Literasi Matematika Tahap Merumuskan Masalah Secara Matematis Siswa Kemampuan Tinggi dalam Memecahkan Masalah Matematika Kelas VIII

Khanifah Khanifah(1), Sutrisno Sutrisno(2*), FX. Didik Purwosetiyono(3)

(1) Universitas PGRI Semarang
(2) Scopus ID: 57199144819 - Universitas PGRI Semarang
(3) Universitas PGRI Semarang
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study is to determine the level of mathematical literacy of high ability students in solving mathematics problems in class VIII SMP. The study was conducted at SMP Negeri 3 Purwodadi in the 2018/2019 school year. This research is a descriptive qualitative research. Data collection is done by tests, interviews, and documentation. The research subjects were chosen by three students, all of whom are students with high literacy mathematical abilities. The results showed that the mathematical literacy process of students at the stage of formulating mathematical problems was identifying the mathematical aspects of a problem context in real life and identifying known variables; determine mathematical models and simplify problems; and determine aspects of mathematical concepts, facts or procedures of a problem.

Keywords


Mathematical Literacy; High Ability; Solving Mathematical Problems.

Full Text:

PDF

References


Afifah, D. S. (2013). Profil Metakognisi Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Berdasarkan Gaya Kognitif. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sidoarjo, 1.

Agustina, R., & Farida, N. (2015). Proses Berpikir Siswa SMK dalam Menyelesaikan MAsalah Matematika Ditinjau Dari Kepribadian Phlegmatis. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro, 4.

Aini, R. N. (2014). Analisis Pemahaman Siswa SMP dalam Menyelesaikan Masalah Aljabar pada PISA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika.

Asmara, D. (2017). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Siswa Kelas X Berdasarkan Kemampaun Matematika. Scholaria, 7, 135–142.

Fleiss, J., Levin, B., Paik, M. (2003). Statistical Methods for Rates and Proportions. New York: Wiley & Sons.

Hidayati, A., & Widodo, S. (2015). Proses Penalaran Matematis Siswa Dalam memecahkan Masalah Matematika Pada Materi Pokok Dimensi Tiga Berdasarkan Kemampuan Siswa Di SMA Negeri 5 Kediri. Jurnal Math Educator Nusantara, 01.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. 06 Desember, 2016. Hasil Survei PISA: Peningkatan Capaian Indonesia Termasuk Empat Besar.

Mahardiningrum, A. S., & Ratu, N. (2018). PROFIL Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Pangudi Luhur Salatiga Ditinjau dari Berpikir Kritis . Mosharafa.

Marlina, L. (2013, September). Penerapan Langkah Polya Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Keliling Dan Luas Persegi Panjang. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika, 01.

Mawaddah, S., & Anisah, H. (2015). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Generatif (Generative Learning) Di SMP. Jurnal Pendidikan Matematika.

Muhtarom, M., Murtianto, Y. H., & Sutrisno, S. (2017). Thinking Process of Students with High-Mathematics Ability (A Study on QSR NVivo 11-Assisted Data Analysis). International Journal of Applied Engineering Research, 12(17), 6934-6940.

Nisa, H. M., Sa'dijah, C., & Qohar, A. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMK Bergaya Kognitif Field Dependent. Prosiding Seminar Matematika dan Pendidikan Matematika.

OECD. (2013). PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy. Paris: OECD Publishing.

OECD. (2014). PISA 2012 Results in Focus: What 15-year-olds Know and What They Can Do With What They Know. OECD Publishing. Dari: http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-result-overview.pdf.

Prabawati, M. N. (2018). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Mahasiswa Calon Guru Matematika. Mosharafa.

Sari, A. P., Ikhsan, M., & Saminan. (2017). Proses Berpikir Kreatis Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Berdasarkan Model Wallas. Jurnal Tadris Matematika, 10, 18-32.

Sari, Rosalia Hera Novita. (2015). Literasi Matematika : Apa, Mengapa dan Bagaimana?. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, Universitas Negeri Yogyakarta, ISBN 978-60273403-0-5.

Sudarman. (2010). Proses Berpikir Siswa SMP Berdasarkan Adversity Quotient (AQ) dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. Surabaya: Universitas negeri Surabaya.

Sutrisno, S., Sudargo, S., & Titi, R.A. (2019). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMK Kimia Industri Theresiana Semarang. JIPMat (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 4(1), 65-76.

Wulantina, E., Kusmayadi, T.A, & Riyadi. (2015). Proses berpikir kreatif siswa dalam pemecahan masalah matematika ditinjau dari kemampuan matematika pada siswa kelas X MIA SMAN 6 Surakarta. Jurnal Elektronik Pembeleajaran Matematika. 3 (6), 671-682.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/jkpm.v5i1.4544

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Khanifah Khanifah, Sutrisno Sutrisno, FX. Didik Purwosetiyono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Alamat: Jln. Nangka No. 58C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530 Flag Counter