Pengaruh Pembelajaran PBL (Problem Based Learning) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa

Khoirun Nisak(1*), Adha Istiana(2)

(1) 
(2) 
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this reseacrh is to know whether there is influence of problem based learning model of learning ability to solve student mathematical problem. The problem solving ability in this research is students’ ability to solve contextual problem in matrix material. Method in this research is quantitative research by using Quasi Experiment analysis and experiment design (One group P-retest-posttest design). The population in this study is all students of SMK in Ngunut with samples taken is class X department of administration office. Technique of collecting data that is used by giving test description from pre-test and post-test. Testing requirements analysis of this data is a test or normality. The data test results show normal data. To test the hypothesis using Paired Samples Test with the help of SPSS, and the result of Paired Samples Test from SPSS output shows niali t arithmetic equal to -17,346 with significant 0,000. Because significant 0.000 <0,05 hence can be concluded that H_1 accepted, meaning there is significant influence of Problem Based Learning (PBL) model to ability of problem solving mathematics problem of student of class X in SMK Ngunut.


Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, M. (2012). Anak Berkesulitan Belajar: Teori, Diagnosis, dan Remidiasinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Effendi, M. M. (2010). Prinsip Kurikulum Matematika Sekolah: Kajian Orientasi Pengembangan. Artikel tidak diterbitkan. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika FKIP UMM. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Sanjaya, W. (2011). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Riyanto, Y. (2009). Paradigma Baru Pembelajaran Sebagai Referensi bagi Pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Surabaya: Kencana Prenadamedia Group.

Sari, M. K. (2011). Profil Kesulitan Siswa Kelas VII dalam Memecahkan Masalah Matematika pada Materi Pokok Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Malang: FKIP Universitas Sebelas Maret.

Gunantara, dkk. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Kelas V SD Negeri 2 Sepang. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD. 2(1).

Widjajanti, D. B. (2009). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa Calon Guru Matematika: Apa dan Bagaimana Pengembangannya. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Tarhadi dkk. (2006). Perbandingan Kemampuan Penyelesaian Masalah Matematika Mahasiswa Pendidikan Jarak Jauh Dengan Mahasiswa Pendidikan Tatap Muka. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh. 7(2): 121-133.

Ruseffendi. (2006). Pengantar Kepada Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.

Polya, G. (1973). How to Solve It. New Jersey: Princeton University Press.

Wahyudin. (2008). Pembelajaran dan Model-Model Pembelajaran: Pelengkap untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogis Para Guru dan Calon guru Profesional.

Wena, M. (2009). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer. Jakarta: Bumi Aksara.

Masbied. (2011). Teori Pemecahan Masalah Polya dalam Pembelajaran Matematika.

Hoseana. (2012). Sukses Juara Olimpiade Matematika. Jakarta: PT. Grasindo.

Fauziah, A. (2010). Peningkatan Kemampuan Pemahaman dan Pemecahan Masalah Matematika Siswa AMP Melalui Strategi REACT (Relating, Expperiencing, Applying, Cooperating, Transfering). Forum Kependidikan. 30(1).

Redhana, I. W. (2013). Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Peningkatan Keterampilan Pemecahan Masalah dan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran. 46(1): 76-86.

Sanjaya, W. (2011). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Kemendikbud. (2014). Materi Pelatihan Guru: Implementasi Kurikulum 2013 Tahun Pelajaran 2014/2015. Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan.

Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual di dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Graha Indonesia.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/jkpm.v3i1.2540

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Khoirun Nisak, Adha Istiana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Alamat: Jln. Nangka No. 58C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530 Flag Counter