Efektivitas Pengembangan E-Modul Interaktif Bahasa Indonesia Materi Teks Prosedur Berbasis Canva
(1) Universitas Indraprasta PGRI
(2) Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Indraprasta PGRI
(3) Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author
Abstract
The need of interactive media in Indonesian language learning has become an urgent need to be fulfilled in the research location. The research aims consist of: 1) developing an interactive learning e-module product based Canva to produce a valid (worthy) learning media and 2) understanding effectiveness an interactive learning e-module product based Canva towards the writing skills of procedure text for SMA Fajrul Islam students. The method used was research and development a Borg and Gall model, with design quasi experimental post test only control group design. Data analyzed using descriptive statistical test through expert judgments validation for e-module, normality test, homogeneity test, and T test for e-module effectiveness. Research shows that interactive learning e-module product based Canva is very worthy of being used as a learning media with 100% material worth, 93% language worth, 81.3% media worth, teacher response is 100%, and students response is 96%. The e-module is also very effective against the writing skills of procedure text for SMA Fajrul Islam students with significant results from post test control class and experiment class with tcount = 13,1995 > ttable = 2,0189. Based on the data it can be concluded that the use of interactive learning e-module product based Canva is more effective than not with the use of interactive e-module for students of class XI SMA Fajrul Islam.
Keywords
Full Text:
PDF (Indonesian)References
L. Novita, E. Sukmanasa, dan M. Y. Pratama, “Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa SD,” Indones. J. Prim. Educ. Pengguna., vol. 3, no. 2, pp. 64–72, 2019.
R. Wahyuningtyas dan B. S. Sulasmono, “Pentingnya Media dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 2, no. 1, pp. 23–27, 2020.
U. Hasanah dan S. Bektiarso, “Minat dan Hasil Belajar Siswa Melalui Pendekatan Keterampilan Proses Sains dan Media Gambar,” JPF (Jurnal Pendidik. Fis. Univ. Islam Negeri Alauddin Makassar, vol. 10, no. 1, pp. 49–55, 2022.
T. Tafonao, “Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa,” J. Komun. Pendidik., vol. 2, no. 2, pp. 103–114, 2018.
K. H. Y. W. Geni, I. K. Sudarma, dan L. P. P. Mahadewi, “Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berpendekatan CTL pada Pembelajaran Tematik Siswa Kelas IV SD,” J. Edutech Undiksha, vol. 8, no. 2, pp. 1–16, 2020.
K. Puspita, M. Nazar, L. Hanum, dan M. Reza, “Pengembangan E-modul Praktikum Kimia Dasar Menggunakan Aplikasi Canva Design,” JIPI (Jurnal IPA Pembelajaran IPA), vol. 5, no. 2, pp. 151–161, 2021.
I. Irkhamni, A. Z. Izza, W. T. Salsabila, dan N. Hidayah, “Pemanfaatan Canva sebagai E-modul Pembelajaran Matematika terhadap Minat Belajar Peserta Didik,” Pros. Konf. Ilm. Pendidik., vol. 2, pp. 127–134, 2021.
F. Fitriani dan P. M. Sari, “Pengembangan E-Modul Pelajaran Ekonomi Berbasis Canva pada Materi Perkoperasian Kelas X IPS di SMAN 1 Cerenti,” Perspekt. Pendidik. dan Kegur., vol. 13, no. 2, pp. 61–69, 2022.
A. H. Afendi dan T. Sugesti, “Pengembangan Media Digital Interaktif pada Materi Penyajian Data Tunggal Kelas V SDN 4 Kasugengan Lor,” J. PGSD, vol. 8, no. 2, pp. 1–8, 2022.
R. Rosidah, M. Nizaar, S. Muhardini, H. Haifaturrahmah, dan Y. Mariyati, “Efektifitas Media Pembelajaran Game interaktif Berbasis Power Point untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V SD,” in Seminar Nasional Paedagoria, 2022, vol. 2, pp. 10–16.
R. Annisa dan E. Erwin, “Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz terhadap Hasil Belajar IPA Siswa di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 5, pp. 3660–3667, 2021.
Y. B. Utami, “Media Audiovisual Praktikum Mikrobiologi Berbasis Produksi VCO (Virgin Coconut Oil) dengan Pengaruh Jenis dan Konsentrasi Ragi,” in Prosiding Seminar Nasional SIMBIOSIS, 2019, vol. 4.
D. Aulia, F. Firman, dan D. Desyandri, “Pengaruh Multimedia Interaktif Berbasis Canva terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar,” Alpen J. Pendidik. Dasar, vol. 7, no. 1, pp. 32–41, 2023.
S. Rejeki, I. P. Leksono, dan U. Rohman, “Pengembangan E-Modul Berbasis Canva Model ADDIE Mata Pelatihan Pembuatan Konten Video Interaktif dalam Pembelajaran pada Pelatihan TIK MTS di Balai Diklat Keagamaan Surabaya,” EDUKASIA J. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 4, no. 2, pp. 1697–1704, 2023.
W. Ciptaningtyas, B. A. Mukmin, dan K. E. Putri, “E-Book Interaktif Berbasis Canva sebagai Inovasi Sumber Belajar Materi Sistem Pencernaan Manusia Kelas V SD,” J. Pemikir. dan Pengemb. Sekol. Dasar, vol. 10, no. 2, pp. 160–174, 2022.
L. Tambunan dan J. Tambunan, “Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Matematika Berbantuan Aplikasi Canva pada Materi Grafik Fungsi Eksponen dan Logaritma,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. 7, no. 2, pp. 1029–1038, 2023.
M. N. Khairita, R. Ratnawati, dan I. Febriani, “Pengembangan E-modul Berbantu Canva pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Asal-usul pada Kurikulum Merdeka Kelas IV Sekolah Dasar,” J. IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, vol. 13, no. 1, pp. 149–160, 2023.
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v8i3.19323
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Tiara Nurul Maulinda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
SAP (Susunan Artikel Pendidikan) indexed by:
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
View My Statis