Pengaruh Minat dan Motivasi Belajar terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik

Nada Nisrina(1*)

(1) 
(*) Corresponding Author

Abstract


The influence learning interest and learning motivation towards problem solving of mathematic. This study to determine the influence learning interest and learning motivation towards problem solving of mathematic. This research used survey method with path analysis design, the population of senior high school in Serang. The writer has taken 3 school, there are SMAN 1 Kota Serang, SMAN 2 Kota Serang and SMAN 3 Kota Serang and used propotional random sampling technique. The sample of 92 respondent. Analysis technique is used application program, SPSS. The result of research there is influence learning interest and learning motivation joinly towards problem solving of mathematic. Keywords: learning interest, learning motivation, problem solving of mathematic

Full Text:

PDF

References


Apriyani, D., Sirait, E.D. (2019). Pengaruh Kecerdasan Numerik dan Minat

Belajar Terhadap Kemampuan Penalaran Matematika. Simposium

Nasional Ilmiah dengan tema (Peningkatan Kualitas Publikasi Ilmiah

melalui Hasil Riset dan Pengabdian Kepada Masyarakat). 7 November

206-213.

Budihardjo. (2006). Pemahaman Konsep, Penalaran & Komunikasi, dan

Pemecahan Masalah. Disajikan pada diklat fungsional guru matematika

SMP/MTS kabupaten Blora dalam rangka pelaksanaan kurikulum berbasis

kompetensi di Gedung Transito Blora, pada tanggal 1-7 Agustus 2006.

Tidak diterbitkan.

Dalyono. ( 2005). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Ruseffendi, E.T. (2006). Pengantar kepada Membantu Guru Mengembangkan

Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan

CBSA. Bandung: Tarsito.

Rif’at, M. (2001). Pengaruh Pola-pola Pemebelajaran Visual dalam Rangka

Meningkatkan Kemampuan Meyelesaikan Masalah-masalah Matematika

(Eksperimen pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Matematika di

Kalimantan Barat). Disertasi. UPI Bandung: Tidak Diterbitkan.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta;

Rineka Cipta

Suherman, E. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung;

UPI.

Wardhani, S. (2008). Analisis SI dan SKL Mata Pelajaran Matematika SMP/Mts

untuk Optimalisasi Tujuan mata Pelajaran Matematika. Yogyakarta:

PPPPTK Matematika


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Googlre Scholar Academic Search PKP Index ROAD ISSN

Pasca Sarjana
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Kampus A Building 2, 3rd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia.
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm.


Creative Commons License
Alfarisi: Jurnal Pendidikan MIPA is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.