Pengaruh Kemampuan Komunikasi Matematis dan Kemandirian Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika

Nur Afiani(1*)

(1) SDIT Fisabilillah, Kebagusan, Jakarta Selatan
(*) Corresponding Author

Abstract


This research is aimed to analyze the impacts of mathematical communication ability and learning independence on mathematical learning achievement. The method used in this research is a survey methode. Affordable population are all students 7 grade at MTS Darussalam Jakarta. Sample size is 41 respondents, taken by using simple random sampling. The instrument used is  11 essay  test and 25 questionnaire on variables of mathematical communication ability and the result of even mid test on variable mathematical learning achievement. Analysis technique of the data are descriptive satitistic, double correlation coefisien and regression analysis. The research result show that, there are significant impacts of both mathematical communication ability and learning independence on mathematical learning achievement all together.  There are significant impacts of mathematical communication ability on mathematical learning achievement There are significant impacts of learning independence on mathematical learning achievement.


Full Text:

PDF

References


Depdiknas. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional dan Penjelasannya. Yogyakarta: Media Wacana.

Depdiknas. (2005). Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia yang Disempurnakan. Jakarta: Balai Pustaka.

Depdiknas. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa Edisi Keempat. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Devi, L. S. (2014). Pengaruh Kemandirian Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa (Survei pada siswa kelas VIII di SMP Al-Muslim Tambun Selatan Bekasi). Jakarta: FTMIPA Universitas Indraprasta PGRI.

Haroen, Z. A. (2015). Pengaruh Kemandirian Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika ISBN. 978-602-1108-46-8. Universitas Indraprasta PGRI.

Jazuli, A. (2009). Berpikir Kreatif dalam Kemampuan Komunikasi Matematika. http://eprints.uny.ac.id/7025/1/P11-Akhmad%20Jazuli.pdf. Diakses 20 Desember 2015.

Leonard. (2013). Kajian Peran Konsistensi Diri terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif. Vol. 3(2): 97-104. Universitas Indraprasta PGRI.

Nursobah, A. (2009). Hubungan Antara Kemandirian Belajar, Komunikasi Interpersonal dan Identitas Sosial dengan Hasil Belajar Agama Islam. Jurnal. Bandung: UIN Sunan Gunung Djati.

Ramdhana, Y. (2012). Pengembangan Instrumen dan Bahan Ajar untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi, Penalaran, dan Koneksi Matematis dalam Konsep Integral”. http://jurnal.upi.edu/file/6-yani_ramdhana-edi.pdf. Diakses 20 Desember 2015.

Sugandi, A. I. (2013). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah dengan Setting Kooperatif Jigsaw terhadap Kemandirian Belajar Siswa SMA. http://e-journal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/infinity/article/view/31. Diakses pada 20 Desember 2015.

Supardi. (2013). Aplikasi Statistika dalam Penelitian: Konsep Statistika yang Lebih Komprehensif. Jakarta: Ufuk Publishing House.

Susanto, A. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Wahyuningrum, E. (2013). Pengembangan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMP Pengembangan Kemampuan Komunikasi Matematik dengan MEAs (Developing Mathematical Communication Skills for Junior High School Students). Jurnal Pendidikan, Vol. 14 (1), Maret 2013, 1-10.

West, R dan Lynn H. T. (2008). Pengantar Teori Komunikasi: Analisis dan Aplikasi (Buku 2) (Edisi 3). Jakarta: Salemba Humanika.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/jkpm.v2i1.1844

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Nur Afiani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Alamat: Jln. Nangka No. 58C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530 Flag Counter