Pengaruh Konsep Diri dan Percaya Diri terhadap Kemampuan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis

Aziz Nur Rohmat(1*), Witri Lestari(2)

(1) Kreasi Dwi Cipta Utama, Duri Kepa, Kebon Jeruk, Jakarta Barat
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


Research was conducted at SMA Negeri 16 Jakarta with the aim of research to know the influence of self-concept and confident in the ability of critical thinking mathematically. The study method in the form of correlational surveys with double regression analysis. The research used is by classifying the concept of self and confident each student who will be attributed to the ability of critical thinking mathematically. After conducting research and analyzing data, the researchers finally can withdraw that: 1) There are significant positive influences of self-concept and self-confidence together against the student's mathematical critical thinking ability, 2) There is an insignificant positive influence on the self-concept of the student's mathematical critical thinking ability, and 3) there is an insignificant positive influence of confidence in the students  mathematical critical thinking ability.


Keywords


Konsep Diri, Percaya Diri, Kemampuan Berpikir Kritis Matematis.

Full Text:

PDF

References


Andinny, Y. (2013). Pengaruh Konsep Diri dan Berpikir Positif terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Formatif 3(2): 126-135.

Depdiknas, 2003. Undang-Undang sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sinar Grafika.

Fachrurazi. (2011). Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Komunikasi Matematika Siswa SD. Tesis PPs UPI Bandung: Tidak diterbitkan.

Hendriana & Sumarmo. (2017). Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Hidayat. (2017). Adversity Quotient dan Penalaran Kreatif Matematis Siswa SMA dalam Pembelajaran Argument Driven Inquiry ada Materi Turunan Fungsi. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 15-28.

Martyanti, A. (2013). “Membangun Self Confidence Siswa Dalam Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Problem Solving”. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA UNY. Hlm. 15-22. Retrieved from http://eprints.uny.ac.id/10726/1/P%20_%203.pdf

Nurkholifah, S., dkk. Hubungan antara Self Confidence dengan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Formatif 8(1): 58-66.

Pitadjeng. (2015). Pembelajaran Matematika yang Menyenangkan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Rachman, A., dkk. (2018). Pengaruh Self Concept dan Kemandirian Belajar terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis. Prosiding Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika 2(1): 174-186.

Rakhmat, J. (2012). Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosda karya.

Riduwan. (2010). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Riduwan. (2012). Dasar-dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.

Suhendri, H. (2012). “Pengaruh Kecerdasan Matematis Logis, Rasa Percaya Diri, dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematka”. Jurnal Formatif 1(1), Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Teknik, Matematika, dan Ilmu Pengetahuan Alam. UNINDRA PGRI.

Sumarmo, U. (2000). Pengembangan Model Pembelajaran Matematika untuk meningkatkan Kemampuan Intelektual Tingkat Tinggi Siswa Sekolah Dasar. Laporan Penelitian. Bandung: Lembaga Penelitian.

Sumarmo, U. (2016). Pengembangan dan Contoh butir Skala Nilai, Karakter, Budaya Dan Aspek Afektif Lain Dalam Pembelajaran Matematika. Tersedia di Website STKIP Siliwangi Bandung. utari-sumarmo@dosen.stkipsiliwangi.ac.id.

Thantaway. (2005). Kamus Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Economics students group.

Yates. (2002). “The Influence of Optimism and Pessimism of Student Achievement in Mathematics”. Mathematics Education Research Journal, 14(1): 4-15.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/jkpm.v5i1.5173

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Aziz Nur Rohmat, Witri Lestari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Alamat: Jln. Nangka No. 58C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530 Flag Counter