Pendidikan Multikulturalisme Abad ke-21: Integrasi Nilai Kesadaran Sejarah dan Hak Asasi Manusia

Ahmad Ruslan(1), Hari Naredi(2*), Herdin Muhtarom(3)

(1) Universitas Muhammadiyah Prof Dr Hamka
(2) Pendidikan Sejarah, Universitas Muhammadiyah Prof Dr Hamka
(3) Pendidikan Sejarah, Universitas Muhammadiyah Prof Dr Hamka
(*) Corresponding Author

Abstract


This research is urgent regarding multicultural education in the 21st century with a focus on integrating the values of historical awareness and human rights, including harmony in multicultural societies. The study employs a mixed methods approach, with data collection through surveys conducted on January 24, 2022. The aim of this research is to understand Multicultural Education in the 21st Century: Integrating the Values of Historical Awareness and Human Rights. The findings of this research indicate that the incorporation of historical values within the context of human rights provides a profound understanding of past events and their impact on current social conditions. Understanding history is crucial in preventing the repetition of mistakes related to human rights violations and in valuing human dignity comprehensively. The ability to empathize with history also plays a significant role in building reconciliation and peace.


Keywords


Historical Awareness, Multiculturalism, Human Rights

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


A. Munadlir, “Strategi Sekolah dalam Pendidikan Multikultural,” JPSD J. Pendidik. Sekol. Dasar, vol. 2, no. 2, 2016.

N. Najmina, “Pendidikan Multikultural dalam Membentuk Karakter Bangsa Indonesia,” Jupiis J. Pendidik. Ilmu-Ilmu Sos., vol. 10, no. 1, p. 52, 2018, doi: 10.24114/jupiis.v10i1.8389.

I. Arifudin, “Urgensi Implementasi Pendidikan Multikultural di Sekolah,” Insa. J. Pemikir. Altern. Kependidikan, vol. 12, no. 2, pp. 220–233, 1970, doi: 10.24090/insania.v12i2.252.

O. H. Nurcahyono, “Pendidikan Multikultural di Indonesia: Analisis Sinkronis dan Diakronis,” Habitus J. Pendidikan, Sosiologi, Antropol., vol. 2, no. 1, p. 105, 2018, doi: 10.20961/habitus.v2i1.20404.

A. Ruslan, M. Ahmad, D. Bandarsyah, H. Muhtarom, A. R. Usahawanti, dan G. Erlangga, “Implementasi Kampus Islami Ramah HAM dengan Menerapkan Nilai-Nilai Toleransi dan Solidaritas di Dunia Pendidikan,” Ar-Risalah Media Keislaman, Pendidikan, dan Huk. Islam, vol. 10, no. 1, pp. 73–83, 2022.

C. Anam dan T. Marlina, “Implementasi Pendidikan Multikultural dalam Pembelajaran,” Awwaliyah J. Pendidik. Guru Madrasah Ibtidaiyah, vol. 5, no. 1, pp. 8–16, 2022, doi: 10.58518/awwaliyah.v5i1.919.

A. W. Istoria, “Perspektif Spiritualisme dalam Pembelajaran Sejarah,” Istor. J. Pendidik. dan Ilmu Sej., vol. 9, no. 1, 2015, doi: 10.21831/istoria.v9i1.6255.

S. Sipuan, I. Warsah, A. Amin, dan A. Adisel, “Pendekatan Pendidikan Multikultural,” Aksara J. Ilmu Pendidik. Nonform., vol. 8, no. 2, p. 815, 2022, doi: 10.37905/aksara.8.2.815-830.2022.

I. A. Muzaki dan A. Tafsir, “Pendidikan Multikultural dalam Perspektif Islamic Worldview,” vol. 6, no. 1, 2018.

A. Ruslan dan A. Syukur, “HOTS (High Order Thinking Skills) dan Kaitannya dengan Nilai-Nilai Hak Asasi Manusia dalam Pembelajaran Sejarah,” Pros. Semin. Nas. Pascasarj., pp. 43–52, 2020, [Online]. Available: http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/semnas-ps/article/view/16851%0Ahttp://journal.unj.ac.id/unj/index.php/semnas-ps/article/download/16851/9145

Sugiono, Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Alfabeta, 2012.

Sugiono, Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, R&D dan Penelitian Pendidikan). Alfabeta, 2020.

R. N. Susilowati, “Efektivitas Pendidikan Multikultural di Sekolah pada Pembelajaran Abad-21,” Pros. Semin. Nas. Bimbing. dan Konseling Univ. Ahmad Dahlan, pp. 1606–1618, 2023.

T. Tolak, “Peneguhan Masyarakat Multikultural Indonesia melalui Aktualisasi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan,” J. Pendidik. Ilmu-Ilmu Sos., vol. 10, no. 1, pp. 21–30, 2018.

S. S. Salsabila, A. I. Rohmadani, S. R. Mahmudah, N. Fauziyah, dan R. A. N. Sholihatien, “Tantangan Pendidikan Multikultural di Indonesia di Zaman Serba Digital,” Anwarul J. Pendidik. dan Dakwah, vol. 2, no. 1, pp. 99–110, 2022, doi: 10.58578/anwarul.v2i1.309.

R. Dewanto, A. R. Ramadhan, F. F. Firdaus, E. S. Mozrapa, dan T. Hidayat, “Menumbuhkan Sikap Karakter Kebangsaan melalui Pendidikan Sejarah pada Era Disrupsi Abad-21,” Ideas J. Pendidikan, Sos. dan Budaya, vol. 9, no. 2, p. 343, 2023, doi: 10.32884/ideas.v9i2.1307.

M. Nasution, et al., “Survei Persepsi Rekognisi Hak-Hak Sipil Siswa SMA di DKI Jakarta,” Scaffolding J. Pendidik. Islam dan Multikulturalisme, vol. 4, no. 2, pp. 400–414, 2022, doi: 10.37680/scaffolding.v4i2.1653.

Aminullah, “Pendidikan Hak Asasi Manusia (HAM),” J. Pendidik. Mandala, vol. 3, no. 3, 2018.

Siti Hawa Abdullah dan Aini Hassan, “Empati Sejarah dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah ,” Malaysian J. Educ. Educ., vol. 22, pp. 61–74, 2007, [Online]. Available: http://www.usm.my/education/publication/JPP SITI HAWA & AINI ART 4 (61-74).pdf

J. Jalwis dan N. Habibi, “Konstruk Pendidikan Multikultural (Studi Urgensi Integrasi Nilai-nilai Multikultural dalam Kurikulum Pendidikan),” Tarbawi J. Ilmu Pendidik., vol. 15, no. 2, pp. 233–247, 2019, doi: 10.32939/tarbawi.v15i02.453.

H. Susanto dan H. Purwanta, “Analisis Pola Narasi Reflektif Buku Teks Sejarah SMA untuk Pencapaian Empati Sejarah,” Yupa Hist. Stud. J., vol. 6, no. 1, pp. 45–62, 2022, doi: 10.30872/yupa.v6i1.1066.

Y. G. Prasisko, “Demokrasi Indonesia dalam Masyarakat Multikultural,” Wakita, vol. 3, no. 1, pp. 1–12, 2019.

H. Porda dan N. Putro, “Model Pembelajaran Sejarah untuk Meningkatkan Kesadaran Sejarah Melalui Pendekatan Inkuiri,” Paramita Hist. Stud. J., vol. 22, no. 2, 2012.

E. Y. R. Pratiwi, “Upaya Meningkatkan Kesadaran Sejarah Nasional di Era Globalisasi,” Civ. edu J. Pendidik. Kewarganegaraan, vol. 2, no. 1, pp. 1–11, 2018, [Online]. Available: http://www.journal.unpas.ac.id/index.php/civicedu/article/view/625

H. Ladjaharun, M. M. Awang, dan A. Muhtar, “Penerapan Empati dalam Pembelajaran dan Pemudahcaraan Mata Pelajaran Sejarah,” in International Conference on Global Education IX “ Technological and Educational Empowerment Post COVID - 19, 2016, pp. 508–521.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v8i3.21149

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Herdin Muhtarom

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 

SAP (Susunan Artikel Pendidikan) indexed by:




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.


View My Statis


Flag Counter