Analisis Pembelajaran IPAS Materi Kondisi Perekonomian di Daerahku dengan Menggunakan Pendekatan Inkuiri

Retno Anjar Risnawati(1*), Mintasih Indriayu(2)

(1) Universitas Sebelas Maret
(2) Magister PGSD, Universitas Sebelas Maret
(*) Corresponding Author

Abstract


Many students have difficulty in understanding the science material. It happens because teachers have not used innovative learning approaches. The aims of this research are 1) to analyze the implementation of science and technology learning on economic conditions in my area using an inquiry approach, and 2) to analyze the impact of science and science learning on economic conditions in my area using an inquiry approach. This research uses a qualitative method with a descriptive approach. The results of the study show that the implementation of science and science learning on economic conditions in my area using an inquiry approach was overall carried out well according to the activity stages and syntax. The impact of learning science and science material on economic conditions in my area using an inquiry approach is that it has a large positive impact on student development, namely: students can actively participate in the learning presented, can foster students' motivation and enthusiasm for learning, can increase students' understanding, and improve student learning outcomes.


Keywords


Social Studies Learning, Material on Economic Conditions in My Region, Inquiry Approach

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Wiwik. “Pembelajaran IPAS Sekolah Dasar dalam Kurikulum Merdeka dengan Pendekatan Gamifikasi Kearifan Local”. Jurnal Ilmu Pendidikan, vol. 1, no. 7, pp. 1234–1242, 2023.

L. Wanti and I. Chastanti. Analysis of Preparation in The Independent Curriculum Implementation: Case Study on IPAS Learning”. BIO-INOVED Jurnal Biolgi Pendidikan, vol. 5, no. 2, p. 250, 2023.

Mendikbudristek. Keputusan Kepala BSKAP Nomor 033 Tahun 2022 tentang Perubahan atas Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan teknologi Nomor 008/ H/ KR/ 2022 tentang Capaian Pembelajaran pada Pendidika. Jakarta, 2022.

N. Komariah. “Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Pendekatan Inkuiri pada Pembelajaran IPS Kelas IV di SDN Cadasari 2,” vol. 04, no. 01, pp. 38–48, 2023.

Karni. “Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Dampak Globalisasi dengan Pendekatan Inkuiri Dikelas VI Sekolah Dasar”. Universias Tanjungpura Pontianak, 2013.

H. Mustofa. “Pengembangan Pembelajaran IPS dengan Model Inkuiri bagi Guru SDI Kardina Massa Kota Blitar”. Universitas Negeri Malang, 2016.

L. Khoeriyah. “Penerapan Pendekatan Inkuiri dalam Pembelajaran Tematik Kelas Tinggi di MI Muhammadiyah Beji Kecamatan Kedungbanteng Kabupaten Banyumas”. Universitas Islam Negeri Prof. K.H. Saifuddin Zuhri, 2022.

Purniadi Putra. “Penerapan Pendekatan Inkuiri pada Mata Pelajaran IPA untuk Mengembangkan Karakter Siswa di SDN 01 Kota Bangun”. Muallimuna Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, vol. 3, no. 1, pp. 28–47, 2017.

S. A. Erwin Simon Paulus Olak Wuwur dan D. Kuswandi. “Internalisasi Kearifan Lokal Leva Nuang sebagai Penguatan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar”. Jurnal Ilmu Pendidikan, vol. 6, no. 4, 2023.

N. Kayati, I. Budi Minarti, J. Siswanto, dan N. Eka Wahyu. “Pembelajaran IPAS Melalui Problem Based Learning untuk Mengukur Keterampilan Pemecahan Masalah Peserta Didik”. Jurnal Konseling Pendidik Islam, vol. 4, no. 2, pp. 237–243, 2023.

E. Murdiyanto. Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Lembaga Penelitian dan Pengabdian pada Masyarakat UPN ”Veteran” Yogyakarta Press, 2020.

Sugiyono, Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta, 2020.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alphabeta, 2019.

E. B. Santoso, M. A. Hamid, A. Warisno, A. A. Andari, And A. Sujarwo, “Sistem Manajemen Perencanaan, Pelaksanaan dan Evaluasi Pembelajaran di SMP Qur’an Darul Fattah Lampung Selatan,” Al Wildan Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, vol. 1, no. 3, pp. 146–155, 2023.

S. Monica dan Hadiwinarto. “Pengaruh Keterampilan Membuka dan Menutup Pembelajaran terhadap Keaktifan Belajar Siswa di SMKN 1 Lubuklinggau”. Jurnal Administrasi Manajemen Pendidikan, vol. 3, no. 2, pp. 12–23, 2020.

Gunardi. “Inquiry Based Learning Dapat Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pelajaran Matematika”. Shes Conf. Ser. 3, vol. 4, no. 1, pp. 2288–2294, 2020.

I. Maryati. “Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah pada Materi Pola Bilangan di Kelas VII Sekolah Menengah Pertama,” Jurnal Mosharafa, vol. 7, no. 1, 2018.

E. S. F. Nurhayati, J. Widodo, “Pengembangan LKS Berbasis Problem Based Learning (PBL) Pokok Bahasan Tahap Pencatatan Akuntansi Perusahaan Jasa,” J. Econ. Educ., vol. 4, no. 1, 2015.

K. Lutfiah. “Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri terhadap Keterampilan Berpikir dan Sosial Siswa Madrasah Ibtidaiyah”. Attarbiyah, vol. 26, p. 309, 2016.

A. Haerullah dan S. Hasan, Model & Pendekatan Pembelajaran Inovatif (Teori dan Aplikasi). Yogyakarta: Lintas Nalar, 2017.

A. Hariandi dan A. Cahyani. “Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Menggunakan Pendekatan Inkuiri di Sekolah Dasar”. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, vol. 3, no. 2, pp. 353–371, 2018.

R. Salam. “Model Pembelajaran Inkuiri dalam Pembelajaran IPS,” Harmony, vol. 2, no. 1, pp. 7–12, 2019.

S. A. R. Arminah dan St, Hidayah Quraisy. “Penerapan Pendekatan Inkuiri dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Inpres Malakaya Kabupaten Gowa St Arminah Penerapan Pendekatan Inkuiri dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Kritis dan Kreatif sehingga Menjadi Aktif”. J. Innov. Educ., vol. 1, no. 3, 2023.

H. U. Sukmanah. “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPS Melalui Pendekatan Inkuiri”. J. Ilm. Edukasi, vol. 4, no. 2, 2016.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v9i1.22032

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Retno Anjar Risnawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 

SAP (Susunan Artikel Pendidikan) indexed by:




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.


View My Statis


Flag Counter