Penggunaan Hyperlink dalam Materi Belajar dan Keaktifan Pembelajaran Siswa SMK di Papua Selama Pandemi Covid 19

Samsudin Arifin Dabamona(1*), Hasruddin Duta(2)

(1) Universitas Yapis Papua
(2) Program Studi Pendidikan Agama Islam, Universitas Yapis Papua
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the effectiveness of learning techniques through online links and the learning activities of students of SMKN 3 Jayapura Class XI TKRO during the Covid 19 Pandemic. The study applied Classroom Action Research (CAR) as a research method during 4th semester 2020/2021. The research consisted of two cycles consisting of four elements: planning, implementation, observation and reflection. The study used information from observations, personal interactions, class group WA interactions and identification of student assignments (without assessment) to collect and analyze data. This research indicated that online learning by using a link reference strategy was able to improve the effectiveness of learning. Learning activity was increased through active interaction that was relevant to the material and the collection of tasks that exceed the predetermined indicator.


Keywords


Online learning, Link Reference, Covid-19, Independent students

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Y. Bilfaqih dan M. N. Qomarudin, Esensi Penyusunan Materi Daring untuk Pendidikan dan Pelatihan. Yogyakarta: Deepublish, 2015.

M. S. Hasibuan, J. Simarmata, dan A. Sudirman, E-learning: Implementasi, strategi dan inovasinya, 1st ed. Medan: Yayasan Kita Menulis, 2019.

Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kamus Besar Bahasa Indonesia, 4th ed. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia, 2020.

F. N. Arifa, “Tantangan Pelaksanaan Kebijakan Belajar dari Rumah dalam Masa Darurat Covid-19,” Info Singkat;Kajian Singk. Terhadap Isu Aktual dan Strateg., vol. XII, no. 7/I, p. 6, 2020.

A. Sadikin dan A. Hamidah, “Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19,” J. Ilm. Pendidik. Biol., vol. 6, pp. 214–224, 2020.

A. F. Amalia dan D. P. Adi, “Tingkat Keberhasilan Sistem Pembelajaran Daring di Tengah Pandemi Covid-19 pada Mata Pelajaran IPS : Studi Kasus Siswa MTs Nurul Jadid Randuboto Sidayu Gresik,” Solidar. J. Soc. Stud., vol. 01, no. 01, pp. 1–12, 2021.

A. Syafieq, H. A. Wahid, dan R. D. Ayuni, “Penggunaan Umpan Klik pada Judul Berita untuk Menarik Minat Pembaca,” Skripsi: Universitas islam Kalimantan, 2020.

R. D. Laksono dan Wikanso, “Prestasi Belajar Matematika dengan Model CTL Berbantuan E-Learning pada Siswa Kreatif,” in Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 2020, pp. 467–473.

L. A. Kurniawan, “Pembelajaran Keterampilan Menulis dengan Blog: Telaah Pembelajaran Berjarak,” J. Sasindo, vol. 3, no. 1, p. 283, Jan. 2018.

D. Handayani, “Pemanfaatan Youtube pada saat Pandemi COVID-19 untuk Media Pembelajaran Bahasa Inggris dalam Meningkatkan Vocabulary dan Pemahaman Siswa,” JUPENDIK J. Pendidik., vol. 4, no. 2, pp. 12–18, 2020.

A. Malyana, “Pelaksanaan Pembelajaran Daring dan Luring dengan Metode Bimbingan Berkelanjutan pada Guru Sekolah Dasar di Teluk Betung Utara Bandar Lampung,” Pedagog. J. Ilm. Pendidik. Dasar Indones., vol. 2, no. 1, pp. 67–76, 2020.

W. Sari, A. M. Rifki, dan M. Karmila, “Analisis Kebijakan Pendidikan terkait Implementasi Pembelajaran Jarak Jauh pada Masa Darurat Covid 19,” J. MAPPESONA, vol. 2, no. 2, pp. 1–13, 2020.

S. Y. Simanjuntak dan K. Kismartini, “Respon Pendidikan Dasar terhadap Kebijakan Pembelajaran Jarak Jauh Selama Pandemi Covid-19 di Jawa Tengah,” urnal Ilm. Wahana Pendidik., vol. 6, no. 3, pp. 308–316, 2020.

R. A. Anggraini dan A. A. Djatmiko, “Pemanfaatan Media Sosial (Group Whatsapp) dalam Menunjang Aktifitas Belajar Siswa di Luar Jam Sekolah di SMK Negeri 2 Tulungagung,” Media Penelit. Pendidik. J. Penelit. dalam Bid. Pendidik. dan Pengajaran, vol. 13, no. 1, p. 1, Jun. 2019.

I. T. Agustin Mawarni, N. Ratnasari, A. N. Handayani, M. Muladi, E. P. Aji Wibowo, and R. Sri Untari, “Effectiveness of Whatsapp in Improving Student Learning Interests During The Covid-19 Pandemic,” in 2020 4th International Conference on Vocational Education and Training (ICOVET), 2020, pp. 248–252.

E. Susilowati, “Comparison of WhatsApp and Google Classroom Group Online Learning Models to Student Learning Outcomes,” J. Math. Educ. IKIP Veteran Semarang, vol. 5, no. 1, pp. 61–73, 2021.

S. Kemmis and R. McTaggart, The Action Research Reader, 3rd ed. Victoria: Deakin University Press, 1988.

A. M. Saifulloh dan M. Darwis, “Manajemen Pembelajaran dalam Meningkatkan Efektivitas Proses Belajar Mengajar di Masa Pandemi Covid-19,” J. Bidayatuna, vol. 03, pp. 285–311, 2020.

M. Mustakim, “Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 pada Mata Pelajaran Matematika,” Al asma J. Islam. Educ., vol. 2, no. 1, p. 1, 2020.

R. N. Tasdik dan R. Amelia, “Kendala Siswa SMK dalam Pembelajaran Daring Matematika di Situasi Pandemi COVID-19,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. 5, no. 1, pp. 510–521, 2021.

D. Sugiana dan D. Muhtadi, “Augmented Reality Type QR Code : Pengembangan Perangkat Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0,” in Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers, 2019, pp. 135–140.

E. T. S. Putro, “Linking Content Education sebagai Navigasi pada On Line Learning System,” Infroman’s - J. Ilmu-Ilmu Inform. dan Manaj., vol. 13, no. 1, pp. 26–31, 2019.

Dermawan dan R. Fahmi, “Pengembangan E-Modul Berbasis Web pada Mata Pelajaran Pembuatan Busana Industri,” J. Pedagog. dan Pembelajaran, vol. 3, no. 3, pp. 508–515, 2020.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v7i3.14222

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Samsudin Arifin Dabamona

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 

SAP (Susunan Artikel Pendidikan) indexed by:




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.


View My Statis


Flag Counter