Perbedaan Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Tipe Kepribadian Siswa dalam Pembelajaran Matematika
(1) IKIP PGRI Pontianak
(2) IKIP PGRI Pontianak
(*) Corresponding Author
Abstract
This study aims to find significant differences in mathematics learning achievement of students with personality types (Sanguine, Melancholic, Choleric, Phlegmatic). It is a quasi-experimental study using Factorial Design as its research design. The population of this study is all students from class X MIA SMA Negeri 3 Pontianak. Samples are taken applying a purposive sampling technique. The collected data are in the form of mathematics learning achievement and questionnaire. The scores of
learning achievement are obtained from multiple-choice tests. The questionnaire distributed is a test of personality types (Sanguine, Melancholic, Choleric, Phlegmatic). Data are analyzed using One Way Analysis of Variance (Anova). The results show there are significant differences in mathematics learning achievement of students with personality types (Sanguine, Melancholic, Choleric, Phlegmatic), as proved in the results of the analysis fh = 0,139 < ft = 2,92.
Keywords
Full Text:
PDF (Indonesian)References
S. Suryabrata. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada, 2010.
Slameto. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta, 2013.
R. Paramitha. “Perbedaan Prestasi Belajar Ditinjau dari Tipe
Kepribadian Ekstrovert-Introvert pada Mahasiswa Universitas Negeri Malang”. Skripsi. Program Studi Bimbingan Konseling dan Psikologi Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang. Malang, 2010.
A. P. Christian. “Analisis Prestasi Belajar Matematika Siswa Berkepribadian Introvert dan Siswa Berkepribadian Ekstrovert”. Skripsi. Program Studi Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Kristen Satya Wacana. Salatiga, 2011.
F. Littauer. Personality Plus: (Kepribadian Plus). Jakarta: Binarupa Aksara, 2004.
Budiyono. Statistika Untuk Penelitian. Surakarta: UNS Press, 2013.
H. Mularsih. “Strategi Pembelajaran, Tipe Kepribadian dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Siswa Sekolah Menengah Pertama”. Makara, Sosial Humaniora, vol. 14, no. 1, pp. 65-79, 2010.
D. Septianawati. “Efektivitas Penerapan Pendekatan Matematika
Realistik (PMR) dan Pendekatan Quantum Learning (QL) Ditinjau
dari Tipe Kepribadian Siswa (Studi pada Siswa Kelas VIII SMP Se
Kabupaten Lampung Timur Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2012/2013)”. Tesis. Universitas Sebelas Maret. Surakarta, 2013
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v2i2.1681
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 SAP (Susunan Artikel Pendidikan)
SAP (Susunan Artikel Pendidikan) indexed by:
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
View My Statis