Meta Analisis Media Pembelajaran Biologi Berbasis Potensi Lokal terhadap Hasil Belajar Siswa

Anjar Dwi Etika(1*), Anandita Eka Setiadi(2), Mahwar Qurbaniah(3)

(1) Universitas Muhammadiyah Pontianak
(2) Universitas Muhammadiyah Pontianak
(3) Universitas Muhammadiyah Pontianak
(*) Corresponding Author

Abstract


Learning media based on local potential is very important in improving student learning outcomes. This study aims to analyze the use of local potential-based biology learning media and its effect on learning outcomes. The research method used meta-analysis by reviewing articles related to local potential-based biology learning media published in national and international journals. Data were analyzed qualitatively narrative. The data sample analyzed 21 articles that present data on the effect of local potential-based biology learning media on learning outcomes. The results showed that the local potential of the region (plantae, Animalia, gene diversity, species, and mangroves), plants (tuberous food plants, mosses, reeds, traditional medicinal plants, and coffee plants), fungi, animals (gold snails, fish, coral reef waste) and exisitems (hills and green valleys,). Learning media that utilize local potential are visual and audio visual media. Visual media consists of pictures, posters, modules, booklets, textbooks, hand outs, props (analog), identification cards, and infographics. While audio visual is flash media macro. Local potential-based learning media affects learning outcomes with an effect size value of 1.15 (high). It is concluded that the learning media biology learning media based on local potential has a high effect on student learning outcomes.


Keywords


Meta Analysis, Learning Media, Local Potential

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


A. P. Kahar, “Analisis Literasi Digital Mahasiswa Calon Guru Biologi melalui Proyek Video Amatir Berbasis Potensi Lokal pada Mata Kuliah Ekologi Tumbuhan,” Pedagogi Hayati, vol. 2, no. 1, hlm. 1–13, 2018.

U. N. A. D. Jayanti, H. Susilo, dan E. Suarsini, “Analisis Kebutuhan Bentuk Sumber Belajar dan Media Pembelajaran Biologi Berbasis Potensi Lokal untuk Kelas X SMA di Provinsi Lampung,” Pros. Seminar Pendidikan IPA Pascasarjana UM, vol. 2, hlm. 591–599, 2017.

A. A. Nugroho, W. Wati, dan M. Ramli, “A Meta Analysis of Inductive Learning-Based Modules to Improve Critical Thinking Skills in Science,” Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, vol. 14, no. 1, hlm. 27–34, 2021.

Jemmi, E. Daningsih, dan Titin, “Kelayakan Flipchart pada Buah Angkam,Peh Ngan, dan Tapa’Kera Materi Berbagai Tingkat Keanekaragaman Hayati,” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), vol. 7, no. 5, 2017.

V. Y. Apan, E. Rovianti, dan A. Juanda, “Studi Meta-Analisis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group investigation (GI) Dalam Pembelajaran Biologi ,” IAIN Syekh Nurjati, Cirebon, 2022.

M. Setyaningsih, H. Amali, dan S. Susilo, “Studi Kerapatan Kerang Kima (Tridacnidae) di Pulau Pramuka dan Pulau Belanda, Kepulauan Seribu, DKI Jakarta,” Quagga: Jurnal Pendidikan dan Biologi, vol. 12, no. 2, hlm. 188–193, 2020.

Y. W. Tumangkeng, E. Yusmin, dan A. Hartoyo, “Meta-Analisis Pengaruh Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa,” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), vol. 7, no. 6, hlm. 115–128, 2018.

Mansyur dan A. Iskandar, “Meta Analisis Karya Ilmiah Mahasiswa Penelitian dan Evaluasi Pendidikan ,” Indonesian Journal of Fundamental Sciences, vol. 3, no. 1, hlm. 72–79, 2017.

Sugiyono, Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2015.

A. Wahid, “Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar,” Istiqra: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, vol. 5, no. 2, 2018.

A. Arsyad, Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo, 2017.

T. Nurrita, “Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,” Jurnal Misykat, vol. 3, no. 1, hlm. 171–187, 2018.

A. Widowati, Y. Wibowo, dan S. Hidayati, “Pemanfaatan Potensi Lokal Sekolah dalam Pembelajaran Biologi SMP,” Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, vol. 1, no. 1, hlm. 74–82, 2013.

S. Sarah dan Maryono, “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Potensi Lokal untuk Meningkatkan Living Values Peserta Didik SMA di Kabupaten Wonosobo,” Jurnal Teknologi Teknoscientia, vol. 6, no. 2, hlm. 185–194, 2014.

N. Hafzah, K. P. Amalia, E. Lestari, U. Adiatmi, dan M. F. Saifuddin, “Meta-Analisis Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Digital Dalam Peningkatan Hasil dan Minat Belajar Biologi Peserta Didik di Era Revolusi Industri 4.0,” Biodik, vol. 6, no. 4, hlm. 541–549, 2020.

Nurlaeliana, Satriani, dan Rezki, “Analisis Potensi Tumbuhan Lokal Sebagai Sumber Belajar Materi Struktur dan Fungsi Tumbuhan: Potensi Tumbuhan Lokal Sebagai Sumber Belajar,” JURNAL HOLAN, vol. 2, no. 1, 2022.

E. D. Kurniawati, J. Subando, dan A. Fatuh, “Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam di SD Negeri 01 Lalung,” Edumaspul: Jurnal Pendidikan, vol. 6, no. 1, hlm. 784–789, 2022.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v9i1.22240

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Anjar Dwi Etika, Anandita Eka Setiadi, Mahwar Qurbaniah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 

SAP (Susunan Artikel Pendidikan) indexed by:




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.


View My Statis


Flag Counter