PRESTASI BELAJAR ILMU PENGETAHUAN SOSIAL SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA DITINJAU DARI MINAT DAN MOTIVASI

Purwanto Yugo Yuwono(1*)

(1) 
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract: This study aims to analyze and test the truth of the hypothesis regarding the effect of student interest and motivation on learning achievement. From the hypothesis testing, the results show that: (1) There is a significant influence on student interest and motivation to study together on learning achievement., (2) There is a significant influence on student interest in learning achievement, (3) There is a significant influence on motivation student learning on learning achievement.

Keywords: Interests, Motivation, Learning Achievement

 


Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Abdullah, S.I. (2016). Aplikasi Komputer dalam Penyusunan karya Ilmiah. Jakarta : Pustaka Mandiri.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT RinekaCipta.

Asrori, M. (2009). Psikologi Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima

Azwar, S. (2002). Tes prestasi: Fungsi Pengembangan Pengukuran Prestasi Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Djaali, H. (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta : PT BumiAksara.

Djaalidan Muljono.P.(2008). Pengukuran Dalam Bidang Pendidikan. Jakarta: Grasindo.

Djamarah, S.B. (2008). Psikologi Belajar. Jakarta. PT. Rineka Cipta.

Hamalik, O. (2004). Proses Belajar Mengajar. Jakarta : PT. Bumi Aksara.

Hasibuan H dan Melayu S.P. (1996). Organisasi dan Motivasi. Jakarta : PT Bumi Aksara.

Nana, S. (2002). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung :Rosdakarya.

Nasution, S. (1996). Dedakelik Azas-azas Menajar. Bandung: Jemmars.

Purwanto, M.N. (1997). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Roedakarya

Pusat Bahasa Depdiknas.( 2001). Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta : Balai Pustaka.

Safari. (2008). Analisis Butir Soal. Jakarta : CV Purnama.

Sardirman. A.M. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Sanjaya, W. (2008). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Media Group

Sarwono, J. (2006). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta : Graha Ilmu

Singaribun, M & Efendi, S. (2006). Metode Penelitian Survei. Jakarta LP3ES

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta : Rineka Cipta

Soemanto, W. (2005). Psikologi Pendidikan. Jakarta : PT RinekaCipta. 2006

Sudjana. Metode Statistik. Bandung : Tarsito

Sudjana, Nana. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung. : Sinar Baru. 1989

Sugiono. (2003). Statistik Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta

Sukmadinata, Syaodih.N. (2007).Landasan Psikologi Proses Pendidikan.Bandung : PT Remaja Rosdakarya

Syah, M. (2004), Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung : Remaja Rosdakarya

-------------(2006). Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Tilaar, H. A. R. (2002). Pendidikan Kebudayaan dan Masyarakat Madani Indonesia. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Tim Pengembang Ilmu Pendidikan FIP-UPI. (2009). Ilmu dan Aplikasi Pendidikan. Bandung: PT. Imperial Bhakti Utama

Wlodkowski, J.R danJaynes, J. H. (2004). Motivasi Belajar. Jakarta: Cerdas Pustaka.

Winkel. (2004). Psikologi Belajar : PT. Gramedia Pustaka Utama.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/fjik.v8i3.8359

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Purwanto Yugo Yuwono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  Publisher:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 


  Creative Commons License
Faktor : Jurnal Ilmiah Kependidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.