Upaya Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Mahasiswa pada Mata Kuliah Sistem Digital

Rini Widia Putri Z(1*), Purni Munah Hartuti(2)

(1) Universitas Indraprasta PGRI
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study is to examine and examine whether the use of modules in digital systems courses can improve students' understanding of concept skills. The population in this study was R2X class students who took digital systems courses in the even semester of the 2018/2019 school year at the Unindra Informatics study program. This research is in the form of classroom action research in two cycles to improve students' understanding of concept skills in digital systems courses using modules. Each cycle goes through stages: 1) Planning, 2) Implementation of actions, 3) Evaluation, 4) Reflection. The instruments in this study were observation sheets and student exercises. Observation results show that the use of modules in lectures can facilitate students in increasing their conceptual understanding abilities. The curves of each activity indicator to facilitate students in improving conceptual abilities are always rising. While the average results of understanding students' concepts increase each cycle of action.

Keywords


Understanding Ability of Concepts, Digital Systems

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Kemenristekdikti. Standar Nasional Pendidikan Tinggi. 2015. [2] Depdiknas. Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. 2006.

W. Widhiarso. Validasi Model Kompetensi Dosen dalam

Pembelajaran Berbasis Student Centered Learning. Yogyakarta, 2010.

Johanes. “Peran Dosen pada Pembelajaran Student Centered Learning”. Forum Ilm., vol. 15, no. 1, pp. 133–138, 2018.

S. Afifi dan S. Tripambudi. “Student Centered Learning dalam Pembelajaran Mata Kuliah Metodologi Penelitian Komunikasi”. Jurnal Pembelajaran, vol. I, no. 1, pp. 16–38, 2016.

E. P. Karunia dan Mulyono, “Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Kelas VII Berdasarkan Gaya Belajar dalam Model Knisley”. Seminar Nasional Matematika X UNS, pp. 337–346, 2016.

A. Mutohar. “Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep”. UMP, 2016.

U. Arifah dan A. A. Saefudin. “Menumbuhkembangkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika dengan Menggunakan Model Pembelajaran Guided Discovery”. Jurnal Pendidik Matematika, vol. 5, no. 3, pp. 263– 272, 2017.

E. Purnamasiwi. “Pengembangan Modul sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Siswa”. Universitas Sanata Dharma. Yogyakarta, 2017.

LKKP Unhas. “Bahan Ajar, Buku Ajar, Modul, dan Panduan Praktik in Format Penulisan Buku Ajar”. Universitas Hasanuddin. Makasar, 2015.

N. Sudjana. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2003.

M. Zevika. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Disertai Penggunaan Peta Pikiran dalam Pembelajaran Matematika”. Universitas Negeri Padang. Padang, 2012.

E. D. Suherman. Strategi Pembelajaran Matematika Kontenporer. Bandung: UPI, 2003.

A. Nurhidayat. “Pengembangan Media Pembelajaran Memukul Bola Softball Berbasis Mobile Learning Platform Android untuk Mata Kuliah Dasar Gerak Softball dan Baseball untuk Mahasiswa Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Yogyakarta”. Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta, 2015.

L. Fajie A. N. GF. A, “Pengaruh Penggunaan Modul terhadap Tingkat Pemahaman Learning Theory of

Productive Multimedia AT SMK Muhammadiyah”. Jurnal Pendidik. Teknik Informatika, pp. 1–5, 2016.

A. R. Wicaksono, S. Widoretno, dan N. Nurmiyati. “Pengaruh Penggunaan Modul Berbasis Research pada Pembelajaran Think Pair Share dan Group Investigation terhadap Pemahaman Konsep dan Kemampuan Metakognisi Peserta Didik Kelas X SMA Negeri 1 Boyolali Tahun Ajaran 2013/2014”. Bioedukasi Jurnal Pendidik Biologi, vol. 8, no. 1, p. 60, 2015.

S. U.S, Leonard, H. Suhendri, dan Rismurdiyati. “Pengaruh Media Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika”. Jurnal Formatif, vol. 2, no. 1, pp. 71–81, 2011.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v4i2.4609

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Rini Widia Putri Z, Purni Munah Hartuti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 

SAP (Susunan Artikel Pendidikan) indexed by:




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.


View My Statis


Flag Counter