Validasi dan Respon Siswa terhadap Komik Digital Bioteknologi Berbasis Potensi Lokal Kalimantan Barat

Fitriani Fitriani(1), Hanum Mukti Rahayu(2*), Anandita Eka Setiadi(3), Helda Susanti(4)

(1) Universitas Muhammadiyah Pontianak
(2) Universitas Muhammadiyah Pontianak
(3) Universitas Muhammadiyah Pontianak
(4) SMA Muhammadiyah 1 Pontianak
(*) Corresponding Author

Abstract


The learning media in SMA Muhammadiyah 1 Pontianak quite varied, but they are limited to print media that do not contain local potential. One media that expected to be used by students of SMA Muhammadiyah 1 Pontianak in learning Biology is digital comics. The purpose of this study is to produce digital comic learning media based on the local potential of West Kalimantan which is valid and to get a positive response from students. This research was carried out in the even semester of the 2021/2022 academic year using Research and Development with a modified 4D model, namely, Define, Design and Develop without Dissemination. The data collection technique was a validation questionnaire filled in by 9 validators on aspects of media, material and language. Student responses were measured using a questionnaire on small-scale trials and large-scale trials. The results showed that the developed digital comic media obtained very valid scores on the media aspect (92.38%) and language aspects (82.42%), while on the material aspect it obtained a valid value (79.58%). Students gave very positive responses in small-scale trials (96%) and large-scale trials (99%). It was concluded that the media developed are valid and acknowledged very positive responses from students.


Keywords


4D, Local Potential, Validation, Digital Comics, Student Response

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


R. A. Junior, H. D. Waluyanto, dan A. Zacky, “Perancangan Media Interaktif Pembelajaran Mengenai Sistem Pencernaan sebagai Media Edukasi untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” J. DKV Adiwarna, Univ. Kristen Petra, vol. 1, no. 16, pp. 1–11, 2020.

E. Sukmanasa, T. Windiyani, dan L. Novita, “Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar di Kota Bogor,” J. Pendidik. Sekol. Dasar, vol. 3, no. 2, p. 171, 2017, doi: 10.30870/jpsd.v3i2.2138.

W. N. Budiarti dan H. Haryanto, “Pengembangan Media Komik untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV,” J. Prima Edukasia, vol. 4, no. 2, p. 233, 2016, doi: 10.21831/jpe.v4i2.6295.

F. Y. Kanti, B. Suyadi, dan W. Hartanto, “Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital pada Kompetensi Dasar Sistem Pembayaran dan Alat Pembayaran untuk Siswa Kelas X IPS di MAN 1 Jember,” J. Pendidik. Ekon. J. Ilm. Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekon. dan Ilmu Sos., vol. 12, no. 1, p. 135, 2018, doi: 10.19184/jpe.v12i1.7642.

M. A. Izzah dan A. Ma’sum, “Pengembangan Komik Digital sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Qira’ah untuk Siswa Kelas X MA Almaarif Singosari,” JoLLA J. Lang. Lit. Arts, vol. 1, no. 8, pp. 1081–1094, 2021, doi: 10.17977/um064v1i82021p1081-1094.

S. Akbar, Buku Instrumen Perangkat Pembelajaran, Edisi 1. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2013.

T. Handayani, “Pengembangan Media Komik Digital Berbasis STEM untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar,” J. Didakt. Pendidik. Dasar, vol. 5, no. 3, pp. 737–756, 2021, doi: 10.26811/didaktika.v5i3.343.

Y. F. Hidayah, S. Siswandari, dan S. Sudiyanto, “Pengembangan Media Komik Digital Akuntansi pada Materi Menyusun Laporan Rekonsiliasi Bank Untuk Siswa SMK,” J. Pendidik. dan Kebud., vol. 2, no. 2, pp. 239–250, 2017, doi: 10.24832/jpnk.v2i2.588.

A. Azizul, W. Y. Riski, D. I. Fitriyani, dan I. N. Sari, “Pengembangan Bahan Ajar Komik Digital pada Materi Gerak,” VOX EDUKASI J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 11, no. 2, pp. 97–104, 2020, doi: 10.31932/ve.v11i2.829.

A. Purwanto, “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ips Berorientasi Model Problem Based Learning Berbantuan Media Video untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD,” J. Rev. Pendidik. Dasar J. Kaji. Pendidik. dan Has. Penelit., vol. 5, no. 1, pp. 882–891, 2019, doi: 10.26740/jrpd.v5n1.p882-891.

E. T. Harjanti, “Pengembangan Media Komik Materi Membaca Pemahaman untuk Menentukan Gagasan Pokok,” Joyf. Learn. J., vol. 9, no. 2, pp. 90–96, 2020, doi: 10.15294/jlj.v9i2.39944.

N. Suryani, “Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Berbasis IT,” J. Sej. dan Budaya, vol. 10, no. 2, pp. 186–196, 2016, doi: 10.17977/um020v10i22016p186.

I. P. G. C. R. Wicaksana, A. A. G. Agung, dan I. N. Jampel, “Pengembangan E-Komik dengan Model Addie untuk Meningkatkan Minat Belajar tentang Perjuangan Persiapan Kemerdekaan Indonesia,” J. Edutech Undiksha, vol. 7, no. 2, p. 48, 2020, doi: 10.23887/jeu.v7i2.23159.

S. R. Nella dan I. Sylvia, “Pengembangan Media Komik pada Mata Pelajaran Sosiologi untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa,” J. Sikola J. Kaji. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 1, no. 3, pp. 227–237, 2020, doi: 10.24036/sikola.v1i3.32.

F. M. Rohmanurmeta dan C. Dewi, “Pengembangan Komik Digital Pelestarian Lingkungan Berbasis Nilai Karakter Religi untuk Pembelajaran Tematik pada Siswa sekolah Dasar,” J. MUADDIB Stud. Kependidikan dan Keislam., vol. 09, no. 02, pp. 100–109, 2019.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v8i1.13682

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Fitriani ani, Hanum Mukti Rahayu, Anandita Eka Setiadi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 

SAP (Susunan Artikel Pendidikan) indexed by:




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.


View My Statis


Flag Counter