Media Belajar Asah Hitung Matematika Berbasis Android

Dwi Dani Apriyani(1*)

(1) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


The concept of mathematical calculations is often used in everyday life. To enhance students' ability to count, it is necessary to practice counting. By doing a lot of soa; mathematical calculations students can get used to counting numbers. This numeracy lesson is also applied to the teaching and learning process in schools. The teaching and learning process in schools can be assisted by learning media so that they can achieve learning objectives. Android, which is easy to apply to various types of devices, is chosen to create an application for sharpening math calculations. This application can be downloaded and used anytime and anywhere. The ADDIE development model consists of analysis, design, development, implementation, and evaluation. The ADDIE model already contains components that are arranged systematically. The results of the validity test by the material expert are 81,95%. While the results of the media expert test with graphic aspects, button functions and efficiency are 81,36%.


Keywords


Mathematic, Android, Learning Media, ADDIE Model

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


S. Handayati, “Pengembangan Media Pembelajaran E-Book dengan Memanfaatkan Fitur Rumah Belajar pada Mata Pelajaran IPA,” JIRA J. Inov. dan Ris. Akad., vol. 1, no. 4, pp. 369–384, 2020, doi: 10.47387/jira.v1i4.61.

F. Fina Fitriya dan S. Faizah, “Pelevelan Model Mental Siswa dalam Memahami Konsep Persamaan Garis Lurus di Era Pandemi COVID-19,” Kogn. J. Ris. HOTS Pendidik. Mat., vol. 1, no. 2, pp. 104–114, 2021, doi: 10.51574/kognitif.v1i2.108.

S. R. Apsari, Putri Nandita, “Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android pada Materi Program Liniear,” Aksioma, J. Pendidik. Mat., vol. 7, no. 1191, pp. 161–171, 2018, doi: 10.1299/jsmemag.121.1191_47.

E. I. Puspita, T. Rustini, dan D. A. Dewi, “Rancang Bangun Media E-Book Flipbook Interaktif Pada Materi Interaksi Manusia dengan Lingkungannya Sekolah Dasar,” J. Educ. Learn. Innov., vol. 1, no. 2, pp. 65–84, 2021, doi: 10.46229/elia.v1i2.307.

P. Aprillianti dan W. Wiratsiwi, “Pengembangan E-book dengan Aplikasi Book Creator pada Materi Bangun Ruang untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” Pros. Semin. Nas. Penelit. dan Pengabdi. Masayarakat, vol. 6, no. 1, pp. 80–88, 2021, [Online]. Available: http://prosiding.unirow.ac.id/index.php/SNasPPM.

D. Mustari, R. S. Hidayatullah, T. Evy, dan Y. Nadeak, “Prosiding Seminar Nasional Sains Manajemen Proyek Aplikasi Pembelajaran Matematika Dasar di Sekolah Dasar X Berbasis Android,” vol. 3, no. 1, pp. 247–254, 2022.

R. D. Pratiwi, “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Aplikasi Android untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep pada Materi Transformasi Geometri Kelas IX,” JUMLAHKU J. Mat. Ilm. STKIP Muhammadiyah Kuningan, vol. 7, no. 2, pp. 79-89 v cqxx, 2021, doi: 10.33222/jumlahku.v7i2.1431.

D. A. Agustiyani, Tika, Tuti Hartati, “Sistem Pembelajaran E-learning Menggunakan Metode ADDIE di SDIT Kabupaten Cirebon,” Islam. Educ. J., vol. 4, p. `00-107, 2022.

U. Ependi and N. Sopiah, “Aplikasi Media Belajar Matematika Berbasis Android,” Semin. Nas. Teknol. Inf., pp. 2–5, 2015.

M. P. Novitasari, Duwi, Triani Ratnawuri, “Pengembangan Media Pembelajaran E-book Berbasis Edmodo Kelas X SMK Kartikatama Metro,” Hub. Pengetah. Ibu Hamil dan Tingkat Ekon. tentang Kejadian Stunting, vol. 7, no. 2, pp. 107–115, 2019.

M. A. Wardani, A. Faiz, dan D. Yuningsih, “Pengembangan Media Interaktif Berbasis E-Book Melalui Pendekatan SAVI Pada Pembelajaran IPA Kelas IV Sekolah Dasar,” DWIJA CENDEKIA J. Ris. Pedagog., vol. 5, no. 2, p. 230, 2021, doi: 10.20961/jdc.v5i2.53734.

Andi Rustandi dan Rismayanti, “Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda,” J. Fasilkom, vol. 11, no. 2, pp. 57–60, 2021, doi: 10.37859/jf.v11i2.2546.

C. F. Rizky and S. Faizah, “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika SMP Berbasis Android Dengan Aplikasi Ispring pada Materi Lingkaran,” … J. Pendidik. Mat., pp. 14–21, 2021, [Online]. Available: http://ejournal.unhasy.ac.id/index.php/cartesian/article/view/2075.

N. Sugihartini dan K. Yudiana, “Addie sebagai Model Pengembangan Media Instruksional Edukatif (Mie) Mata Kuliah Kurikulum dan Pengajaran,” J. Pendidik. Teknol. dan Kejuru., vol. 15, no. 2, pp. 277–286, 2018, doi: 10.23887/jptk-undiksha.v15i2.14892.

F. Hidayat dan N. Muhamad, “Model Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam,” JIPAI; J. Inov. Pendidik. Agama Islam, vol. 1, no. 1, pp. 28–37, 2021, [Online]. Available: https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/jipai.

M. Al Rasyid, et al., “Pengembangan E-Modul Berbasis Android pada Materi Kesetimbangan Kimia untuk Peserta Didik SMA,” J. Pendidik. Teor. Penelitian, dan Pengemb., vol. 6, pp. 670–680, 2021, [Online]. Available: http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/.

S. Koriaty dan E. Manggala, “Penerapan Media E-Book terhadap Minat Belajar Siswa di Kelas X Jurusan TKJ SMK Negeri 4 Pontianak,” J. Pendidik. Inform. dan Sains, vol. 5, no. 2, p. 10, 2016.

R. T. Lestari, E. P. Adi, dan Y. Soepriyanto, “Ebook Media Pembelajaran Interaktif,” e - iSSN 2615-8787 E-b., pp. 71–76, 2016, [Online]. Available: http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/article/view/3529/2184.

A. Marzuki, “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Menggunakan MIT APP Inventor pada Materi Peluang untuk Siswa SMA Kelas XII,” Pros. Semin. Nas. Tadris Mat., pp. 612–635, 2021.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v7i2.14047

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 DWI DANI APRIYANI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 

SAP (Susunan Artikel Pendidikan) indexed by:




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.


View My Statis


Flag Counter