Komparasi Problem Posing dan Solving terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Ditinjau dari Self Confidence
(1) IKIP-PGRI Pontianak
(2) Universitas Tanjungpura Pontianak
(3) IKIP PGRI Pontianak
(*) Corresponding Author
Abstract
The purpose of this study is to look at the comparison of Problem Posing and ProblemSolving learning models towards critical thinking skills in terms of students' Self Confidence in the function material. The research method is an experiment, in the form of a Quasi Experiment Design, with a 2x3 factorial design. The study population was all eighth-grade students of SMP Negeri 3 SanggauLedo TA. 2019/2020 which consisted of 3 classes, that used the Cluster Random Sampling technique. The data analysis technique of the variance analysis of the two cell roads was not the same and it was concluded that (1) the Problem Posing learning model provided better critical thinking skills than Problem Solving; (2) students with high, medium and low self-confidencehad the same critical thinking skills; (3) in each learning model, students with high, medium and low self-confidencehad the same critical thinking skills; (4) in each category of students' self-confidence, the Problem Posing learning model provided better critical thinking skills than Problem Solving.
Keywords
Full Text:
PDF (Indonesian)References
Y. Darma dan I. Sujadi. “Strategi Heuristik dengan Pendekatan Metakognitif dan Investigasi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Kreativitas Siswa Madrasah Aliyah”. J. Pendidik. MIPA, vol. 15, no. 2, pp. 110–119, 2014.
E. Ariyati. “Pembelajaran Berbasis Praktikum untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa”. J. Pendidik. Mat. dan IPA, vol. 1, no. 2, pp. 1–12, 2012.
H. Hendriana, E. E. Rohaeti, dan U. Sumarmo. Hard Skills and Soft Skills Matematik Siswa. Bandung: PT Refika Aditama, 2017.
N. I. Fajariyah, Y. L. Sukestiyarno, dan I. Junaedi. “Efektivitas Pembelajaran Matematika dengan Metode Problem Posing Berbasis Pendidikan Karakter”. Unnes J. Math. Educ., vol. 1, no. 1, 2012.
U. D. Susiaty. “Korelasi antara Kemampuan Awal dengan Kemampuan Akhir Siswa melalui Within-Solution Posing pada Materi Perbandingan”. J. Pendidik. Inform. dan Sains, vol. 5, no. 2, pp. 260–270, 2016.
D. Daryati, Nugraha, dan N. Sutarni. “Pengaruh Penggunaan Metode Problem Posing terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah”. J. Pendidik. Ilmu Sos. JPIS, vol. 27, no. 1, pp. 31–42, 2018.
E.Siswono. Pembelajaran Matematika Berbasis Pengajuan dan Pemecahan Masalah. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2015.
A. Shoimin. Model Pembelajaran INOVATIF dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz, 2014.
H. Hodiyanto dan U. D. Susiaty. “Peningkatan Kemampuan Pembuktian Matematis Melalui Model Pembelajaran Problem Posing”. MaPan, vol. 6, no. 1, pp. 128–137, 2018.
S. Nurkholifah, Toheri, dan W. Winarso. “Hubungan antara Self Confidence dengan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Matematika”. Pendidik. Mat., vol. 08, no. 01, pp. 58–66, 2018.
A. Martyanti. “Membangun Self-Cofidence Siswa dalam Pembelajaran Matematika”. Penguatan Peran Matematika dan Pendidikan Matematika untuk Indonesia, pp. 978–979, 2013.
A. Syam dan Amri. “Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence) Berbasis Kaderisasi Imm terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa (Studi Kasus di Program Studi Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Parepare)”. J. Biotek, vol. 5, pp. 87–102, 2017.
Budiyono. Statistik untuk Penelitian. Surakarta: UNS Press, 2009.
Hodiyanto, Budiyono, dan I. Slamet, “Eksperimentasi Model Pembelajaran Problem Posing dan Problem Solving dengan Pendekatan PMR terhadap Prestasi Belajar dan Kemampuan Komunikasi Matematiks Ditinjau dari Kreativitas Siswa Kelas VIII SMP Negeri di Kabupaten Sukoharjo”. J. Pembelajaran Mat., vol. 4, no. 2, 2016.
W. N. Shanti dan A. M. Abadi. “Keefektifan Pendekatan Problem Solving dan Problem Posing dengan Setting Kooperatif dalam Pembelajaran Matematika”. J. Ris. Pendidik. Mat., vol. 2, no. 1, pp. 121, 2015.
I. Rosidi. “Perbandingan Problem Solvingdan Problem Posing Ditinjau dari Kreativitas Verbal terhadap Kemampuan Penyelesaian Masalah Ipa”. Educ. Hum. Dev. J., vol. 5, no. 1, pp. 105–114, 2019.
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v5i1.5556
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 utin desy susiaty
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
SAP (Susunan Artikel Pendidikan) indexed by:
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
View My Statis