Indonesian Lexical Interference into Baduy Sundanese Dialect
(1) Universitas Pendidikan Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia
(3) Universitas Pendidikan Indonesia
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abduhamidovna, T. (2020). The Problem of Lexical Interference of Language in Speech. Ministry of Higher Education, Science and Innovations of The Republic of Uzbekistan, 95. https://mentaljournal-jspu.uz/index.php/mesmj/article/view/34/32
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2014). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980. https://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=2846813&val=13953&title=Metode%20Penelitian%20Kualitatif%20Studi%20Pustaka
Andriani, A. (2019). Interferensi Bahasa Sunda Terhadap Bahasa Indonesia Dalam Karangan Deskripsi Siswa Kelas VII. Pujangga, 4(2), 129. https://doi.org/10.47313/pujangga.v4i2.707
Falah, A., Hum, S., Studi, P., Islamic, I., Ilmu, K., & Arab, B. (2019). Kesalahan Gramatikal dalam Percakapan Bahasa Arab Santri Pondok Pesantren Modern Islam Assalaam Surakarta. Institutional Repository. https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/36943/
Fauziati, E. (2016). Interferensi Gramatikal Bahasa Indonesia Dalam Bahasa Inggris: Kasus Pada Buku Lks Bahasa Inggris Untuk Sltp Di Surakarta. Jurnal Penelitian Humaniora, 17(2), 96. https://doi.org/10.23917/humaniora.v17i2.2502
Firmansyah, M. A. (2021). Interferensi dan Integrasi Bahasa. Paramasastra, 8(1), 46–59. https://doi.org/10.26740/paramasastra.v8n1.p46-59
Ghasya, D. A. V. (2017). Kajian Interferensi Kosa Kata Bahasa Sunda Terhadap Bahasa Indonesia Dalam Karangan Siswa SDN 1 Sukajaya Kabupaten Bandung Barat. Visipena, 8, 257. https://doi.org/10.46244/visipena.v8i2.410
Hernawan, Isnendes, R., & Kurniawan, E. (2019). Idiom Baduy Sebagai Cara Pandang Kearifan Lokal Dalam Harmonisasi Keseimbangan Kosmos. Scholar. https://scholar.google.co.id/citations?view_op=view_citation&hl=id&user=dMZABsMAAAAJ&cstart=20&pagesize=80&citation_for_view=dMZABsMAAAAJ:TFP_iSt0sucC
Hidayah, N. N., Noviana, E., & Isnaini, W. (2023). Edukasi Tata Bahasa Sunda Bagi Usia 18-24 Tahun Melalui Media Audio Visual. e-Proceeding.
Hidayati, A. S., Rusmawati, R., & Junining, E. (2022). Pengaruh Pendidikan Bilingual terhadap Perkembangan Diksi , Tata Bahasa , dan Pelafalan Ujaran Bahasa Daerah Siswa. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 338–351. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v5i2.1914.
Hilmawan, H. S. (2019). Pola Komunikasi Masyarakat Suku Baduy Luar Dalam Menjaga Kearifan Lokal Di Era Digitalisasi. elibrary UNIKOM, 5–10. https://elibrary.unikom.ac.id/id/eprint/6231/
Isnendes, R. (2016). Upacara seba Baduy: Sebuah perjalanan politik masyarakat adat Sunda Wiwitan. Jurnal Masyarakat & Budaya, 18(2), 203–213. https://doi.org/10.14203/jmb.v18i2.411
Kiling, I. Y., & Novianti, B. B. (2014). Penolakan suku Baduy Dalam dan Amish terhadap modernisasi: Kaitan dengan gejala skizoid. Media Kesehatan Masyarakat, 8(02), 1-9.
Limbong, I. B., & Yulianto, A. (2021). Interferensi Bahasa Sunda & Betawi Dalam Bahasa Indonesia pada Dialog Film Imperfect The Series. E-Journal: UNESA, 69-70. https://feb.unesa.ac.id/page/jurnal-penelitian
Marwati. (2020). Interférénsi Basa Indonésia kana Basa Sunda dina Karangan Carpon Siswa SMA Negeri 23 Bandung jeung SMA Negeri 1 Cicalengka. Universitas Pendidikan Indonesia, 24-32. repository.upi.edu | perpustakaan.upi.edu.
Nurfalah, L., Claresya, C. S. De, & Bidjaksono, M. B. (2023). Adaptasi Masyarakat Suku Baduy Luar Terhadap Perkembangan Global Berbasis Kearifan Lokal. Journal of Socio-Cultural Sustainability and Resilience, 1(1), 62–69. https://doi.org/10.61511/jscsr.v1i1.2023.182
Nurmaulida, A. (2023). Potensi Memudarnya Budaya Suku Baduy Luar Terhadap Era Globalisasi. Jurnal Sitakara. https://doi.org/10.31851/sitakara.v8i1.11168
Oviani, I., Irawan, D., Budiman, A., Gunadi, D., & Artikel, I. (2022). Interferensi Bahasa Sunda dalam Tuturan Masyarakat Desa Sukamanah Kecamatan Jatinunggal. Literat-Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, I(1), 20–32.
https://ejournal.unsap.ac.id/index.php/literat/article/view/18
Priyanto, I. J., Kurniawan, E., & Isnendes, C. R. (2018). The Interference on Sunda Baduy in Language Level. Scholar, 1(229), 382–386. https://doi.org/10.5220/0007098803820386
Priyombodo, S. A., Wasan, A., & Nugraha, H. (2022). Daya Tarik Suku Baduy Banten Terhadap Wisatawan. Journal of Sport Science and Tourism Activity (JOSITA), 1(1), 18. http://dx.doi.org/10.62870/josita.v1i1
Pujiati, T., Isnendes, R., & Kurniawan, E. (2018). Greeting in Baduy Dalam Community: A Sociolinguistics Study of Politeness. Scholar, 2(229), 1026–1030. https://doi.org/10.5220/0007110210261030
Purlilaiceu. (2020). Interferensi Bahasa Sunda terhadap Bahasa
Indonesia A RT IC LE INFO A BST RA CT. Jurnal Artikula, 3(2), 1–7. https://doi.org/10.30653/006.202032.42
Ratnawati, L., Arifianti, I. (2021). Imolikasinya Dalam Pembelajaran Debat Kelas X. Prosiding Konferensi Ilmiah, 535–540. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/kip/article/view/771
Robiah, D. F. N., & Hernawan. (2021). Perubahan, Pergeseran, dan Pemertahanan Bahasa Sunda di Lingkungan Universitas Pendidikan Indonesia. Lokabasa, 12(1), 27–34. https://doi.org/10.17509/jlb.v12i1.34142
Robiah, D. F. N., Sudaryat, Y., & Hernawan. (2020). Code-Mixing on Milang Béntang AKTV Programme. Icollite 2019, 424, 136–140. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200325.069
Sari, I. P. (2016). Interferensi Leksikal pada Wacana Koran Solo Pos April-Juni dan Implikasi dalam Pembelajaran. UMS Library. https://eprints.ums.ac.id/48004/24/NASKAH%20PUBLIKASI.pdf
Sholikhah, A. (2016). Statistik Deskriptif dalam Penelitian Kualitatif. Komunika: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 10(2), 342–362. https://doi.org/10.24090/komunika.v10i2.953
Suryani, I. (2014). Menggali Keindahan Alam dan Kearifan Lokal Suku Baduy (Studi Kasus Pada Acara Feature Dokumenter “Indonesia Bagus” di Stasiun Televisi NET.TV) . Musawa: Jurnal Studi Gender Dan Islam. https://doi.org/10.14421/musawa.2014.132.179-194
Thamrin, H., & Isnendes, R. (2020). Sundanese Dialect in Sinar Resmi Traditional Village in Cisolok District, Sukabumi Regency (Phonological Perspective). Conaplin, 430, 89–96. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200406.018
Triyanto, H., & Nurhayati, E. (2016). Interferensi Gramatikal Bahasa Jawa dalam Bahasa Indonesia pada Karangan Laporan Peserta Didik SMP. LingTera, 3(1), 23. https://doi.org/10.21831/lt.v3i1.8471
Ulfa, S. M., Basir, U. P. M., & Prihatin, Y. (2020). Faktor Penyebab Terjadinya Interferensi Bahasa Indonesia Tuturan Mahasiswa Thailand pada Pembelajaran PPL Dasar di Universitas Hasyim Asy’ari. Jurnal Disastri, 2, 38–44. https://doi.org/10.33752/disastri.v2i1.876
Widyastuti, U. (2017). Pelaksanaan Layanan Bimbingan Belajar Siswa Kelas V Di Sdit Az-Zahra Sragen. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 5–24. https://eprints.ums.ac.id/56867/
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/scope.v9i1.23045
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 SCOPE : JOURNAL OF ENGLISH LANGUAGE TEACHING
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License