Pembelajaran Daring Latsar CPNS From Home dalam Masa Pandemi Covid-19

Agus Suharsono(1*)

(1) Balai Diklat Keuangan Yogyakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


This study analyzes the learning of the Whole of Government through online classes at Latsar CPNS from Home during the COVID-19 pandemic at the Yogyakarta Financial Training Center. The method used is quasi experiment. The results of the study are as follows: the average post-test score of the class is 92 or very satisfactory, the highest score per participant with a score of 100 or very satisfying and the lowest is 81 or satisfying. The learning action plan is able to convey material up to 81% -95%. The disadvantages of online learning are the lack of understanding of the material and the constraint of unstable internet connections, while the strengths are interesting, fun, sharpening your dexterity in searching and finding answers. Suggestions for improvement are to add to the discussion of learning material, the form of questions with right-wrong answer choices be replaced by multiple choices, and reduce the number of post-test questions. In general online learning is considered positive and effective by participants so that it can be continued both during the pandemic and the new normal.


Keywords


Online learning, Latsar CPNS, COVID-19

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Keputusan Menteri Kesehatan Nomor: HK.01.07/MENKES/104/2020, Penetapan Infeksi Corona Virus (Infeksi COVID-19). 2020.

G. T. P. P. COVID-19. “Data Sebaran”. BNPB, 2020, [Online] Tersedia: https://covid19.go.id/.

Surat Edaran Nomor: 10/K.1/HKM.02.3/2020. Panduan Teknis Penyelenggaraan Pelatihan dalam Masa Pandemi Coronavirus Disease (COVID-19). 2020.

S. E. N. SE-2/PP/2020. Tindak Lanjut Upaya Pencegahan Penyebaran COVID-19 di Lingkungan BPPK. 2020.

Peraturan Pemerintah Nomor 11 Tahun 2017. Manajemen Pegawai Negeri Sipil. 2017.

M. A. Rahman, R. Amarullah, dan K. Hidayah. “Evaluasi Penerapan Model Pembelajaran E-Learning pada Pelatihan Dasar Calon Pegawai Negeri Sipil”. J. Borneo Adm., vol. 16, no. 1, pp. 101–116, 2020, doi: 10.24258/jba.v16i1.656.

A. Kurniawan, S. Siahaan, dan J. Pusat. “Kontribusi Diklat Online terhadap Calon Pejabat Online Training Contribution To the Functional Official Candidates of Instructional Designers”. J. Teknodik, vol. 20, no. 1, pp. 121–129, 2016.

U. A. Chaeruman. “Alur Belajar: Meningkatkan Interaktivitas Pembelajaran Daring”. Seminar & Lokakarya Pembelajaran Daring di Perguruan Tinggi, pp. 1–10, September 2017.

R. Setiawan, D. Mardapi, A. Pratama, dan S. Ramadan. “Efektivitas Blended Learning dalam Inovasi Pendidikan Era Industri 4.0 pada Mata Kuliah Teori Tes Klasik”. J. Inov. Teknol. Pendidik., vol. 6, no. 2, pp. 148–158, 2019, doi: 10.21831/jitp.v6i2.27259.

S. Wahyuda dan M. Diningrat. “Desain Model Pembelajaran Online”. J. Pendidik. Terbuka dan Jarak Jauh, vol. 20, no. 1, pp. 17–24, 2008, doi: 10.33830/ptjj.v20i1.333.2019.

L. Sofyana dan A. Rozaq. “Pembelajaran Daring Kombinasi Berbasis Whatsapp pada Kelas Karyawan Prodi Teknik Informatika Universitas PGRI Madiun”. J. Nas. Pendidik. Tek. Inform., vol. 8, no. 1, p. 81, 2019, doi: 10.23887/janapati.v8i1.17204.

A. Yuhdi dan N. Amalia. “Desain Media Pembelajaran Berbasis Daring Memanfaatkan Portal Schoology pada Pembelajaran Apresiasi Sastra”. Basastra, vol. 7, no. 1, p. 14, 2018, doi: 10.24114/bss.v7i1.9320.

K. Mukharomah, U. G. Mada, dan N. Qomariyah. “Penggunaan Analitik Hirarki Proses dalam Menentukan Preferensi Platform Pembelajaran Daring Selama Masa Tanggap Darurat Covid-19 pada Mahasiswa UGM Yogyakarta”. Edutech, vol. 1, no. 2, pp. 1–10, 2020, doi: 10.13140/RG.2.2.11562.98248.

A. Meiza, F. S. Hanifah, Y. Natanael, dan F. S. Nurdin. “Analisis Regresi Ordinal untuk melihat Pengaruh Media Pembelajaran Daring terhadap Antusiasme Mahasiswa Era Pandemi Covid”. 2020. http://digilib.uinsgd.ac.id/30730/1/artikel%20KTI%20final%20asti%20dkk.pdf

T. Darmayanti, M. Y. Setiani, dan B. Oetojo. “E-Learning pada Pendidikan Jarak Jauh: Konsep yang Mengubah Metode Pembelajaran di Perguruan Tinggi di Indonesia”. J. Pendidik. Terbuka dan Jarak Jauh, vol. 8, no. 2, pp. 99–113, 2007.

R. C. Chick, et al. “Using Technology to Maintain the Education of Residents During the COVID-19 Pandemic”. J. Surg. Educ., vol. 00, no. 00, pp. 1–4, 2020, doi: 10.1016/j.jsurg.2020.03.018.

A. Purmadi, M. Samsul Hadi, dan L. Najwa. “Pengembangan Kelas Daring dengan Penerapan Hybrid Learning Menggunakan Chamilo pada Matakuliah Pendidikan Kewarganegaraan Developing Daring Class With Hybrid Learning Application Using Chamilo on Civics Education Courses”. J. Edcomtech, vol. 3, no. 2, pp. 135–140, 2018.

L. Dewi. “Rancangan Program Pembelajaran Daring di Perguruan Tinggi: Studi Kasus pada Mata Kuliah Kurikulum Pembelajaran di Universitas Pendidikan Indonesia”. Edutech, vol. 16, no. 2, p. 205, 2017, doi: 10.17509/e.v16i2.7616.

A. S. Syarifudin. “Impelementasi Pembelajaran Daring untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing”. J. Pendidik. Bhs. dan Sastra Indones. Met., vol. 5, no. 1, pp. 31–34, 2020, doi: 10.21107/metalingua.v5i1.7072.

D. R. A. U. Khasanah, H. Pramudibyanto, dan B. Widuroyekti. “Pendidikan dalam Masa Pandemi Covid-19”. J. Sinestesia, vol. 10, no. 1, pp. 41–48, 2020.

W. Darmalaksana, R. Y. A. Hambali, A. Masrur, dan Muhlas. “Analisis Pembelajaran Online Masa WFH Pandemic Covid-19 sebagai Tantangan Pemimpin Digital Abad 21”. 2020. http://digilib.uinsgd.ac.id/30434/1/11042020.pdf

J. Creswell. Riset Pendidikan, Perencanaan, Pelaksanaan, dan EValuasi Riset Kualitatif & Kuantitatif, Kelima. Jakarta: Pustaka Pelajar, 2015.

L. J. Moleong. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2015.

A. Mertler. Action Research Mengembangkan Sekolah Memberdayakan Guru. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2011.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v5i1.6420

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Agus Suharsono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 

SAP (Susunan Artikel Pendidikan) indexed by:




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.


View My Statis


Flag Counter