The Implementation of Character Education in Indonesian Language Learning for Class 3C Students at SDS IT Nurul Yaqin, East Jakarta
(1) Universitas Indraprasta PGRI
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(3) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Albertus, D. K. (2010). Pendidikan Karakter: Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. In Jakarta: Grasindo. https://www.google.co.id/books/edition/Pendidikan_Karakter_Strategi_Mendidik_An/1h0bHw8XHFEC?hl=en&gbpv=1&dq=inauthor:+Doni+Koesoema+A.&pg=PR4&printsec=frontcover
Angga, A., Abidin, Y., & Iskandar, S. (2022). Penerapan Pendidikan Karakter dengan Model Pembelajaran Berbasis Keterampilan Abad 21. Jurnal Basicedu, 6(1), 1046–1054. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2084
Damayanti, A. D., Nidaul Jannah, A., Agustin, N., Jakarta, M., Ahmad Dahlan, J. K., Ciputat Tim, K., & Tangerang Selatan, K. (2023). ImplementasiKurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP Muhammadiyah19 Sawangan. PROSIDING SAMASTA, 0(0). https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SAMASTA/article/view/41-48
Devi, N. L. P. L., Juniartina, P. P., & Pujani, M. (2020). Lesson Study dalam Upaya Peningkatan Keaktifan Mahasiswa dalam Proses Perkuliahan Biologi Dasar II Prodi S1 Pendidikan IPA. Wahana Matematika Dan Sains: Jurnal Matematika, Sains, Dan Pembelajarannya, 14(2), 99–104. https://doi.org/10.23887/WMS.V14I2.23196
Eko, R., Setiawan, D., & Yus, A. (2024). Analysis of the implementation of Profil Pelajar Pancasila through school culture. Inovasi Kurikulum, 21(1), 481–500. https://doi.org/10.17509/JIK.V21I1.64971
Farida K, A., & Nurhidayah, H. (2022). Buku Panduan Guru Bahasa Indonesia: Kawan Seiring untuk SD/MI Kelas III (C. K. Widyaningsih, Ed.; 3rd ed.). Pusat Perbukuan Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. https://buku.kemdikbud.go.id/katalog/buku-panduan-guru-bahasa-indonesia-kawan-seiring-untuk-sdmi-kelas-iii
Farinda, F. U., & Camila, S. N. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia serta Tantangan di Era Revolusi Society 5.0. PROSIDING SAMAST. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SAMASTA/article/view/297%20%E2%80%93%20305
Irawan, H., Masyitoh, I. S., & Sundawa, D. (2023). Concept and Application of Character Education in The Profil Pelajar Pancasila as an Effort to Strengthen Character in The Era of Disruption. Proceeding of International Conference on Innovations in Social Sciences Education and Engineering, 3, 015–015. https://conference.loupiasconference.org/index.php/icoissee3/article/view/343
Karmizan. (2018). Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Pemebelajaran dengan Lesson Study di Kelas SD Negeri 001 Koto Peraku Kecamatan Cerenti. PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 2(4). https://media.neliti.com/media/publications/258141-meningkatkan-kompetensi-pedagogik-guru-d-5ebd8a3e.pdf
Kusumawardani, D. (2021). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Bahasa Indonesia. Https://Blog.Kejarcita.Id/. https://blog.kejarcita.id/pendidikan-karakter-melalui-pembelajaran-bahasa-indonesia/
Manullang, B. (2013). Grand Desain Pendidikan Karakter Generasi Emas 2045. Jurnal Pendidikan Karakter, 4(1), 1–14. https://doi.org/10.21831/jpk.v0i1.1283
Mokorowu, N. T., Katuuk, D. A., Tarusu, D. T., & Pangkey, R. D. H. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Profil Pelajar Pancasila dalam Kurikulum Merdeka Di SDN 1 Tombatu. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1544–1558. https://doi.org/10.31949/JEE.V6I4.7314
Nugraha, T. S. (2022). Kurikulum Merdeka untuk pemulihan krisis pembelajaran. Inovasi Kurikulum, 19(2), 251–262. https://doi.org/10.17509/JIK.V19I2.45301
Nurdiana Sari, W., Faizin, A., Muria Kudus, U., & Hidayatul Mubtadiin, M. (2023). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar pada Kurikulum Merdeka. ULIL ALBAB : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(3), 954–960. https://doi.org/10.56799/JIM.V2I3.1250
Pahleviannur, M. R., Gaveve, A. De, Mardianto, D., Sinthania, D. Ns., Bano, V. O., Susanto, E. E., Mahardhani, A. J., Amruddin, Alam, M. D. S., Lisya, M., & Ahyar, D. B. (2022). Book Chapter Metodologi Penelitian Kualitatif. In F. Sukmawati (Ed.), Pradina Pustaka (1st ed., Vol. 1). Pradina Pustaka. https://www.researchgate.net/publication/359579333_Book_Chaptermetodologi_penelitian_kualitatif
Permana, D. R., & Agusta, O. L. (2023). Analyzing Profil Pelajar Pancasila Values in Elementary School Textbook. Linguists : Journal Of Linguistics and Language Teaching, 9(2), 199–210. https://doi.org/10.29300/LING.V9I2.11745
Rahmawati, I., Lestari, F., Lestari, H., & Pundasah, M. E. (2023). Peran Guru Penggerak dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila dalam Kurikulum Merdeka di SMA Negeri 1 Cibungbulang. SAHID MENGABDI: Jurnal Pengabdian Masyarakat Institut Agama Islam Sahid Bogor, 2(01), 108–122. https://doi.org/10.56406/JSM.V2I01.252
Revita, F., Dewa, M., Anjani, L., & Fatoni, M. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Smp Al-Irsyad Surakarta. Buletin Literasi Budaya Sekolah, 2(1), 37–45. https://doi.org/10.23917/blbs.v2i1.11610
Rita, F. F., Wasil, M., Jumiyati, S., Honesti, L., Wahyuni, S., Mouw, E., Jonata, Mashudi, I., Hasanah, N., Maharani, A., Ambarwati, K., Noflidaputri, R., Nuryami, & Waris, L. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif (Y. Novita, Ed.; 1st ed., Vol. 1). PT Global Eksekutif Teknologi. www.globaleksekutifteknologi.co.id
Wahyuningrum, S., Setiawati, I., Anggraini, D. P., & Susanto, R. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter profil Pelajar Pancasila dalam Kurikulum Merdeka di Kelas IV Sekolah Dasar Negero Grogol Selatan 01 Kebayoran Lama. Seminar Nasional Ilmu Pendidikan Dan Multi Disiplin, 5(01). https://prosiding.esaunggul.ac.id/index.php/snip/article/view/290
Zulfa, Z., Maulida, R., & Hasyim, I. (2022). Inovasi pembelajaran Bahasa Indonesia dalam kurikulum merdeka belajar profil pelajar Pancasila. Seminar Nasional SAGA#4 (Sastra, Pedagogik, Dan Bahasa), 4(1), 24–32. http://seminar.uad.ac.id/index.php/saga/article/view/9661
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/scope.v8i2.20908
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 SCOPE : JOURNAL OF ENGLISH LANGUAGE TEACHING
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License