CHARACTER VALUE IN KARAWITAN ACTIVITY: A QUALITATIVE STUDY AT SDN TRUCUK BANTUL INDONESIA
(1) Alma Ata University
(2) 
(3) Alma Ata University
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Apriani, A. (2019). Living Values Education Penguatan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Tematik (N. H. A (ed.)). K-Media.
Apriani, A.-N., & Ariyani, Y. D. (2017). Implementasi Pendidikan Nilai Nasionalisme Dalam Pembelajaran Living Values. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 8(1), 59. https://doi.org/10.21927/literasi.2017.8(1).59-73
Arfiyanto, E. (2018). Pembentukan Karakter Tanggung Jawab dan Bersaahabat melalui Kegiatan Karawitan. Nasahkah Publikasi. Azzel, A. (2011). Urgensi Pendidikan Karakter di Indonesia. Ar-Ruzz Media.
Aulia, listya rani. (2016). Implementasi Nilai Religius Dalam Pendidikan Karakter Bagi Peserta Didik Di Sekolah Dasar Juara Yogyakarta. Kebijakan Pendidikan, V(3), 14–23.
Azzel, A. M. (2011). Urgensi Pendidikan Karakter di Indonesia. Yogyakarta : Ar Ruzz Media.
Budiyanto, M & Machali, I. (2014). Pembentukan Karakter Mandiri melalui Pendidikan Agriculture di Pondok Pesantren Islamic Studies Center Aswaja Lintang Songo Piyungan Bantul Yogyakarta. Junal Pendidikan Karakter, 115.
Clement, Sarah, and Richard Bollinger. 2017. “Accelerating Progress: A New Era of Research on Character Development.” Journal of Youth and Adolescence.
Ganda Krista Yudha, O. D. Y. (2017). Peran Guru Karawitan Jawa Dalam Menumbukan Sikap Nasionalisme Siswa Anggota Kegiatan Karawitan Smk Negeri 10 Surabaya. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 5(02).
Goleman, D. (2018). Emotional Intelligence and school success (T. hermaya (ed.); 25th ed.). Gramedia Pustaka Utama.
Hassan Zia, Mubashar et al. 2020. “Alignment between Brand & Religion: Does It Exist?” Journal of Islamic Business and Management (JIBM).
Kamiran. (2018). Pembelajaran Karawitan Di Sekolah Dalam Rangka Pendidikan Karakter Bangsa. Pendidikan Inovasi.
Kemendikbud. (2013). Implementasi Kurikulum 2013 Pedoman Umum
Pembelajaran. Permendikbud, 81(A), 1–97.
Kemendiknas. (2016). Undang-undang sistem pendidikan nasional. 1, 6–8. https://doi.org/10.16309/j.cnki.issn.1007-1776.2003.03.004
Kristiana, d. (2010). Pengaruh pengalaman mengajar dan profesionalisme guru terhadap prestasi belajar siswa pada bidang studi ips ekonomi kelas viii di smp negeri 1 jatiroto tahun ajaran 2009/2010, 9(1), 76–99. https://doi.org/10.1558/jsrnc.v4il.24
Mangini, Michele. 2017. “Ethics of Virtues and the Education of the Reasonable Judge.” International Journal of Ethics Education.
Minkov, Michael, Christian Welzel, and Michael Schachner. 2020. “Cultural Evolution Shifts the Source of Happiness from Religion to Subjective Freedom.” Journal of Happiness Studies.
Mulyana. (2015). Hakikat belajar dan pembelajaran. 1–8. https://akademik.uhn.ac.id/portal/public_html/FKIP/Nurliani_Siregar/Belajar&Pembelajaran5.pdf.
Mulyasa, D. (2013). Pendidikan Bermutu dan Berdaya Saing. Remaja Rosdakarya.
Rasyid, Fathur (2010). Cerdaskan Anakmu Dengan Musik. Jogjakarta: Diva Pres
Sahlan, A & Prasetyo, A. (2012). Desain Pembelajaran Berbasis Pendidikan
Setiaji, G. B. (2018). Pengembangan Pototipe Buku Pendidikan Budi Pekerti
Dalam Memainkan Gamelan ( Untuk Sd ).
Suharsimi Arikunto, L. Y. (2013). Manajemen Pendidikan. Aditya Media bekerjasama dengan FIP Universitas Negeri Yogyakarta.
Unairnews. (2019). Diskursus pendidikan karakter. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Veronika, P., Setiawan, B., & Wardani, N. E. (2013). Implementasi Pembelajaran Bahasa Jawa Berbasis Pendidikan Karakter Religius dalam Kurikulum 2013. Al-Harakah.
Widayati, D. W. (2018). Manajemen Ekstrakurikuler Karawitan Dan Kaitannya Dengan Penanaman Nilai-Nilai Luhur Budaya Bangsa. Sosiohumaniora: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Humaniora, 4(2).
Widodo. (2011). Nilai-Nilai Luhur Dalam Lelagon Dolanan. Harmonia Journal of Arts Research and Education, 9(2). https://doi.org/10.15294/harmonia.v9i2.646
Yudha, O. G. K. (2017). Peran Guru Karawitan Jawa Dalam Menumbukan Sikap Nasionalisme Siswa Anggota Kegiatan Karawitan Smk Negeri 10 Surabaya. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 5(02).
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/rdje.v7i1.8179
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Publisher :
Universitas Indraprasta PGRI
Pusat Kajian Ilmu Ekonomi (PUSKANOMI)Adress : Kampus B | Jl. Raya Tengah No.80, RT.6/RW.1, Gedong, Kec. Ps. Rebo, Kota Jakarta Timur, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 13760
Work Hours : 09.00 AM – 09.00 PM
RDJE Stats
Visitors RDJE (Research and Development Journal of Education) Since March 15'Th 2020
RDJE (Research and Development Journal of Education) - is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).