Efektivitas Metode Pembelajaran Slim-N-Bil terhadap Hasil Belajar Matematika

Indra Martha Rusmana(1*), Nurhayati Nurhayati(2)

(1) Program Studi Pendidikan Matematika, FTMIPA, Universitas Indraprasta PGRI Jakarta
(2) Program Studi Pendidikan Matematika, FTMIPA, Universitas Indraprasta PGRI Jakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


Mathematics achievement is a reflection of learner achievement in learning mathematics, if the concept is given to students has been well received, the results obtained will be a good learning. Mathematical concepts can be given by various methods so that learners are able to understand the material provided by the teacher, one math learning methods are SLIM-n-BIL. The purpose of this study is to determine the effect and the effectiveness of SLIM-n-BIL learning methods on mathematics achievement. The method used a quasi-experimental methods are implemented in junior Mahardika with data retrieval via multiple choice questions. Hypothesis testing is performed using SPSS 17.0 software for windows at significance level of 0.05. The conclusions are: there is an effect of using   SLIM-n-BIL in understanding mathematical concepts and the method SLIM-n-BIL effective against students’ mathematics achievement because the effect size obtained value of 0,685.


Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Anastasi, A. & Urbina, Susana. (2006). Tes Psikologi. Jakarta: Indeks.

Armstrong, T. (2002). 7 Kinds of Smart. Menemukan dan Meningkatkan Kecerdasan Anda Berdasarkan Teori Multiple Intelligence. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Dimyati dan Mudjiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Djamanah dan Zaid. (2002). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

E.T. Ruseffendi, (1990). Pengajaran Matematika Modern. Bandung: Tarsito.

Gardner, H. (1993). Multiple Intelligences (The Theory in Practice). New York: Basic Books.

Hamalik, O. (2009). Psikologi Belajar dan Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Harsanto, R. (2006). Pengelolaan Kelas yang Dinamis. Jakarta: Grasindo.

Hernowo dan Nurdin. (2005). Bu Slim dan Pak Bil: Kisah tentang Kiprah Guru “Multiple Intelligences”di Sekolah. Bandung: Mizan.

Hudoyo. (1996). Mengajar Belajar Matematika. Jakarta: Depdikbud Dirjen Dikti. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Muhibbin, S. (1997). Psikologi Pendekatan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2006). Menjadi Guru Professional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ridwan, S. H. (2007). Pengantar Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Ruseffendi, E.T. (1980). Pengajaran Matematika Modern untuk Orangtua, Murid, Guru dan SPG. Bandung: Tarsito.

Rusmana, I.M. (2009). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Slim-n-Bil Untuk Meningkatkan Prestasi dan Motivasi Belajar Matematika Peserta didik SMP. (Skripsi pada Universitas Sultan Ageng Tirtayasa). Serang: (tidak diterbitkan).

Rusmana, I.M. (2012). Efektivitas Penggunaan Pendekatan Pembelajaran Slim-N-Bil Dalam Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Bagi Peserta Didik. Jurnal Formatif. Jakarta: LPPM Unindra.

Sadiman. (2002). Media Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Silberman L.M. (2004). Active Learning, 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Nusamedia & Nuansa.

Suciati, dkk. (2005). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sudjana, N. (2004). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suherman, E. (2001). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: JICA-UPI.

Suratman, D. dan Edi Tandililing. (2006). Efektivitas Pendekatan Reduksi Didaktik dalam Perkuliahan Geometri Datar dan Ruang (GAD/ GAR) di Program Studi Pendidikan Matematika FKIP Untan. (Prosiding seminar ppd 2006 forum heds bidang ilmu pendidikan). Pontianak: Tidak diterbitkan

Suriasumantri, J. (2009). Filsafat Ilmu (Sebuah Pengantar Populer). Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.

Uyanto, S. S. (2006). Pedoman Analisis Data dengan SPSS. Yogyakarta: Graha Ilmu.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/jkpm.v1i1.900

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Indra Martha Rusmana, Nurhayati Nurhayati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Alamat: Jln. Nangka No. 58C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530 Flag Counter