Implementasi Permainan Puzzle terhadap Peningkatan Kosakata Bahasa Inggris Anak Usia Dini

Dian Novita(1*), Agus Wilson(2), Sutrisno Sutrisno(3)

(1) Universitas Indraprasta PGRI
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(3) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


This research is aimed as follows : To get emperical data and analyze the effects of puzzle games on English vocabulary mastery for early age. The research was held at Arfanda Kindergarten , Cipayung East Jakarta, the population of 28 students with a sample that is taken randomly about 14 students. The data collection technique uses classroom action observation with the data analysis technique used is a quantitative, qualitative analysis. Learning method with puzzle games can improve English vocabulary mastery in early childhood (83.3%), this method makes students feel happy while learning, apart from that it is also quite active for student involvement in learning.


Keywords


English, Puzzle Game, Vocabulary, Early Age

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


E. Elfiadi, “Bermain dan Permainan bagi Anak Usia Dini,” ITQAN J. Ilmu-Ilmu Kependidikan, vol. 7, no. 1, pp. 51–60, 2016.

E. Erniwati and W. Fitriani, “Faktor-Faktor Penyebab Orang Tua Melakukan Kekerasan Verbal pada Anak Usia Dini,” Yaa Bunayya J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 4, no. 1, pp. 1–8, 2020.

A. Saputra, “Permainan Edukatif untuk Anak Usia Dini,” PELANGI J. Pemikir. dan Penelit. Islam Anak Usia Dini, vol. 1, no. 1, pp. 102–113, 2019.

S. Z. Taqiyah, “Implementasi Manual Media Kaana Puzzle dalam Pembelajaran Tata Bahasa Arab,” Tatsqifiy J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 4, no. 1, pp. 34–51, 2023.

D. Permana dan A. Alfurqan, “Analisis Penggunaan Media Puzzle dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam,” An-Nuha, vol. 3, no. 1, pp. 40–52, 2023.

R. J. Rosyanafi, “Pengaruh Media Jigsaw Puzzle terhadap Minat Belajar Huruf Hijaiyah Anak Usia Dini,” Ijaz Arab. J. Arab. Learn., vol. 1, no. 1, 2018.

N. Eliana, “Analisis Kemampuan Menulis Kosakata Bahasa Indonesia Siswa Kelas III Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Dasar, vol. 11, no. 1, pp. 45–55, 2020.

R. Salwa, M. Usman, dan N. Saleh, “Media Puzzle dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman,” Phonol. J. Lang. Lit., vol. 1, no. 2, pp. 108–114, 2021.

M. Nurdiniawti, “Penggunaan Media Flash Cards untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris dan Bahasa Arab,” AL-AF’IDAH J. Pendidik. Bhs. Arab dan Pengajarannya, vol. 4, no. 1, pp. 35–50, 2020.

S. D. M. Kebudayaan, “Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.” 2014.

R. F. Astuti dan R. Istiarini, “Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan AnakUsia 5-6 Tahun Melalui Media Puzzle di PAUD Flamboyan Sukasari Kota Tangerang,” Ceria J. Progr. Stud. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 8, no. 2, pp. 31–43, 2020.

H. C. Dewi and T. Puspitasari, “Penerapan Permainan Cross Word Puzzle untuk Meningkatkkan Motivasi Belajar dan Kosakata Bahasa Inggris,” J. PkM (Pengabdian Kpd. Masyarakat), vol. 4, no. 5, pp. 467–471, Nov. 2021.

M. A. Hardiansyah, S. Kurniasih, and M. Naim, “Pengenalan Bahasa Inggris Dasar Melalui Media Poster dan Puzzle Board,” J. Pengabdi. Pendidik. Masy., vol. 3, no. 2, pp. 16–19, 2022.

S. Arikunto, Penelitian Tindakan Kelas: Edisi Revisi. Bumi Aksara, 2021.

S. Somadayo, Penelitian Tindakan Kelas. Graha Ilmu, 2013.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v8i1.17162

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Dian Novita

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 

SAP (Susunan Artikel Pendidikan) indexed by:




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.


View My Statis


Flag Counter