Pengaruh Kecemasan Matematika terhadap Pemahaman Konsep Matematika

Shinta Dwi Handayani(1*)

(1) Indraprasta PGRI University
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this research is to know the influence of math anxiety towards the understanding of mathematical concepts. Method the used research is survey and sample methods with the technique of simple random sampling, the sample in this study as 90 students. Analysis research to hypothesis testing using linear regression analysis test, with the results of a test of hypothesis generating, there is the influence of mathematics anxiety towards the understanding of mathematical concepts.

Keywords


: Anxiety, mathematics, understanding of math concepts

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


N. R. Siregar. “Persepsi Siswa Pada Pelajaran Matematika: Studi Pendahuluan Pada Siswa yang Menyenangi game”. in Prosiding Temu Ilmiah X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, pp. 224232, 2017.

I. W. Anita. “Pengaruh Kecemasan Matematika (Mathematics Anxiety) Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP”. Infin. J., vol. 3, no. 1, pp. 125–132, Feb. 2014.

F. Fatqurhohman. “Pemahaman Konsep Matematika Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Bangun Datar”. JIPM-Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, vol. 4, no. 2, pp. 127-133, 2016.

A. S. Sumaryati, D. U. Hasanah, and S. Negeri. “Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Dengan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Siswa Kelas VIII C SMP Negeri 11 Yogyakarta”. J. Deriv., vol. 2, no. 2, pp. 56–64, 2015.

H. Kusmanto et al., “Pengaruh Pemahaman Matematika Terhadap Kemampuan Koneksi Matematika Siswa Kelas VII Semester Genap SMP Negeri 2 Kasokandel Kabupaten Majalengka”. EDUMA: Mathemathics Education Learning And Teaching, vol.3, no.2, pp. 6175, 2014.

F. S. Syafri. “Ada Apa Dengan Kecemasan Matematika?”. J. Medives J. Math. Educ. IKIP Veteran Semarang, vol. 1, no. 1, pp. 59–65, 2017.

H. P. Susanto. “Analisis Hubungan Kecemasan, Aktivitas, dan Motivasi Berprestasi Dengan Hasil Belajar Matematika Siswa”. Beta J. Tadris Mat., vol. 9, no. 2, pp. 134–147, 2016.

S. Djafar. “Pengaruh Kecemasan Belajar Matematika, Persepsi Siswa Tentang Keterampilan Mengajar Guru, Dan Iklim Kelas Terhadap Hasil Belajar Matematika Melalui Motivasi Belajar Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri Di Tana Toraja”. Edumaspul - J. Pendidik., vol. 2, no. 1, pp. 11–23, Jan. 2018.

A. B. Wicaksono dan M. Saufi. “Mengelola Kecemasan Siswa Dalam Pembelajaran Matematika”. in Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika FMIPA UNY, pp. 8994, 2013.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v4i1.3708

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Shinta Shinta Dwi Handayani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 

SAP (Susunan Artikel Pendidikan) indexed by:




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.


View My Statis


Flag Counter