Pengaruh Metode Contextual Teaching and Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika

Umayah Umayah(1*), Arif Rahman Hakim(2), Arfatin Nurrahmah(3)

(1) 
(2) Program Studi Pendidikan Matematika, FMIPA, Universitas Indraprasta PGRI Jakarta.
(3) Program Studi Pendidikan Matematika, FMIPA, Universitas Indraprasta PGRI Jakarta.
(*) Corresponding Author

Abstract


The research conducted in SMP Al – Fathiyah Balekambang Kramat Jati Jakarta Timur has a purpose to know the influence of contextual teaching and learning methods on the ability to solve mathematical problems. The experimental research method with this post test only control group set the target population of all students enrolled at AL-Fathiyah Junior High School for the academic year 2018-2019. As for the affordable population in the study it limited only a grade VII student of 45 students. Sampling based on the population is affordable with multistage sampling technique in which it is a simple random sampling then purposive sampling. The instrument used is about the form of the description as many as nine items that have been validated empirically. The data analysis technique is done in a descriptive and inferential which is first conducted test analysis requirement in the form of test normality and homogeneity test. Based on the results of the hypothesis testing, this research can be concluded that there is a significant influence on contextual teaching and learning methods on mathematical problem solving skills


Keywords


Metode Contextual Teaching And Learning, Metode Open Endeed, Pemecahan Masalah Matematika.

Full Text:

PDF

References


Binangun, H. H., & Hakim, A. R. (2016). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Jam Sudut terhadap Hasil Belajar Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 1(2), 204–214.

Hakim, A. R. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA. 4(3), 196–207.

Hakim, A. R. (2016). Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Sikap dan Komitmen Diri Peserta Didik pada Pelajaran Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 2(1), 24–36.

Hamzah, M. A. (2014). Evaluasi Pembelajaran Matematika. Jakarta: Rajawali Pers.

Hendriana, H. & Soemarmo, U. (2017). Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Jamalia. (2018). Model CTL Untuk Meningkatkan Hasil Matematika Kelas V SDN 104/IX Kedemangan. Jurnal Ilmu Kependidikan. 9(1), 83–89.

Jhonson, E. B. (2007). Contextual Teaching And Learning. Bandung: MLC.

Karimah, I., Suhendri, H, & Werdiningsih, C. E. (2019). Peranan Metode Pembelajaran Collaborative Learning terhadap Pemecahan Masalah Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 4(2), 155-162.

Koriyah, V. N. & Harta, I. (2015). Pengaruh Open Ended terhadap Prestasi Belajar, Berpikir Kritis, dan Kepercayaan Diri Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(01), 95–105.

Laili, H. (2016). Pemecahan Masalah Matematika Siswa MTs Nurul Hakim Kediri Ditinjau dari Segi Gender. Jurnal Studi Keislaman dan Ilmu Pendidikan. 5(2), 34–52.

Lestari, W. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Connected Mathematic Project terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 2(2), 245–253.

Marliani, N. & Hakim, A. R. (2015). Pengaruh Metode Belajar dan Kecemasan Diri terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 1(1), 136–150.

Mulhamah & Putrawangsa, S. (2016). Penerapan Pembelajaran Kontekstual dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(01), 58–81.

Nurmalasary. (2018). Pengaruh Gaya Belajar dan Kemandirian Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 3(2), 189–198.

Sari, D. A., dkk. (2018). Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Contextual Teaching and Learning (CTL) Pada Materi Kubus Dengan Konteks Tahu di Kelas VII. Journal of Dedicators Community UNISNU Jepara. 2(2),108–115.

Setiawati, D. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning di Kelas X SMK Negeri 1 Bireuen. Jurnal Didaktik Matematika. 80–89.

Sholikhah, Z., dkk. (2018). Efektivitas Model Pembelajaran Open Ended terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Kreativitas Siswa. JES-MAT, 04(01), 35–46.

Triyana, V., dkk. (2018). Peningatakan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VI melalui Model Pembelajaran Kontekstual (Pada Materi Jajargenjang). Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia. 3(1), 32–34.

Ulvah, S. & Afriansyah, E. A. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Ditinjau Melalui Model Pembelajaran SAVI dan Konvensional. Jurnal Riset Pendidikan, 2(2), 142–153.

Utami, A. C., Mulyanto, A. B. & Yanti, F. D. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Lubuklinggau Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Matematika. 1–13.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/jkpm.v5i1.5075

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Umayah Umayah, Arif Rahman Hakim, Arfatin Nurrahmah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Alamat: Jln. Nangka No. 58C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530 Flag Counter