approach. The results showed 1) In character education, 78 types of characters were found and the dominating character education is compassion 24 data (30.77%). While character education is confident 12 data (15.38%); humble 8 data (10.26%); tolerant 8 data (10.26%); fair 6 data (7.69%); independent 6 data (7.69%); love of God 6 data (7.69%); responsibility 4 data (5.13%); polite 4 data (5.13%). 2) In cultural values, 66 types of values were found and the dominating one is the cultural value of views on nature 21 data (31.82%). While the cultural value of the nature of human relations with others 16 data (24.24%); the nature of human life 14 data (21.21%); perception of time 10 data (15.15%) and the nature of work 5 data (7.58%). Conclusion: The results of the analysis of the novel Teluk Alaska by Eka Aryani contain a lot of character education and cultural values that can be taken as learning in schools, so this novel can be recommended as material in Indonesian language learning for high school students in grade XII.

Keywords:  Character education, cultural values, novel.


Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Darminta, S.J. (2006). Praksis Pendidikan Nilai. Yogyakarta: Kanisius

Devianty, R. (2017). Bahasa Sebagai Cermin Kebudayaan. Jurnal Tarbiyah, Vol. 24, No. 2

Endraswara, S. (2018). Metode Penelitian Psikologi Sastra. Yogyakarta: Media Pressindo

Faruq. (2015). Pengantar Sosiologi Sastra. Jakarta: Rineka Cipta

Hindaryatiningsih, N. (2016). Model Proses Pewarisan Nilai-Nilai Budaya Lokal dalam Tradisi Masyarakat Buton. Jurnal Sosiohumaniora, Volume 18 No. 2 Juli 2016, h.109

Kasnadi & Sutejo. (2016). Kajian Prosa: Kiat Menyisir Dunia Prosa. Ponorogo: P2MP SPECTRUM.

Koentjaraningrat (2016). Pengantar Ilmu Antroologi. Jakarta: Rineka Cipta, Edisi Revisi

Kosasih. E, (2018). Kompetensi Ketatabahasaan dan Ksusastraan, Bandung: Yrama Widya

Lestari, W.S., & Dewi, U. T. (2020). Analisis Nilai Moral dalam Novel Sang Juara Karya Al Kadrl Johan: Tinjaun Sosiologi Sastra. Jurnal Bahasa dan Sastra Vol 5, No 2 (2020).

Mirna, W. (2019). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan dalam Novel “Kaki saya Bulat” Karya Suharyo Widagdo. Jurnal Bahasa, Budaya dan Sastra Vol 1, No 2 (2019).

Mulyasa. (2012). Manajemen Pendidikan Karakter. PT Remaja Rosdakarya

Nurgiyanto, B. (2018). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada Universiti Pres

Nurjanah, U., Suharto, T., Rizaldi, R. D. (2022). Nilai Moral dan Nilai Pendidikan dalam novel “Jika Kita Tak Pernah Jadi Apa-Apa” Karya Alvi Syahrin. Sambhasana. Sminar Nasonal Bahasa, sastra dan Pengajarannya Vol 1, No 1 (2022).

Ohoiran, A. (2016). Alam, Manusia, Budaya, dan Beberapa Perubahan. Yogyakarta: Sibuku Media.

Priatni, T. E., (2021). Membaca Sastra dengan Ancaman literasi Kritis” Jakarta:Bumi Aksara

Rahmanto, B. (2015). Metode Pengajaran Sastra. Yogyakarta: Kanisius.

Ratna, N. K. (2007). Sastra dan Cultural Studie: Representasi Fiksi dan Fakta. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Ratna, N. K. (2018). Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Samsudin, A. dkk (2020). Nilai Pendidikan Karakter dan Psikologis Tokoh Utama dalam Novel Sepatu Dahlan Karya Khrisna Pabichara. Tesis. Pascasarjana Universitas Indraprasta PGRI

Saymona, A., Missriani., & Fitriani, Y. (2022). Aspek Sosial dan Nilai Moral dalam Novel Sakura dalam Pelukan Karya Auni Fa. Jurnal Education, 8 (2), 709-715.

Soemardjo, Y. (2020). Filsafat Seni. Jakarta: Gramedia Pustaka

Solchan T.W., dkk. (2018). Pendidikan Bahasa Indonesia, Banten: Universitas Terbuka

Suhardi & Riauwati (2017). Analisis Nilai-nilai Budaya (Melayu) dalam Sastra Lisan Masyarakat Kota Tanjung Pinang. Jurnal Lingua Volume XIII Nomor 1 Januari 2017, h. 27.

Sujarwa. (2019). Model dan Paradigma Teori Sosiologi Sastra.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sulistyowati, E, (2018). Implementasi Kurikulum Pendidikan karakter, Yogyakarta: Citra Aji Parama

Supardan, D. (2018). Pengantar Ilmu Sosial Sebuah Kajian

Pendekatan Struktural. Jakarta: Bumi Aksara.

Tafsir, A. (2019). Pendidikan Budi Pekerti, Bandung: Maestro

Tarigan, H. G. (2018). Prinsip-Prinsip Dasar Sastra. Bandung: Angkasa.

Welleck, R., & Austin, W. (2020). Teori Kesusastraan, terj. Melani Budianta. Jakarta : Gramedia

Wening, S. (2012). Pembentukan Karakter Bangsa Melalui Pendidikan Nilai dalam Jurnal Pendidikan Karakter, tahun II, Nomor 1, Februari 2012, h. 58.

Wiyanto, A. (2019). Terampil Menulis Paragraf. Jakarta: Grasindo

Wiyatmi. (2018). Sosiologi Sastra. Jakarta: Kanwa Publisher.

Yuliati, Q., & Rusdiana, A. (2014). Pendidikan Nilai: Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: CV. Pustaka Setia.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/diskursus.v7i2.22714

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Googlre ScholarDimensionsGaruda IndeksONESEARCHBASE

  Pascasarjana
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Kampus A Building 2, 3rd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia.
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm.

 

Creative Commons License
Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Flag Counter

Web Analytics Made Easy - Statcounter View My Stats