embelajaran Example Non Example terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V

Leni Sartika(1*), S Satinem(2), Armi Yuneti(3)

(1) Universitas PGRI Silampari
(2) Universitas PGRI Silampari,
(3) Universitas PGRI Silampari,
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the completion of science learning outcomes for fifth grade students of SD Negeri 2 Air Satan. The research method used is a quasi-experimental. The population is all fifth grade students of SD Negeri 2 Air Satan and the research sample is 14 students. Data was collected by using saturated sampling technique. The data collected through the test was then analyzed using the z test. Based on the results of data analysis with a confidence level of = 5% and dk = 13, it shows that zcount = 2.89 and ztable = 1.64 (zcount> ztable). Thus, it can be concluded that the science learning outcomes of fifth grade students of SD Negeri 2 Air Satan after the implementation of the non-example learning model are significantly completed.

Keywords


Application, Example Non Example, Science Learning

Full Text:

PDF

References


Ariani, K. D. D., Mahadewi, L. P. P., & Rati, N. W. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Examples Non Examples Terhadap Hasil Belajar Ips. Jurnal Pembelajaran Prospektif, 5(1). https://doi.org/10.26418/jpp.v5i1.40515

Arrezha, I., Thamrin, A., & Katiman, S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Examples Non-Examples Untuk Memperbaiki Proses Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Gambar Teknik Kelas X Tkbb Smk Negeri 2 Surakarta Tahun Ajaran 2016/2017. Indonesian Journal Of Civil Engineering Education, 4(1), 47–56. https://doi.org/10.20961/ijcee.v4i1.22550

Asmedy. (2020). Perbandingan Hasil Belajar Connected Mathematics Project (CMP) dengan Pembelajaran Konvensional pada Pokok Bahasan Geometri. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan (JIIP), 3, 456–464.

Astriani, R. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Example Non Example Berbantu Media Gaser terhadap Ketrampilan Menulis Deskripsi Siswa Kelas IV SDN Ngesrep 01. Jurnal Pendas Mahakam, 2(1), 91–99. https://jurnal.fkip-uwgm.ac.id/index.php/pendasmahakam/article/view/99

Djamarah, S. A. (2015). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. RINEKA CIPTA.

Hani Hanafi. (2014). Perbandingan Tingkat Kesukaran, Daya Pembeda Butir Soal Dan Reliabilitas Tes Bentuk Pilihan Ganda Biasa Dan Pilihan Ganda Asosiasi Mata Pelajaran Ekonomi. SOSIO E-KONS, 6(1), 41–55.

Harahap, R. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Example Non Example Untuk Meningkatkan Motivasi Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal ESTUPRO, 3(2), 1–9.

Ihsan, F. (2013). DASAR DASAR KEPENDIDIKAN. Jakarta: PT. RINEKA CIPTA.

Lestari Monika. (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN EXAMPLE NON EXAMPLE TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V SD NEGERI BABAT. Linggau Journal Of Elementary School Education, 1(2), 24–29.

Nafi’ah, S. A. (2018). Model Model Pembelaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Ngalimun. (2012). Strategi dan Model Pembelajaran. Banjarmasin: Aswaja Ressindo.

Ngalimun. (2017). Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit Parama Ilmu.

Palendeng G. (2021). Edu Primary Journal?: Jurnal Pendidikan Dasar Vol 2, No 2 Mei 2021. 2(2), 109–116.

Riyono, M. R., Sulistiowati, & Churniawan, A. D. (2016). Analisis Pengaruh Website Stikom Institutional Repositories (SIR) Pada Institut Bisnis Dan Informatika Stikom Surabaya. Jsika, 5(12), 1–10. http://journal.stieputrabangsa.ac.id/index.php/fokbis/article/view/67/53

Septi Aprilia. (2015). PENERAPAN PEMBELAJARAN EXPERIENTIAL LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN IPA KELAS V SEKOLAH DASAR. Premiere Educandum, 59, 20–34.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta, cv.

Susanti, R. (2014). Pembelajaran model examples non examples berbantuan powerpoint untuk meningkatkan hasil belajar IPA. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(2), 123–127. https://doi.org/10.15294/jpii.v3i2.3110

Trianingsih, R. (2016). Pengantar Praktik Mendidik Anak Usia Sekolah Dasar. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 3(2), 197. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v3i2.880

Wulan, L. I. C., Wirya, I. ., & Jampel, I. . (2014). Penerapan Model Pembelajaran Example Non Example Berbantuan Media Papan Planel Untuk Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Di TK Pradnya Pramita Kecamatan Tabanan. E-Journal PG-PAUD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini (Volume 2 No 1 Tahun 2014), 2 No 1(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/fjik.v10i3.13635

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Leni Sartika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  Publisher:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 


  Creative Commons License
Faktor : Jurnal Ilmiah Kependidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.