PRESTASI BELAJAR ILMU PENGETAHUAN SOSIAL SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA DITINJAU DARI MINAT DAN MOTIVASI
(1) 
(*) Corresponding Author
Abstract
Abstract: This study aims to analyze and test the truth of the hypothesis regarding the effect of student interest and motivation on learning achievement. From the hypothesis testing, the results show that: (1) There is a significant influence on student interest and motivation to study together on learning achievement., (2) There is a significant influence on student interest in learning achievement, (3) There is a significant influence on motivation student learning on learning achievement.
Keywords: Interests, Motivation, Learning Achievement
Full Text:
PDFReferences
DAFTAR PUSTAKA
Abdullah, S.I. (2016). Aplikasi Komputer dalam Penyusunan karya Ilmiah. Jakarta : Pustaka Mandiri.
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT RinekaCipta.
Asrori, M. (2009). Psikologi Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima
Azwar, S. (2002). Tes prestasi: Fungsi Pengembangan Pengukuran Prestasi Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Djaali, H. (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta : PT BumiAksara.
Djaalidan Muljono.P.(2008). Pengukuran Dalam Bidang Pendidikan. Jakarta: Grasindo.
Djamarah, S.B. (2008). Psikologi Belajar. Jakarta. PT. Rineka Cipta.
Hamalik, O. (2004). Proses Belajar Mengajar. Jakarta : PT. Bumi Aksara.
Hasibuan H dan Melayu S.P. (1996). Organisasi dan Motivasi. Jakarta : PT Bumi Aksara.
Nana, S. (2002). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung :Rosdakarya.
Nasution, S. (1996). Dedakelik Azas-azas Menajar. Bandung: Jemmars.
Purwanto, M.N. (1997). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Roedakarya
Pusat Bahasa Depdiknas.( 2001). Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta : Balai Pustaka.
Safari. (2008). Analisis Butir Soal. Jakarta : CV Purnama.
Sardirman. A.M. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Sanjaya, W. (2008). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Media Group
Sarwono, J. (2006). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta : Graha Ilmu
Singaribun, M & Efendi, S. (2006). Metode Penelitian Survei. Jakarta LP3ES
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta : Rineka Cipta
Soemanto, W. (2005). Psikologi Pendidikan. Jakarta : PT RinekaCipta. 2006
Sudjana. Metode Statistik. Bandung : Tarsito
Sudjana, Nana. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung. : Sinar Baru. 1989
Sugiono. (2003). Statistik Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta
Sukmadinata, Syaodih.N. (2007).Landasan Psikologi Proses Pendidikan.Bandung : PT Remaja Rosdakarya
Syah, M. (2004), Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung : Remaja Rosdakarya
-------------(2006). Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Tilaar, H. A. R. (2002). Pendidikan Kebudayaan dan Masyarakat Madani Indonesia. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Tim Pengembang Ilmu Pendidikan FIP-UPI. (2009). Ilmu dan Aplikasi Pendidikan. Bandung: PT. Imperial Bhakti Utama
Wlodkowski, J.R danJaynes, J. H. (2004). Motivasi Belajar. Jakarta: Cerdas Pustaka.
Winkel. (2004). Psikologi Belajar : PT. Gramedia Pustaka Utama.
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/fjik.v8i3.8359
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Purwanto Yugo Yuwono
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Publisher: Universitas Indraprasta PGRI Address: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. |
|
Faktor : Jurnal Ilmiah Kependidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. |