PENGARUH MEDIA E-LEARNING DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP IPK AKADEMIK MAHASISWA STKIP PANCA SAKTI
(1) 
(*) Corresponding Author
Abstract
The purpose of the research is to examine the level of positive and significant (1) influence e-learning media to GPA of students in economic educationt program study year 2019/2020 in STKIP Panca Sakti, (2) influence learning motivation to academic GPA of students in economic educationt program study year 2019/2020 in STKIP Panca Sakti. The population of the research is students at economic educationt program study year 2019/2020 that amounts 697 students. The sampling technique used is the propotional random sampling, wich then obtained a sample of 255 students. Method of collecting data by using documentation and questionnaire. Data analysis method used descriptive analysis and multiple regression analysis.The result showed that (1) e-learning media significantly influence to academic GPA of students in economic educationt program study year 2019/2020 in STKIP Panca Sakti, (2) learning motivation significantly influence to academic GPA of students in economic educationt program study year 2019/2020 in STKIP Panca Sakti.
Keywords
Full Text:
PDF (Indonesian)References
Aghni, R. I. (2018). Fungsi dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1), 98-107.
Alang, H. M Sattu. (2015). Urgensi Diagnosis dalam Mengatasi Kesulitan Belajar. Al Irsyad- Al Nafs, Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam. Vol 2. No 1. Desember 2015. Hal 1-14.
Aurora, A., & Effendi, H. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran E-learning terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa di Universitas Negeri Padang. JTEV (Jurnal Teknik Elektro dan Vokasional), 5(2), 11-16.
Badri, Syofyan. (2012). Metode Statistika untuk Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta : Penerbit Ombak.
Fakhrul, Jamal. (2014). Analisis Kesulitan Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Matematika pada Materi Peluang Kelas XI IPA SMA Muhammadiyah Meulaboh Johan Pahlawan. Jurnal MAJU (Pendidikan Matematika). Vol 1. No 1. Maret-September 2014. Hal 18-36.
Hakim, Thursan. (2010). Belajar Secara Efektif. Jakarta : Puspa Suara.
Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap prestasi belajar IPA di sekolah dasar. Jurnal penelitian pendidikan, 12(1), 90-96.
Hasyim, M. (2014). Penerapan Fungsi Guru dalam Proses Pembelajaran. Auladuna. Vol 1. No 2. Desember 2014. 265-276
Idris. (2010). Aplikasi Model Analisis Data Kuantitatif Dengan Program SPSS (Edisi Revisi III). Padang : Fakultas Ekonomi UNP.
Jethro, O. O., Grace, A. M., & Thomas, A. K. (2012). E-learning and its effects on teaching and learning in a global age. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(1), 203.
Manurung, T. M. S. (2017). Pengaruh motivasi dan perilaku belajar terhadap prestasi akademik mahasiswa. JAS-PT (Jurnal Analisis Sistem Pendidikan Tinggi Indonesia), 1(1), 17-26.
Muhson, A. (2010). Pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2).
Munir. (2008). Kurikulum Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung: Alfabeta.
Nashar. (2004). Peranan Motivasi dan Kemampuan Awal dalam Kegiatan Pembelajaran. Jakarta: Delia Press.
Ningrum, R. F. (2017). IMPLEMENTASI MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS E-LEARNING DAN PENGARUHNYA TERHADAP PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR DAN HASIL BELAJAR MAHASISWA. JURNAL LENTERA ICT, 2(1), 67-77.
Nurmala, D. A., Tripalupi, L. E., & Suharsono, N. (2014). Pengaruh motivasi belajar dan aktivitas belajar terhadap hasil belajar akuntansi. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 4(1).
Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak minat dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 2(2), 188-201.
Sardiman, A. M. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Suharyanto, S., & Mailangkay, A. B. (2018). Penerapan E-learning sebagai Alat Bantu Mengajar dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Ilmiah Widya, 4(3).
Tampil, Y., Komaliq, H., & Langi, Y. (2017). Analisis Regresi Logistik Untuk Menentukan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Indeks Prestasi Kumulatif (IPK) Mahasiswa FMIPA Universitas Sam Ratulangi Manado. d'CARTESIAN, 6(2), 56-62.
Uno, Hamzah B. (2016). Teori Motivasi & Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta:Bumi Aksara.
Wardiana, W. (2002). Perkembangan teknologi informasi di Indonesia.
Wicaksono, A. (2012). Hubungan Antara Indeks Prestasi Kumulatif dan Nilai Uji Kompetensi Dokter Indonesia pada Dokter Lulusan Universitas Tanjungpura. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 7(1).
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/rdje.v7i1.8409
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Publisher :
Universitas Indraprasta PGRI
Pusat Kajian Ilmu Ekonomi (PUSKANOMI)Adress : Kampus B | Jl. Raya Tengah No.80, RT.6/RW.1, Gedong, Kec. Ps. Rebo, Kota Jakarta Timur, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 13760
Work Hours : 09.00 AM – 09.00 PM
RDJE Stats
Visitors RDJE (Research and Development Journal of Education) Since March 15'Th 2020
RDJE (Research and Development Journal of Education) - is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).