Pendidikan Karakter dan Nilai Budaya dalam Novel Teluk Alaska Karya Eka Aryani
(1) Universitas Indraprasta PGRI
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(3) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author
Abstract
The purpose of this study is to describe character education and cultural values contained in the novel Teluk Alaska by Eka Aryani. This research uses literary sociology method with descriptive approach. The results showed 1) In character education, 78 types of characters were found and the dominating character education is compassion 24 data (30.77%). While character education is confident 12 data (15.38%); humble 8 data (10.26%); tolerant 8 data (10.26%); fair 6 data (7.69%); independent 6 data (7.69%); love of God 6 data (7.69%); responsibility 4 data (5.13%); polite 4 data (5.13%). 2) In cultural values, 66 types of values were found and the dominating one is the cultural value of views on nature 21 data (31.82%). While the cultural value of the nature of human relations with others 16 data (24.24%); the nature of human life 14 data (21.21%); perception of time 10 data (15.15%) and the nature of work 5 data (7.58%). Conclusion: The results of the analysis of the novel Teluk Alaska by Eka Aryani contain a lot of character education and cultural values that can be taken as learning in schools, so this novel can be recommended as material in Indonesian language learning for high school students in grade XII.
Keywords: Character education, cultural values, novel.
Full Text:
PDF (Indonesian)References
Darminta, S.J. (2006). Praksis Pendidikan Nilai. Yogyakarta: Kanisius
Devianty, R. (2017). Bahasa Sebagai Cermin Kebudayaan. Jurnal Tarbiyah, Vol. 24, No. 2
Endraswara, S. (2018). Metode Penelitian Psikologi Sastra. Yogyakarta: Media Pressindo
Faruq. (2015). Pengantar Sosiologi Sastra. Jakarta: Rineka Cipta
Hindaryatiningsih, N. (2016). Model Proses Pewarisan Nilai-Nilai Budaya Lokal dalam Tradisi Masyarakat Buton. Jurnal Sosiohumaniora, Volume 18 No. 2 Juli 2016, h.109
Kasnadi & Sutejo. (2016). Kajian Prosa: Kiat Menyisir Dunia Prosa. Ponorogo: P2MP SPECTRUM.
Koentjaraningrat (2016). Pengantar Ilmu Antroologi. Jakarta: Rineka Cipta, Edisi Revisi
Kosasih. E, (2018). Kompetensi Ketatabahasaan dan Ksusastraan, Bandung: Yrama Widya
Lestari, W.S., & Dewi, U. T. (2020). Analisis Nilai Moral dalam Novel Sang Juara Karya Al Kadrl Johan: Tinjaun Sosiologi Sastra. Jurnal Bahasa dan Sastra Vol 5, No 2 (2020).
Mirna, W. (2019). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan dalam Novel “Kaki saya Bulat” Karya Suharyo Widagdo. Jurnal Bahasa, Budaya dan Sastra Vol 1, No 2 (2019).
Mulyasa. (2012). Manajemen Pendidikan Karakter. PT Remaja Rosdakarya
Nurgiyanto, B. (2018). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada Universiti Pres
Nurjanah, U., Suharto, T., Rizaldi, R. D. (2022). Nilai Moral dan Nilai Pendidikan dalam novel “Jika Kita Tak Pernah Jadi Apa-Apa” Karya Alvi Syahrin. Sambhasana. Sminar Nasonal Bahasa, sastra dan Pengajarannya Vol 1, No 1 (2022).
Ohoiran, A. (2016). Alam, Manusia, Budaya, dan Beberapa Perubahan. Yogyakarta: Sibuku Media.
Priatni, T. E., (2021). Membaca Sastra dengan Ancaman literasi Kritis” Jakarta:Bumi Aksara
Rahmanto, B. (2015). Metode Pengajaran Sastra. Yogyakarta: Kanisius.
Ratna, N. K. (2007). Sastra dan Cultural Studie: Representasi Fiksi dan Fakta. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Ratna, N. K. (2018). Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra. Yogyakarta : Pustaka Pelajar
Samsudin, A. dkk (2020). Nilai Pendidikan Karakter dan Psikologis Tokoh Utama dalam Novel Sepatu Dahlan Karya Khrisna Pabichara. Tesis. Pascasarjana Universitas Indraprasta PGRI
Saymona, A., Missriani., & Fitriani, Y. (2022). Aspek Sosial dan Nilai Moral dalam Novel Sakura dalam Pelukan Karya Auni Fa. Jurnal Education, 8 (2), 709-715.
Soemardjo, Y. (2020). Filsafat Seni. Jakarta: Gramedia Pustaka
Solchan T.W., dkk. (2018). Pendidikan Bahasa Indonesia, Banten: Universitas Terbuka
Suhardi & Riauwati (2017). Analisis Nilai-nilai Budaya (Melayu) dalam Sastra Lisan Masyarakat Kota Tanjung Pinang. Jurnal Lingua Volume XIII Nomor 1 Januari 2017, h. 27.
Sujarwa. (2019). Model dan Paradigma Teori Sosiologi Sastra.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sulistyowati, E, (2018). Implementasi Kurikulum Pendidikan karakter, Yogyakarta: Citra Aji Parama
Supardan, D. (2018). Pengantar Ilmu Sosial Sebuah Kajian
Pendekatan Struktural. Jakarta: Bumi Aksara.
Tafsir, A. (2019). Pendidikan Budi Pekerti, Bandung: Maestro
Tarigan, H. G. (2018). Prinsip-Prinsip Dasar Sastra. Bandung: Angkasa.
Welleck, R., & Austin, W. (2020). Teori Kesusastraan, terj. Melani Budianta. Jakarta : Gramedia
Wening, S. (2012). Pembentukan Karakter Bangsa Melalui Pendidikan Nilai dalam Jurnal Pendidikan Karakter, tahun II, Nomor 1, Februari 2012, h. 58.
Wiyanto, A. (2019). Terampil Menulis Paragraf. Jakarta: Grasindo
Wiyatmi. (2018). Sosiologi Sastra. Jakarta: Kanwa Publisher.
Yuliati, Q., & Rusdiana, A. (2014). Pendidikan Nilai: Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: CV. Pustaka Setia.
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/diskursus.v7i2.22714
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Pascasarjana Universitas Indraprasta PGRI Address: Kampus A Building 2, 3rd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. |
|
|