Peningkatan Kemampuan Disposisi Matematika Melalui Pembelajaran Berbasis Persepsi Masyarakat

Maya Nurfitriyanti(1*)

(1) Informatika, Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to know the improvement in students’ mathematical disposition skill after performing student’s activity-based learning. The research is a quantitative research with a comparative approach. The statistical test used is t-test. The sample of this research consists of 70 students selected by employing a random sampling technique. Every sample is then similarly treated with two tests. First test or pretest is given before the samples are taught using a concept of student’s activity-based learning and the second test or posttest is provided after the samples are taught using a concept of student’s activity-based learning. The result of the research shows the improvement in students’ mathematical disposition skill after performing student’s activity-based learning. It is as proven in the t-test result, in which tobserved > ttable, namely 14.41 > 1.67 with significant level of 5%.



Keywords


Mathematical Disposition Skill; Student’s Activity -Based Learning;

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Departemen Pendidikan Nasional. (2006). Panduan Lengkap KTSP. Yogyakarta: Pustaka Yustisia.

Herman, T. (2006). Pembelajaran Berbasis Masalah untuk MeningkatkanKemampuan Berpikir Matematis Tingkat Tinggi Siswa Sekolah MenengahPertama (SMP). Disertasi Doktor pada PPS UPI: tidak dipublikasikan.

Irzani, Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu Konsep, Strategi dan Implementasinya Dalam KTSP. Jakarta: Bumi Aksara.

Kilpatrick, Maxwell. (2001). Positive learning dispositions in mathematics. [on line].Available:http://www.education.auckland.ac.nz/uoa/fms/default/education/docs/word/research/foed_paper/issue11/ACE_Paper_3_Issue_11.doc [7Februari 2009]

Oetting, Herman, T. (2006). Pembelajaran Berbasis Masalah untuk MeningkatkanKemampuan Berpikir Matematis Tingkat Tinggi Siswa Sekolah MenengahPertama (SMP). Disertasi Doktor pada PPS UPI: tidak dipublikasikan.

Sumarmo, U. (2005). Pengembangan Berpikir Matematik Tingkat Tinggi SiswaSLTP dan SMU Serta Mahasiswa Strata Satu Melalui BerbagaiPendekatan Pembelajaran. Laporan Hibah Penelitian Tim Pascasarjana-HTPT Tahun Ketiga.

Sa’ud, Udin Syaefudin. 2009. Inovasi Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Wardani, S. (2008). Pembelajaran Inkuiri Model Silver Untuk MengembangkanKreativitas dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik SiswaSekolah Menengah Atas. Disertasi Doktor pada PPS UPI: tidak dipublikasikan

Zaenurie.2007. Pakar Matematika Bicara Tentang Prestasi Indonesia. Diunduh dari http://zaenuriwordpress.com/2007/05/14/pakar-matematika-bicara-tentang-prestasi-Indonesia

http://nasional.kompas.com/read/2012/11/27/




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v2i1.1726

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 SAP (Susunan Artikel Pendidikan)

 

SAP (Susunan Artikel Pendidikan) indexed by:




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.


View My Statis


Flag Counter