Peran Media Audio Visual Video terhadap Motivasi Pembelajaran Peserta Didik SD/MI
(1) 
(2) UIN Sunan Kalijaga
(3) UIN Sunan Kalijaga
(*) Corresponding Author
Abstract
Technology is evolving rapidly, affecting education. One of the current impacts is the availability of audio-visual videos as learning tools to enhance student engagement. This research aims to investigate the influence of audio-visual video media on students' learning motivation. This study builds upon previous research that revealed low student motivation in learning and confirmed low interest among the students in the researcher's environment. This research was conducted in February 2023, involving a sample of 20 fourth-grade students at SD Muhammadiyah Condong Catur in Yogyakarta. The researcher collaborated with the homeroom teacher, observed classroom activities, and administered post-lesson comprehension tests. The research employed a descriptive qualitative approach, with data collection through observations, assessments of student comprehension, and documentation. The research findings demonstrate a positive and significant impact of audio-visual video media on enhancing students' learning motivation.
Keywords
Full Text:
PDF (Indonesian)References
S. S. Marwah, M. Syafe’i, dan E. Sumarna, “Relevansi Konsep Pendidikan Menurut Ki Hadjar Dewantara dengan Pendidikan Islam,” TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, vol. 5, no. 1, pp. 14–26, 2018.
N. Nadziroh, C. Chairiyah, dan W. Pratomo, “Hak Warga Negara dalam Memperoleh Pendidikan Dasar di Indonesia,” Trihayu, vol. 4, no. 3, p. 259091, 2018.
N. Nuryati dan E. Fauziati, “Pendekatan Konstruktivisme dalam Pembelajaran Tematik Terpadu di SD Negeri Sumogawe 01 Kab. Semarang,” Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, vol. 3, no. 2, Art. no. 2, Jul. 2021.
M. S. Sutikno, Strategi Pembelajaran. Jawa Barat: Adab, 2021.
N. Nurdyansyah, “Sumber Daya dalam Teknologi Pendidikan,” Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 2017.
W. B. Sulfemi, “Model Pembelajaran Kooperatif Mind Mapping Berbantu Audio Visual dalam Meningkatkan Minat, Motivasi dan Hasil Belajar IPS,” Jurnal PIPSI (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia), vol. 4, no. 1, pp. 13–19, 2019.
L. Novita, E. Sukmanasa, dan M. Y. Pratama, “Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa SD,” Indonesian Journal of Primary Education, vol. 3, no. 2, pp. 64–72, 2019.
W. A. D. Pamungkas dan H. D. Koeswanti, “Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar,” Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, vol. 4, no. 3, Art. no. 3, 2021.
S. Rahman, “Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar,” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, no. 0, Art. no. 0, Jan. 2022.
L. S. Rejeki, “Pelatihan Penyusunan Rencana Pembelajaran Tematik dalam Meningkatkan Kemampuan Guru Kelas SDN Sidokerto 02 Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Tematik Semester II Tahun Pelajaran 2019/2020,” Journal of Industrial Engineering & Management Research, vol. 2, no. 2, Art. no. 2, Mar. 2021.
R. S. Melati, S. D. Ardianti, dan M. A. Fardani, “Analisis Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pembelajaran Daring,” EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, vol. 3, no. 5, Art. no. 5, Aug. 2021.
A. Busyaeri, T. Udin, dan A. Zaenudin, “Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mapel IPA di MIN Kroya Cirebon,” Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, vol. 3, no. 1, 2016.
D. Angreini, M. Muhiddin, dan N. Nurlina, “Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri Bontoramba,” Edumaspul: Jurnal Pendidikan, vol. 4, no. 1, pp. 42–49, 2020.
E. N. Wahyuni, Motivasi belajar. Yogyakarta: DIVA Perss, 2020.
A. Widhayanti dan M. Abduh, “Penggunaan Media Audiovisual Berbantu Power Point untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar,” Jurnal Basicedu, vol. 5, no. 3, Art. no. 3, Jun. 2021.
C. D. Nurwahidah, Z. Zaharah, dan I. Sina, “Media Video Pembelajaran dalam Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Mahasiswa,” Rausyan Fikr: Jurnal Pemikiran dan Pencerahan, vol. 17, no. 1, 2021.
A. Prastowo, “Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif Menciptakan Metode Pembelajaran yang Menarik dan Menyenangkan” Yogyakarta: Diva Press, 2019.
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v8i2.17572
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Okki Demusti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
SAP (Susunan Artikel Pendidikan) indexed by:
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
View My Statis